De Tijdmachine, episode XLII: plankenkoorts en mechanische pech kost El Lole wereldtitel

De Tijdmachine, episode XLII: plankenkoorts en mechanische pech kost El Lole wereldtitel

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege Covid-19. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XLII: de man die in 1981 wereldkampioen had moeten worden, Carlos Reutemann.

Waar MotorsportZ in episode XLI een eerbetoon bracht aan de Argentijnse meester die liefst vijfmaal wereldkampioen werd, daar gaat het volgende bedrijf over een Argentijn die juist niet wereldkampioen wist te worden. Carlos Reutemann wordt vaak vergeten in de geschiedschrijving en dat is compleet onterecht: had het lot meegezeten, dan was El Lole de tweede Argentijnse wereldkampioen geweest.

Na veertien van de vijftien Grands Prix heeft Reutemann in het Formule 1-seizoen van 1981 een totaal van 49 WK-punten achter zijn naam. Concurrent Nelson Piquet, die voor Brabham rijdt, beschikt over 48 stuks. Titelhouder en Williams-collega Alan Jones is zijn kroon definitief kwijt: de Australiër heeft 37 punten en kan prolongatie dus vergeten. Jacques Laffite (Ligier) heeft theoretisch ook nog een kans op het Formule 1-goud, maar dan moet er wel het een en ander gebeuren. De Fransman heeft zes punten minder dan Reutemann en moet dus hopen op chaos.

De tekst gaat onder de foto verder

[Carlos Reutemann | Williams 1981]

Voor het laatste treffen van 1981 reist het Formule 1-circus af naar gokstad Las Vegas, waar een tweede Amerikaanse GP (Liberty Media zou jaloers zijn) op het programma staat. Plaats van handeling is geen spiksplinternieuw voor enkele miljoenen uit de grond gestampt supercircuit, nee: er wordt geracet op het parkeerterrein van het wereldberoemde Caesars Palace-hotel. Het is eigenlijk een belachelijk tafereel: in de zinderende woestijnhitte van Nevada moeten de F1-rijders hun kunsten vertonen op iets wat nog het meest weg heeft van een veredelde kartbaan.

Reutemanns titelconcurrent Piquet is de eerste rijder die duidelijk fysieke klachten heeft, al blijkt de Braziliaan in latere jaren wel vaker kleinzerig als het conditie betreft. De kwalificatie draait uit op een teaminterne strijd tussen de Williams-mannen: Jones gaat, ondanks dat hij zelf geen kampioen meer kan worden, niets cadeau geven. Jones, die al besloten heeft dat de Grand Prix van Las Vegas zijn allerlaatste is (waarop hij later terugkomt), spreekt de gevoelens zelfs hardop uit. “Waarom zou ik hem helpen?”, vraagt Jones zich zonder blikken of blozen af. Het mag duidelijk zijn: de Australiër heeft he-le-maal niets met zijn temperamentvolle Argentijnse teammaat.

Met Reutemann op startplaats één, Piquet op P4 en outsider Laffite buiten de top tien wijst alles erop dat de derde zondag van oktober in 1981 een Argentijns feestje op gaat leveren. De Argentijnse zenuwpees verpest zijn start echter volledig. Binnen enkele meters heeft Reutemann de wagens van Jones, Gilles Villeneuve (Ferrari), Alain Prost (Renault) en Bruno Giacomelli (Alfa Romeo) langszij zien komen. Geluk bij een ongeluk is dat ook Piquet niet goed van zijn plaats komt. De Braziliaan zakt van P4 naar P8.

De tekst gaat onder de foto verder

[Carlos Reutemann | Williams 1981]

Tot overmaat van ramp geeft Reutemanns vierde versnelling tijdens rondje twee van de 75 ronden tellende race de geest. De Argentijn holt achteruit: waar iedereen rekening hield met zijn eerste titelwinst, daar kan Piquet een duit in het zakje gaan doen als hij tenminste op een puntenpositie terecht komt. Piquet passeert Reutemann voor de zesde plaats, Reutemann zakt verder en verder weg. De enige hoop die de vrezende Argentijn nog heeft hangt op het zwakke fysieke gestel van Piquet.

De frêle Braziliaan lijkt haast te knikkebollen in zijn Brabham terwijl hij over de rechte stukken rijdt – Piquet heeft duidelijk moeite om zijn spiergroepen aan te spannen en rijdt met pijn en moeite in het rond. Jones, Reutemanns teammaat, die van tevoren al zei zijn teammaat onder geen beding te helpen, doet precies wat hij voorspelde en rijdt snaarstrak naar de overwinning. Prost komt als tweede binnen, Giacomelli wordt derde en Nigel Mansell rijdt naar de vierde stek. Dan is het wachten.

Piquet rijdt in die laatste ronden als een slak over het stratencircuit achter het Caesars Palace-hotel: de Ligier van Laffite komt steeds dichterbij. In het kielzog van de Ligier aast ook John Watson (McLaren) op een puntenscore. Reutemann, die een rondje achterstand heeft en in Las Vegas voor spek en bonen meerijdt, kan enkel hopen op een wonder in de laatste ronde.

De tekst gaat onder de foto verder

[Carlos Reutemann | Williams 1981]

Dat wonder blijft uit. Piquet proest en zucht met hangen en wurgen zijn Brabham over de eindstreep, 1,7 seconden eerder dan Laffite het zwartwit-geblokt passeert en precies twee tellen alvorens Watson zijn race finisht. De twee puntjes die Piquet binnenharkt zijn precies voldoende om Reutemann van de eerste plaats in de stand om het WK te stoten: het eindigt 50-49 in Braziliaans voordeel.

Reutemann is ontroostbaar. De Argentijn raapt zijn moed bijeen om het in 1982 nog een keer te proberen, maar gooit in dat seizoen al na twee wedstrijden de handdoek in de ring. Officiële lezing: de Falklandoorlog waarin Groot-Brittannië en Argentinië betrokken zijn. Reutemann is aspirant politicus en wil zijn naam niet langer besmeuren door voor een Britse broodheer te rijden. Politiek gezien een sterke zet, racetechnisch wellicht minder: teammaat Keke Rosberg gaat zeven maanden later na een werkelijk knotsgek seizoen met de wereldtitel aan de haal…




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.