De Tijdmachine, episode XLIV: het allesbepalende telefoontje van een gepasseerde Kiwi

De Tijdmachine, episode XLIV: het allesbepalende telefoontje van een gepasseerde Kiwi
© Getty Images/Red Bull Contentpool

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XLIV: Brendon Hartley, die niet het lot liet bepalen, maar zelf in actie kwam om wat van zijn racetoekomst te maken.

In episode XXIII werd duidelijk hoe rigoureus de managers van het Red Bull Junior Team soms te werk gaan. Jaime Alguersuari werd in 2009 pardoes spekkoper, Brendon Hartley greep jammerlijk naast een zitje bij Toro Rosso. Waar de Spaanse jongeling tweeënhalf seizoen op het hoogste niveau afwerkte, daar werd Hartley kort later uit de befaamde juniorstal geknikkerd. Einde carrière, zou je kunnen zeggen.

De tekst gaat onder de foto verder

Brendon Hartley #9 (Toro Rosso) - Bron: Red Bull Contentpool[Brendon Hartley |  Bron: Red Bull Contentpool]

Zonder Red Bull-steun weet Nieuw-Zeelander Hartley eventjes niet waar hij het moet zoeken, in zijn uppie in het verre Europa. In eerste instantie kan hij nog bogen op de naam die hij dankzij Red Bull heeft gekregen. Hartley maakt zodoende eind 2010 zijn GP2-debuut, een klasse waarin hij sporadisch zijn kunsten vertoont. Veel is het niet: zo af en toe scoort de Kiwi eens wat puntjes, echt indruk maakt hij niet.

Er zit uiteindelijk niets anders op voor Hartley dan uit te wijken naar de sportscarwereld. De Nieuw-Zeelander mag onderaan de ladder beginnen, maar werkt zich bijzonder snel naar boven. De sportwagens lijken Hartley goed te liggen. Hij is geen smijter, geen gooier, geen bandensloper – Hartley staat erom bekend voorzichtig met zijn materiaal om te gaan, iets wat juist ontzettend goed van pas komt in de sportscarracerij.

In het overvolle LMP2-veld laat Hartley een fantastische indruk achter. Bij Murphy Prototypes is niet veel mogelijk, maar dat wat er in de wagen zit, wordt er door de blonde Kiwi uitgeperst. Porsche weet genoeg – de grote Duitse fabrikant maakt in 2014 haar rentree op het hoogste sportscarniveau en zoekt nog rijders. Of Hartley interesse heeft in een betaald dienstverband bij de renstal uit Zuffenhausen?

Het worden vier ongelooflijke jaren. Tweemaal wint Hartley het wereldkampioenschap enduranceracen – in 2015 (met Timo Bernhard en Mark Webber) én 2017 (met Bernhard en Earl Bamber) mag hij wereldtitels aan zijn curriculum vitae toevoegen. Het laatste Porsche-jaar levert zelfs een overwinning in dé raceklassieker op: Bernhard, Bamber en Hartley winnen de 24 uur van Le Mans.

De tekst gaat onder de foto verder

[Brendon Hartley, Earl Bamber, Timo Bernhard, 919 Hybrid, WEC, race, Austin, 2017, ©Porsche AG]

Hartley weet dan al dat hij op zoek moet naar een nieuwe werkgever. Porsche heeft aangekondigd de stekker uit het WEC-project te trekken – alles is immers gewonnen, zo is de redenatie. Wat wil Hartley nog graag bewerkstelligen? De Formule 1-droom is er nog altijd, maar voor welk team zou de Nieuw-Zeelander uit kunnen komen? Bij Renault zit Jolyon Palmer op de schopstoel, bij Toro Rosso rommelt het intern vanwege Daniil Kvyat en bij Sauber doet Marcus Ericsson eigenlijk vrij weinig wat de geschiedenisboeken ingaat als briljant.

