De Tijdmachine, episode XLIII: hoe Schumachers debuut bijna was ondergesneeuwd

De Tijdmachine, episode XLIII: hoe Schumachers debuut bijna was ondergesneeuwd

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XLIII: de man die het flitsende debuut van Michael Schumacher naar de achtergrond had kunnen verwijzen.

Voor de honderd-en-zestigste maal verschijnt hij aan de start van een Grand Prix. Hier, op het circuit Spa-Francorchamps in België, moet Andrea de Cesaris lijdzaam toezien hoe alle aandacht naar zijn nieuwe Jordan-teamgenoot gaat. Een jonge Duitser stapt in als vervanger van de gevangengenomen Bertrand Gachot en plaatst zijn groene bolide en passant op de zevende startplaats. De ervaren De Cesaris moet meer dan zes tienden toegeven en start vanaf P11.

Het broekie lijkt de show te gaan stelen – gedurende het gehele weekend gaat Schumacher al als een weerlicht, en wie had dat kunnen vermoeden? Ja, dat de jonge Duitser snel is, dat is bekend. Hij won in 1990 immers de Formule 3-race in de straten van Macau en schreef de Duitse F3-titel op zijn naam. Toch. Schumacher rijdt in de sportscars, is een protégé van Mercedes, waar Karl Wendlinger en Fritz Kreuzpointner eigenlijk hoger in de rangorde staan.

De Cesaris denkt er het zijne van. De Italiaan, inmiddels 32 jaar, is door de wol geverfd. Verguisd, afgeschreven, verrot gescholden door collega’s en vaak, heel vaak uitgevallen. De Romein heeft als geuzennaam ‘Andrea de Crasheris’, omdat hij zoveel schade rijdt. Van de 159 voorgaande deelnames is De Cesaris liefst 117 keer niet aan de eindstreep gekomen. In die tijd gaat er zo nu en dan nog een motor stuk, maar de redenen bij De Cesaris zijn vrij divers. Spin, kettingbotsing, startongeluk, zonder brandstof komen te staan…

Eenmaal rijdt De Cesaris de snelste kwalificatietijd en mag hij dus vanaf poleposition vertrekken. Voor de West-Amerikaanse GP van 1982 stormt de wilde Italiaan in diens Alfa Romeo naar de eerste plaats. De uitkomst laat zich raden – nadat De Cesaris de koppositie aan Niki Lauda is verloren, smijt hij zijn bolide in de muur. Een jaartje later rijdt de Romein op Spa-Francorchamps, hetzelfde circuit als waar hij in de Jordan zijn 160ste Grand Prix zal rijden, de snelste raceronde. Dat zijn, tezamen met vijf podiumplaatsen, zijn wapenfeiten uit elf seizoenen op het hoogste niveau.

Dat-ie überhaupt nog op de grid staat, heeft De Cesaris te danken aan zijn voormalige F3-teambaas Eddie Jordan. Die debuteert in 1991 met zijn eigen stal op de F1-grid, en zoekt een eerste rijder. De Cesaris neemt sigarettengeld (Marlboro) mee en heeft een hoop ervaring. Jordan gokt het erop dat ‘De Crasheris’ niet al teveel kapot rijdt. Omdat Jordan nieuw is, moet het team met beide wagens in het begin van het seizoen ’91 deelnemen aan de gevreesde pre-kwalificatie. Daarin wordt de eerste schifting gemaakt – wie hier niet snel genoeg rijdt, kan direct naar huis. Het seizoen begint ‘op z’n De Cesaris’ – de Italiaan laat zijn motor tijdens de opwarmronde van de pre-kwalificatie voor de eerste Grand Prix in Phoenix afslaan, waardoor hij geen rondje kan rijden en zich dus niet kwalificeert…

Gedurende het jaar blijkt dat Jordan met de 191 eigenlijk een vrij competitieve wagen heeft gebouwd. De Ier gaat natuurlijk niet over één nacht ijs: Jordan heeft jarenlange ervaring in opstapklassen en kan zowel F3- als F3000-titels overleggen. De prachtige, groene Jordan 191 scoort tijdens de Canadese Grand Prix haar eerste WK-punten: De Cesaris en Gachot halen er direct liefst vijf binnen, destijds een flink aantal, door als vierde en vijfde over de meet te geraken.

