De Tijdmachine, episode XLV: ongeïnteresseerd feestclubje zet gevestigde orde te kakken

De Tijdmachine, episode XLV: ongeïnteresseerd feestclubje zet gevestigde orde te kakken

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XLV: de enige Grand Prix-overwinning van het team dat als logo een teddybeer met een helmpje op had.

De naam van James Hunt is tegenwoordig officieus Formule 1-erfgoed. De tegendraadse Brit, al bijna drie decennia niet meer onder ons, rijdt zijn races in de jaren ’70 en wordt postuum een Netflix-ster dankzij de film ‘Rush’, waarin diens strijd met Niki Lauda wordt gedramatiseerd. Hunt ontfutselt in 1976 een zekere titel aan de Oostenrijker, die in de zomer van dat jaar ternauwernood aan de vuurdood is ontsnapt.

Die bijzondere prestatie wordt achter het stuur van een McLaren bewerkstelligd. Dat Hunt in 1976 überhaupt aan de start verschijnt is een klein mirakel, mede mogelijk gemaakt door Emerson Fittipaldi. De tweevoudig wereldkampioen heeft het wel gezien bij McLaren en wil voor ’76 bij het team van zijn broer Wilson, Copersucar, rijden. Zodoende moet McLaren snel beslissen: neemt men de ervaren, maar ietwat uitgebluste Jacky Ickx, of wordt de onbezonnen Hunt gecontracteerd?

Hunt is snel, dat mag duidelijk zijn. De Brit wint wedstrijden in de Formule 3. De Brit heeft echter ook een waanzinnige moeite om zijn emoties onder controle te houden – zo raakt hij weleens slaags met concurrenten en komt zijn grote muil geregeld opgezet. Zijn charismatische, flamboyante overkomen maakt echter veel goed.

De tekst gaat onder de foto verder

[James Hunt en Thomas Alexander Fermor-Hesketh | Hesketh]

Thomas Alexander Fermor-Hesketh, de derde baron van het huis Hesketh, vindt Hunt een bijzonder interessante vent. De piepjonge doch steenrijke edelman slaat de handen ineen met de rebel – samen gaan ze niet voor het resultaat, maar voor het plezier. In de Formule 2 en de Formule 3 worden geregeld wagens in de prak gereden, maar wat scheelt het – Hesketh heeft van huis uit centen zat. Afterparty’s met champagne en kaviaar zijn vaker regel dan uitzondering, Hunt en Hesketh overnachten in vijfsterrenhotels waar andere rijders het met hun motorhomes moeten doen.

Aangezien de Formule 1 in die dagen niet héél veel duurder is dan de Formule 2, besluit Hesketh het een stapje hogerop te zoeken. Het rariteitenkabinet dat Hesketh Racing heet maakt tijdens de Monegaskische Grand Prix van 1973 voor de allereerste keer haar opwachting tijdens een Formule 1-race. Hunt, oftewel Superstar, zoals Lord Hesketh hem liefkozend noemt, jaagt een door de jonge ontwerper Harvey Postlethwaite gemodificeerde March door de straten van het prinsdom.

De tekst gaat onder de foto verder

[James Hunt - Hesketh | Monaco 1975]

De March blijkt geen verkeerde wagen, evenals Hunt zich direct met de top van het Formule 1-veld kan meten. In Monaco lijkt Hunt op puntenkoers tot de motor het begeeft, even later in Frankrijk scoort hij wel een punt. Tijdens Hesketh en Hunts derde optreden, op Silverstone, wordt het duo al vierde – twee weken later staat Hunt op Zandvoort zelfs al op het erepodium. Wat heet, met een knal binnenkomen. Later in het jaar scheurt Hunt naar een tweede plek op Watkins Glen, nog altijd in de gemodificeerde March. Wat is er mogelijk als Hesketh ontwerper Postlethwaite vrije hand geeft?

Voor de derde race van het F1-jaar 1974 is de eerste échte Hesketh Formule 1-wagen klaar om te starten. Hunt stuurt de 308 al na vijf Grands Prix richting het podium (derde op Anderstorp), iets wat hij herhaalt op de Österreichring en Watkins Glen. Het feestteam van Lord Hesketh oogst lof, ondanks dat ze de paddocks nog altijd op stelten zetten met hun escapades. Waar McLaren, Ferrari en Lotus zich bezighouden met wereldtitels, daar is Hesketh vooral bezig met lol en plezier.

De tekst gaat onder de foto verder

[James Hunt - Hesketh | Zandvoort 1975]

Hunt blijkt in de beginfase van 1975 snel, maar ook soms te gretig. In Argentinië wordt hij keurig tweede, de Spaanse en Monegaskische Grands Prix eindigen met een crash. Voor de kwalificatie van de Nederlandse Grand Prix zet Hunt zijn Hesketh op een briljante derde stek. Enkel de Ferrari’s van Niki Lauda en Clay Regazzoni zijn te rap voor de Brit.

Op zondag 22 juni 1975 is het nat in Noord-Holland. Zo nat zelfs, dat de wedstrijdleiding besluit om de start van de Nederlandse Grand Prix met enkele minuten uit te stellen. Als het begint op te drogen gaat het echter heel rap: de baan vertoont snel een droge lijn en coureurs kunnen mogelijk naar droogweerbanden, iets wat Hunt als een van de eersten doet. Koploper Lauda weet niet wat hem overkomt als hij de witte Hesketh pardoes in de achteruitkijkspiegel ziet – de Brit is even snel als hij kwam, gevlogen.

Naar mate de race vordert weet Lauda tempo in zijn Ferrari te krijgen. De Oostenrijker stuurt zijn 312T richting de achterkant van Hunts Hesketh. Op het opdrogende asfalt van Zandvoort, waar hier en daar nog een plas water ligt, knokken Hunt en Lauda een geweldige strijd. Bijna dertig ronden lang prikt, kijkt en duwt Lauda, maar Hunt wil van geen wijken weten. Superstar krijgt het voor elkaar: Lord Hesketh schreeuwt de halve paddock in Zandvoort bij elkaar als Hunt na 75 rondjes, met net een seconde voorsprong op Lauda, als eerste over de eindstreep.

Het sprookje van Hesketh is compleet: het privéteam, dat enkel vanuit het familiefortuin van de Heskeths wordt gefinancierd, heeft de gevestigde orde te kakken gezet door een Grand Prix te winnen. James Hunt is bovendien de eerste Brit sinds Peter Gethin (Monza 1971) die als eerste onder het zwartwit-geblokt doorrijdt.

Dankzij een tweede plek in Frankrijk en een handjevol vierde plaatsen eindigt Hunt het seizoen 1975 op een keurige vierde stek, een plaats die het team van Hesketh eveneens inneemt, zij het in het constructeurskampioenschap. Daarna is het feest over. Lord Hesketh heeft zich lelijk vergist in de Formule 1, de feestjes en de kaviaar, de vijfsterrenhotels en de pitpoezen – het heeft allemaal eigenlijk best wel heel erg uitzonderlijk veel geld gekost en als hij nog een jaar zo doorgaat, is de baron failliet.

Zodoende komt de werkloze Hunt bij McLaren terecht. De rest is, zoals men dat dan zegt, geschiedenis.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.