Het wordt Toro Rosso. Hartley heeft het lef om talentscout en Red Bull-adviseur Helmut Marko kort na het winnen van de 24 uur van Le Mans op te bellen. De oude Oostenrijker neemt zowaar zijn telefoon op – is kortaf, als altijd – en belooft de woorden van Hartley, die zichzelf min of meer aanbiedt, in het achterhoofd te houden. “Ik ben een andere rijder tegenwoordig. Als er een mogelijkheid ontstaat, ben ik er klaar voor.” Ach ja, niet geschoten is altijd mis, denkt de voormalig Red Bull-pupil.

De tekst gaat onder de foto verder

Foto: v.l.n.r. Helmut Marko, Franz Tost en Brendon Hartley - Bron: Honda F1 Racing[v.l.n.r. Helmut Marko, Franz Tost en Brendon Hartley | ©Honda F1 Racing]

Lange tijd hoort Hartley niets, tot er pardoes een motorroulette uitbreekt in de Formule 1. Dat zit zo: McLaren (lees: Fernando Alonso) wil dolgraag van haar Honda-motoren af, maar heeft een overeenkomst die nog anderhalf jaar geldig is. Renault houdt oren en ogen open, Red Bull kijkt van een afstandje toe wat er met de Honda-power gebeurt. De Oostenrijkse werkgever van onder meer Max Verstappen is niet bepaald tevreden met de Renault-krachtbronnen en zou te zijner tijd wel naar Honda willen switchen.

Carlos Sainz, Hartleys voormalige Red Bull Junior-collega, wordt de spil in het verhaal. De Spanjaard verkast van Toro Rosso naar Renault, waar Palmer moet wijken. Dat is immers Renaults eis wil McLaren haar Honda-motoren dumpen bij Toro Rosso, om verder te gaan met de Franse equipe. Slim gespeeld van Renault – maar zodoende komt Toro Rosso in een bijzonder lastig parket. Kvyat is juist de deur gewezen ten faveure van Pierre Gasly en diezelfde Gasly zal de Amerikaanse GP wegens verplichtingen in een andere klasse moeten laten schieten.

Marko handelt razendsnel en belt Hartley op. “Ben je er klaar voor? Dan mag je volgende week instappen”, is de Oostenrijker kort maar krachtig. De Kiwi staat met zijn mond vol tanden – sinds 2012 heeft hij niet meer in single seaters gereden, een paar testrondjes met de actieve Toro Rosso zitten er wegens tijdgebrek niet meer in. Het enige gelukje is dat Hartley met het WEC ieder jaar op het Circuit of The Americas racet.

De tekst gaat onder de foto verder

Foto: Brendon Hartley #28 (Toro Rosso) - Bron: Red Bull Contentpool[Brendon Hartley #28 (Toro Rosso) | © Getty Images/Red Bull Contentpool]

Een week na zijn verrassende aankondiging wandelt Hartley, trots als een pauw in zijn Toro Rosso-werkkleding, door de paddock op het COTA. Als Gasly terugkeert mag Hartley het seizoen afmaken, omdat Toro Rosso écht niet verder wil met Kvyat. Voor 2018 krijgt de Nieuw-Zeelander een jaarcontract. Het wordt een bewogen jaar, waarin Hartley vooral als proefkonijn voor de Honda-monteurs wordt gebruikt en zodoende vaak tegen gridstraffen aanloopt. Eind-2018 zit het erop: Marko gaat weer in zee met Kvyat..

Het verblijf van Hartley in de Formule 1 was geen daverend succes: in 25 Grand Prix-starts rijdt hij vier schamele WK-puntjes bijeen. Nadien keert de Nieuw-Zeelander terug in het WEC, sinds kort is hij tevens Formule E-coureur. Ook al haalde Hartley geen krantenkoppen in de koningsklasse – als hij dat belletje nooit had gepleegd, was-ie er waarschijnlijk überhaupt niet eens geweest.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.