De tekst gaat onder de foto verder

[Andrea de Cesaris | Jordan 191 | Grand Prix van België 1991]

Als De Cesaris ook in Mexico vierde wordt, een puntje scoort in Duitsland en als vijfde onder de finishvlag doorrijdt in Hongarije, heeft Jordan, gecombineerd met de zesde plek van Gachot op Silverstone (waar De Cesaris ‘m overigens weer ouderwets de muur in smijt) een keurig aantal van dertien WK-punten op de teller staan. Bovendien rijdt Gachot op de Hungaroring de snelste raceronde. De Belg verdwijnt echter achter slot en grendel nadat hij schuldig wordt bevonden aan openbare geweldpleging. Zodoende krijgt Schumacher een kans en zodoende zijn we weer terug op Spa-Francorchamps, waar De Cesaris vanaf startplaats elf een zware klus wacht.

Het zou niet al te best zijn voor De Cesaris’ toch al besmeurde reputatie, als debutant Schumacher hier de kastanjes uit het vuur sleept. De Romein pept zich daarom extra op – ditmaal houdt hij ‘m uit de muur, dit keer rijdt hij niet tegen een andere auto aan, vandaag is zijn dag. Voor de start van de race het standaard tafereel – het wordt de bloednerveuze Italiaan altijd een paar minuten voor de boel wordt vrijgelaten teveel, waarop zijn ogen wegtrekken en enkel het oogwit zichtbaar is. Fotografen – inmiddels door de wol geverfd – zijn op de hoogte van dit bizarre tafereel en verzamelen zich zoals gebruikelijk rond ‘die malloot in z’n Jordan’.

De tekst gaat onder de foto verder

[Bertrand Gachot | Jordan 1991]

Als wonderkind Schumacher al na een paar honderd meter langs de kant staat met zijn tweede Jordan, lacht De Cesaris in zijn vuistje. De Jordan heeft een lastige koppeling, dat weet hij – maar daarvan heeft hij zijn Duitse collega niet verwittigd. Dit moet immers zijn dag worden. Dankzij het wegvallen van Schumacher en inhaalacties op Stefano Modena en Pierluigi Martini vindt De Cesaris zich na de eerste omloop terug op P8.

Vanaf dat moment is het opletten en profiteren. De Ferrari van Alain Prost vliegt in de fik, Gerhard Berger spint en Nigel Mansell krijgt, evenals later Jean Alesi, met elektronische problemen te maken. De Cesaris schiet naar voren – de Jordan rijdt al dik in de punten als Alesi wegvalt. Gelijktijdig passeert De Cesaris de Benetton van Nelson Piquet, hij ligt tweede achter de McLaren van Ayrton Senna. Jordans eerste podiumplaats lonkt – of misschien nog wel meer?

Eigenaar Eddie Jordan, teammanager Trevor Foster en ontwerper Gary Anderson kunnen hun zenuwen amper bedwingen als De Cesaris nota bene inloopt ten opzichte van leider Senna. De Romein krijgt zijn Braziliaanse tegenstander in het vizier, rijdt slechts enkele honderden meters achter de regerend wereldkampioen. Vandaag is zijn dag, vandaag moet het gebeuren – eindelijk kan De Cesaris die verduivelde criticasters, die hem na elk ongeluk de grond inboorden, de mond snoeren. Een inhaalactie op de Braziliaanse ster en de man die als ‘De Crasheris’ door het leven gaat, heeft ook een GP-zege achter zijn naam.

De Grand Prix van België duurt jammerlijk genoeg drie rondjes te lang voor De Cesaris en diens Jordan. In diens jacht op Senna knalt de Ford-motor uit elkaar – de olietank blijkt te klein voor de nieuw door Ford aangeleverde zuiger, die meer verbruikt dan de vorige. Had Ford dat met Jordan gecommuniceerd, dan was De Cesaris mogelijk een Grand Prix-winnaar geweest.

Jordan wil De Cesaris na het prima debuutseizoen graag aanhouden voor 1992, maar de Italiaan blijkt met enkel Marlboro de rekeningen niet meer te kunnen dekken. Jordan gaat in zee met Barclays en moet haar Italiaanse rijder daarom de deur wijzen – de Britse sigarettenfabrikant wil geen rijder die verbonden is aan de Amerikaanse rivaal. Zodoende wijkt hij uit naar Tyrrell, waarvoor hij twee matige seizoenen afwerkt. In 1994 – als invaller bij Jordan en Sauber – rijdt De Cesaris zijn laatste Grands Prix.

Andrea de Cesaris is al niet meer onder ons. De Romein verongelukte een kleine zes jaar geleden, op de snelweg. Hij werd slechts 55 jaar oud.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.