De Tijdmachine, episode XV: Guus Geluk vecht zich in krankzinnige race naar zege

De Tijdmachine, episode XV: Guus Geluk vecht zich in krankzinnige race naar zege
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XV: de onvergetelijke Azerbeidzjaanse Grand Prix van 2017 – die een even onvergetelijke overwinnaar opleverde.

Voorafgaand aan het Formule 1-seizoen 2017 kijken Nederlandse autosportfans reikhalzend uit naar de nieuwe jaargang. ‘Hun’ wonderkind Max Verstappen heeft de mondiale racewereld in 2016 versteld doen staan – hij wint op 18-jarige leeftijd zijn eerste Grand Prix, staat meermaals op het erepodium en is niet bang voor de groten der aarde, types als Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Mocht Red Bull hem een goede wagen afleveren, spreekt het onderbuikgevoel van de meeste Hollanders, dan zou hij zomaar om de wereldtitel kunnen strijden.

De tekst gaat onder de foto verder

[Daniel Ricciardo en Max Verstappen werken een handtekening-sessie af vooraf aan de vrije trainingen voor de Grand Prix van Azerbeidzjan 2017. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool)]

Al gauw blijkt Red Bull achter de feiten aan te lopen. De wagen is nog niet eens zo slecht, maar met name het Renault-blok dat achterin ligt vertoont nogal eens kuren. Bovendien lijkt de pechduivel zijn pijlen op Verstappen te hebben gericht: de Nederlander rijdt een dan wel een prachtige inhaalrace in China (P3), maar een startcrash (Barcelona), een verkeerde strategie (Monaco) en een mechanisch defect (Canada) beroven hem van extra bokalen. Teammaat Daniel Ricciardo ontpopt zich, zeker onder de chauvinistische en teleurgestelde Nederlanders, tot Guus Geluk. De Australiër staat áltijd paraat als de kruimels worden verdeeld en wordt zodoende in zowel Spanje, als Monaco, als Canada derde.

Het stratencircuit van Baku, zo denkt men, is bij uitstek eentje waar de Red Bulls geheid problemen krijgen. Hun Renault-power is niet opgewassen tegen het geweld van Mercedes en Ferrari – ga maar na, tijdens de eerste uitvoering van de race in Baku, een jaar eerder, moesten de rode stieren genoegen nemen met een teleurstellende zevende en achtste plek. Echter: de aerodynamische mogelijkheden van de Red Bull bieden wellicht uitkomst. Verstappen is tijdens de trainingen op vrijdag razendsnel – is er een stunt in de maak?

De tekst gaat onder de foto verder

[Daniel Ricciardo en Kevin Magnussen tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan op zondag 25 juni 2017. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool]

Nee. Op zaterdag schroeven Mercedes en Ferrari de motoren open en valt Verstappen weg, een vijfde plaats is het maximaal haalbare. Teammaat Ricciardo heeft eens een keer géén geluk als hij zijn bolide tegen het sluiten van de markt in de muur parkeert. De Australiër moet zodoende genoegen nemen met startplaats tien.

Kort na de start rijden de als tweede vertrokken Valtteri Bottas en de als derde gestarte Kimi Räikkönen tegen elkaar aan – in de chaos die daarop volgt wint Verstappen twee plekken, hij verliest er ook eentje aan Sergio Pérez. Voor Ricciardo verloopt het Azerbeidzjaanse GP-weekend van kwaad tot erger: hij moet extreem vroeg de pitstraat bezoeken en valt ver terug. Op het moment dat Verstappen zich opmaakt om de Force India van Pérez te verschalken, klinkt er een diepe zucht in de helm van de Nederlander en met hem in diverse Nederlandse huiskamers – zijn Red Bull kapt er álweer mee. Mechanische problemen. Afschminken en wegwezen, weer mag het niet zo zijn voor Verstappen.

Ondertussen breekt de pleuris uit. Daniil Kvyat vliegt eraf, de Force India’s doen een poging elkaar de muur in te drukken en overal op elk gedeelte van de baan liggen wel wat resten koolstofvezel. De wedstrijdleiding besluit de race stil te leggen. Bij de herstart ontvouwt zich vooraan een koningsdrama.

De tekst gaat onder de foto verder

[© YouTube screenshot | Sebastian Vettel is boos en ramt zijn Ferrari tegen de Mercedes van Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan 2017]

Hamilton mag als leider het tempo aangeven, nummer twee Vettel zit hem op de hielen. De Duitser rijdt bij het uitkomen van de voorlaatste ‘echte’ bocht voor het lange, slingerende rechte stuk van het Baku City Circuit pardoes achterop de Mercedes van de koploper. Volgens Vettel gaat Hamilton ineens van het gas, volgens Hamilton let Vettel gewoon niet goed op. Vettel smijt uit razernij zijn Ferrari tegen de Mercedes van Hamilton aan – beide wagens blijven als door een wonder ongeschonden. De race wordt hervat, maar niet voordat Vettel een straf opgelegd krijgt vanwege zijn dubieuze optreden. De Duitser ziet een mogelijke overwinning door het putje gaan en valt terug.

Hamilton heeft ondertussen problemen met zijn hoofdsteun – deze komt los en onthoofdt de coureur in kwestie bijna. Doorrijden is geen optie, op deze manier gaat Hamilton gegarandeerd ergens zijn concentratie verliezen. Het team van Mercedes besluit haar sterrijder naar binnen te roepen en zijn hoofdsteun, die per ongeluk niet goed vast was gezet voorafgaand aan de herstart, alsnog dicht te klikken.

De tekst gaat onder de foto verder

[© YouTube screenshot | De top drie in Azerbeidzjan 2017: Ricciardo, Bottas en Stroll]

In de tussentijd is Ricciardo als een warm mes door de boter aan het snijden. De Australiër is opgeklommen naar de zesde plaats als de herstart plaatsvindt en etaleert zijn genialiteit achter het stuur op het moment dat de race wordt vrijgegeven. In één beweging verschalkt Ricciardo zowel Lance Stroll, Felipe Massa als Nico Hülkenberg. Het enige wat ‘Guus Geluk’ nog hoeft te doen is gewoon doorrijden en de wagen uit de muur houden als Vettel zijn straf inlost en Hamilton de schade laat repareren. Ricciardo erft de leiding en staat deze niet meer af. Van P10 naar P1 met een driedubbele inhaalactie als kroon op het werk: de goedlachse rijder uit Perth boekt een van zijn mooiste Grand Prix-overwinningen.

De tekst gaat onder de foto verder

[© YouTube screenshot | Daniel Ricciardo compleet 'gestoord' nadat hij in 2017 de Grand Prix van Azerbeidzjan op zijn naam heeft gezet.]

Achter Ricciardo stormt, jawel, Bottas – die op een gegeven moment een ronde achterstand had – door de chaos naar plek twee, een positie die hij bij het vallen van de vlag snaait. Debutant Stroll rijdt namelijk lang op die plaats rond, maar zijn Williams blijkt niet opgewassen tegen de superieure Mercedes. Vettel en Hamilton likken hun wonden op plaatsen vier en vijf, voor Verstappen is de wereld even heel zuur.

Later in het jaar zou de Nederlander alsnog zijn gram halen met twee prachtige zeges: Verstappen wint zowel de Grand Prix van Maleisië als die van Mexico. Hamilton wordt wereldkampioen, mede doordat Vettel een slechte slotfase van het seizoen kent.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.