De Tijdmachine, episode XLIX: toekomstig wereldkampioen geeft raceles in Groene Hel

De Tijdmachine, episode XLIX: toekomstig wereldkampioen geeft raceles in Groene Hel

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XLIX: het meesterlijke optreden van Jackie Stewart op de Nordschleife.

Regen is in de Formule 1 normaliter de grote vereffenaar. Liefhebbers zien, van tijd tot tijd, graag een regenrace, omdat de grote talenten in die omstandigheden boven komen gedreven. Zij beschikken over een wagenbeheersing die nóg een stapje beter is, dan de concurrentie kan overleggen. Regenraces zijn feest, tenzij het véél te hard regent en het eigenlijk te gevaarlijk wordt. Dan kan er beter eventjes worden gewacht, tot de hemelpoorten iets minder wijd openstaan.

Voor de Duitse Grand Prix van 1968 lijkt het haast alsof die hemelpoorten nimmer meer zullen sluiten, zoveel komt er uit de lucht. De Grüne Hölle, een verschrikkelijk listige baan van ruim vijfentwintig kilometer, met daarin liefst honderdzeventig bochten, staat blank van de plassen. Het grote bijkomende probleem van racen in de bossen is dat mistvorming geen uitzondering is, als het regenwater neerdaalt. Eigenlijk is de situatie op de Nordschleife te omschrijven als ‘niet te doen’.

Toch wordt er geracet. Zoals er áltijd wordt geracet. Eerder in het seizoen is er ook al in de regen gereden en de teams lijken Oost-Indisch door als de optie ‘niet van start gaan’ her en der wordt geopperd. Zo ook door Stewart, die na de warm-up eigenlijk wel genoeg heeft gezien. De Schot voelt er helemaal niets voor om zijn leven te riskeren op het duivelse asfaltlint van de Nordschleife. Dat er in de voorgaande maanden behoorlijk wat grote namen zijn gestorven, werkt voor het gevoel ook niet mee.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jim Clark | Lotus]

Vier maanden eerder is de grote Jim Clark namelijk verongelukt, tijdens een Formule 2-race op de Hockenheimring. Chris Amon zegt dat wat eigenlijk elke coureur nadien denkt: “Als Jimmy dodelijk kan verongelukken, dan kan het iedereen gebeuren”. Vervolgens sterft er iedere maand minstens één rijder. In mei verongelukt Mike Parkes op de Indianapolis Motor Speedway, in juni laat de geliefde Ludovico Scarfiotti het leven. Jo Schlesser verbrandt levend tijdens de Franse Grand Prix begin juli – laat de Duitse GP gepland staan voor het eerste weekend van augustus…

Stewarts teambaas Ken Tyrrell vindt het ook maar niets, maar kan het prijzengeld goed gebruiken en weet dat de Dunlop-regenbanden die zijn renstal gebruikt als beter worden gezien dan die van Goodyear en Firestone. Met pijn in het hart verzoekt Tyrrell zijn coureur om toch maar gewoon te gaan rijden – later zou de legendarische teameigenaar toegeven elke ronde te hebben gevreesd voor het leven van Stewart.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jackie Stewart | Matra 1968]

In de kwalificatie rijdt Stewart een rondetijd die vijftig tellen langzamer is dan die van Jacky Ickx, die door velen wordt aangewezen als favoriet voor de Duitse Grand Prix. Diens Ferrari-collega Amon sluit aan op P2, Jochen Rindt en Graham Hill bezetten de derde en de vierde plaats. Stewart sluit achter Vic Elford aan op de zesde stek.

Als de Duitse Grand Prix, na ongeveer een uur uitstel, eindelijk van start gaat, lijkt Stewart haast bezeten. De Schot, die helemaal niet wilde rijden, vliegt zijn tegenstanders linksom en rechtsom voorbij. Halverwege de ellenlange eerste ronde is Stewart al opgeklommen naar de tweede plaats, als het veld voor de eerste keer over start/finish raast heeft de Matra negen seconden voorsprong ten opzichte van de rest.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jackie Stewart | Matra 1968]

De race duurt veertien ronden en dus heeft Stewart tijd zat om een masterclass uit te voeren. Na twee rondjes is de voorsprong op nummer twee – en latere wereldkampioen – Graham Hill al veertig tellen. De weersomstandigheden worden op geen enkel moment eenvoudiger, doch blijft Stewart zijn gaspedaal intrappen alsof het een droge wedstrijd betreft. De achterstand van Hill wordt groter en groter – een minuut, twee minuten. Dat de oliedruk van de Matra halverwege de wedstrijd af en toe wegvalt en het gaspedaal iets langer dan gebruikelijk blijft hangen, soit. Er staat geen maat op Stewart.

Met ruim vier minuten voorsprong op Hill, het equivalent van een halve ronde (twaalf en een halve kilometer) komt Stewart als eerste over de eindstreep, om zo een van zijn meest briljante overwinningen in de koningsklasse te boeken. Grote namen als Rindt, Ickx en Jack Brabham wordt de weg gewezen door de vliegende Schot, wiens eerste vraag als hij uitstapt is “wie is er verongelukt?”. Teambaas Tyrrell kan zijn rijder geruststellen: alle coureurs die de wedstrijd zijn gestart, leven nog.

Stewart zou uitgroeien tot een van de voorvechters van veiligheid in de Formule 1. De Schot is daarnaast een van de beste coureurs van zijn generatie. In 1969, ’71 én ’73 verovert hij de wereldtitel. In totaal zegeviert Stewart 27 maal.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.