De Tijdmachine, episode XVI: sigaretten zijn niet bevorderlijk voor gezondheid

De Tijdmachine, episode XVI: sigaretten zijn niet bevorderlijk voor gezondheid

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XVI: hoe sigaretten niet bevorderlijk bleken voor Michele Alboreto.

In de jaren ’80 wemelt het in de Formule 1 van de Italianen. Geen van hen wordt wereldkampioen – de laatste Italiaanse keizer is nog altijd Alberto Ascari – maar meerderen winnen Formule 1-races. Onder die tientallen Italianen ook Michele Alboreto uit Milaan. Alboreto is in 1980 Europees Formule 3-kampioen geworden en mag bij gratie van Ken Tyrrell in het daaropvolgende jaar zijn debuut in de F1 maken.

De tekst gaat onder de foto verder

[Michele Alboreto | Tyrrell Racing 1989]

Bij Tyrrell groeit Alboreto uit tot een dark horse – hij wint de Grands Prix van Las Vegas (1982) en Detroit (1983). Ferrari vindt hem, uiteraard dankzij zijn nationaliteit, bijzonder interessant en dus komt het tot een overeenkomst voor het seizoen 1984. In dienst van de Scuderia boekt Alboreto nog drie Grand Prix-zeges – in 1985 moet hij enkel kampioen Alain Prost voor zich dulden in de eindrangschikking van het wereldkampioenschap.

De tekst gaat onder de foto verder

[Michele Alboreto | Ferrari]

Aan al het goede komt een eind en dus ook aan de samenwerking tussen Ferrari en Alboreto. De Italiaan moet na het seizoen 1988 wijken voor Nigel Mansell en dat gaat hem op zijn zachtst gezegd niet in de koude kleren zitten. Even overweegt de Italiaan om zijn helm aan de wilgen te hangen, tot oude vriend Tyrrell pardoes een belletje pleegt. Of Alboreto er oren naar heeft om voor 1989 een van diens wagens te besturen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus gaat de Milanees akkoord met het voorstel van de Britse teambaas.

Ken Tyrrell heeft het slim bekeken: Alboreto neemt namelijk een tas met sponsorcenten mee. Sinds zijn Ferrari-dagen heeft de Italiaan namelijk een persoonlijke overeenkomst met sigarettenmerk Marlboro, dat haar bijdrage aan Tyrrell wil verdubbelen als Alboreto in een van de wagens rondrijdt. Dat de oude Tyrrell het puur voor de centen doet blijkt als de andere rijder, Jonathan Palmer, een voorkeursbehandeling krijgt. De landgenoot van Tyrrell mag bijvoorbeeld als eerste met de nieuwe wagen rondrijden en test meermaals nieuwe onderdelen voor Alboreto kennis heeft genomen van het feit dat deze überhaupt bestaan.

Een impasse wordt bereikt als Tyrrell met een nieuwe sponsor op de proppen komt. Sigarettenmerk Camel is geïnteresseerd in de Formule 1, heeft haar logo’s al op de wagens van Lotus geplakt en wil best nóg een team als uithangbord. Tyrrell zet Alboreto voor een lastige keuze: of de Italiaan laat trouwe sponsor Marlboro vallen en blijft aan bij het team dat hem min of meer als tweede viool beschouwt, of hij pakt zijn biezen en gokt op een dienstverband bij een andere renstal. Alboreto besluit het tweede: laat Tyrrell maar zakendoen met Camel, ik blijf Marlboro trouw.

Alboreto denkt met Marlboro aan zijn zijde te kunnen zoeken naar een ander zitje, maar blijkt bedrogen uit te komen. De sigarettenfabrikant ziet het eigenlijk ook niet meer zo zitten in de Italiaan, die inmiddels 32 jaar oud is en op een doodlopend spoor aan lijkt te zijn gekomen. Tot overmaat van ramp wordt de überloyale Alboreto door Marlboro gedumpt – zo verliest de Italiaan binnen korte tijd zijn stoeltje én zijn sponsor.

De tekst gaat onder de foto verder

[Michele Alboreto | Larousse]

Gelukkig hoeft de vijfvoudig Grand Prix-winnaar niet lang te wachten. Larrousse-coureur Yannick Dalmas wordt ziek en dus zoekt die renstal naarstig naar een vervanger. Testrijder Éric Bernard wil dolgraag in de Formule 1 rijden, maar de Fransman maakt tevens kans op de Formule 3000-titel en is niet van zins om die ineens uit het hoofd te zetten. Larrousse wendt zich tot Alboreto, die graag toehapt.

Onderdeel van de deal is dat Alboreto de stickers van de teampartners wel op zijn helm plakt. Laat één van die teampartners nou net sigarettenfabrikant Camel zijn, het bedrijf waarvoor Alboreto het team van Tyrrell juist verliet…

De tekst gaat onder de foto verder

[Michele Alboreto | Footwork]

Alboreto vertrekt na een half seizoen bij Larrousse, om vanaf 1990 drie jaren voor het team van Footwork te rijden. Na omzwervingen bij Scuderia Italia (1993) en Minardi (1994) geeft de Italiaan er F1-technisch de brui aan, om drie jaar na zijn afscheid een prachtzege te boeken tijdens de legendarische 24 uur van Le Mans.

Tijdens testritten op de Lausitzring, in het voorjaar van 2001, komt Alboreto tragisch om het leven nadat hij zwaar crasht met zijn Audi-Le Mans-bolide. De Italiaan wordt slechts 44 jaar.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.