De Tijdmachine, episode XLVI: één keer Le Mans, één keer de Indy, vijf keer Monaco

De Tijdmachine, episode XLVI: één keer Le Mans, één keer de Indy, vijf keer Monaco

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege Covid-19. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XLVI: Graham Hill, een van de Formule 1-legendes uit de jaren ’60 en tot op de dag van vandaag de enige rijder die de Triple Crown of Motorsport heeft gewonnen.

Misschien wel de meest onderschatte coureur uit de geschiedenis van de autosport. Graham Hill is nog altijd de enige, nog altijd staat de besnorde Brit alleen bovenaan. Hij presteerde dat wat voor de rest onmogelijk blijkt – hij wint de 24 uur van Le Mans, de Indianapolis 500 én de Grand Prix van Monaco. Vijfmaal, overigens, die laatstgenoemde. Juan Pablo Montoya verzamelde twee partjes, Fernando Alonso heeft er twee, net als A.J. Foyt en Jochen Rindt. Hill heeft ze alle drie.

De tekst gaat onder de foto verder

[v.l.n.r. Colin Chapman en Graham Hill]

Hoe Hill aan zijn plaats in de Formule 1 komt? Heel simpel: hij lult zich een weg in het zitje van de wagen van Team Lotus waaraan hij als monteur sleutelt. In 1958 en ’59 werkt Hill complete seizoenen af voor de Britse renstal van Colin Chapman, die dan nog in haar kinderschoenen staat. Grootste prestaties blijven voorlopig uit – verder dan een zesde plek, die dan nog niet eens recht geeft op een punt, komt Hill niet.

In 1960 begint het te lopen, wanneer Hill het team van Lotus verruilt voor BRM. De wagen is goed, maar kwetsbaar: Hill komt op zaterdag vrijwel altijd met de koplopers mee, maar rijdt niet zo vaak een race uit. Slechts op Zandvoort ziet de Brit, met de welbekende diepdonkerblauwe helm met de roeispanen erop, de eindstreep. Op het duinencircuit komt hij achter Jack Brabham en Innes Ireland op een prachtige derde plek aan de meet.

Het bloed kruipt in die tijd bij de meeste coureurs waar het niet gaan kan. Megacontracten en sponsorovereenkomsten zijn er nog niet, startgelden en prijzenpotten zijn wat telt. Zodoende verschijnen professionele rijders overal en nergens aan de start – Hill rijdt in de Formule 1, maar ook in de sportscars. Het succesvolst blijkt de Brit in eerste instantie in de F1 – als BRM haar zaakjes ein-de-lijk voor elkaar heeft, in 1962, staat er geen maat op de man met de snor. Hill wint viermaal op weg naar zijn eerste wereldtitel.

Als een legioennetje Europese rijders het aan de overkant van de grote plas wil proberen tijdens de Indianapolis 500 dan is Hill ook present. Clark, Jackie Stewart, Jochen Rindt en Denny Hulme vertonen in de loop der jaren hun kunsten op de Brickyard. Hill kwalificeert zich in zijn eerste poging (1963) niet, waardoor hij en passant tijdig terug kan vliegen naar Europa voor de Grand Prix van Monaco – die hij op zijn naam schrijft. Dat het stratenbaantje in het prinsdom de Britse heer goed ligt blijkt – ook in ’64, ’65, ’68 én ’69 is hij er het sterkst.

De tekst gaat onder de foto verder

[Graham Hill | wint in 1966 de 500 mijl van Indianapolis]

Omdat Hill zich niet plaatst voor zijn eerste poging, gaat poging twee de boeken in als diens eerste optreden op de Indianapolis Motor Speedway. Na tweehonderd rondjes en vijfhonderd zwaarbevochten mijlen is Hill in ’66 de eerste rookie (de eerste editie niet meegerekend) die de legendarische wedstrijd direct op zijn naam schrijft.

De namen die Hill in de loop der jaren weet te verslaan zijn de boeken ingegaan als autosportlegenden, de lijst is haast ongelooflijk. Clark, Stewart, Rindt, Brabham, Hulme, John Surtees, maar ook types als Mario Andretti en Foyt, Al en Bobby Unser en Parnelli Jones. In de nadagen van zijn lange autosportloopbaan wil Hill, die al sinds het einde van de jaren ’50 zijn geluk beproeft op het Circuit de la Sarthe in Le Mans, het nog een keertje proberen in Noord-Frankrijk. Samen met Henri Pescarolo rijdt de tweevoudig wereldkampioen in 1972 met een Matra onder het achterste naar de eindoverwinning. Onder de directe concurrenten klinkende namen als François Cevert, Nino Vaccarella, Mike Parkes, Derek Bell, Gijs van Lennep, Vic Elford, Jacques Laffite, Jochen Mass en Guy Ligier.

De tekst gaat onder de foto verder

[Graham Hill | 24 uur van Le Mans in een Matra]

Hill was een alleskunner, iemand die anno 2020 nog altijd veel te weinig eer en lof krijgt voor zijn prachtcarrière, die in mineur eindigde. Na zeventien actieve seizoenen houdt Hill het begin 1975 voor gezien om zijn eigen Formule 1-team te runnen – naar het voorbeeld van vroegere tegenstanders als Brabham, McLaren en Surtees.

Lang kan Hill niet genieten van zijn rol als teambaas. Eind november 1975 verongelukt hij met zijn vliegtuigje, waarin ongeveer alle belangrijke personen van het team – waaronder het grote Britse talent Tony Brise – zitten. Hill wordt slechts 46 jaar oud. Zijn zoon Damon Hill zou 21 jaar later één van de vele prestaties van zijn legendarische vader evenaren door het Formule 1-wereldkampioenschap winnend af te sluiten.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.