De Tijdmachine, episode XLI: Maestro dirigeert wonderzege in groene hel

De Tijdmachine, episode XLI: Maestro dirigeert wonderzege in groene hel

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XLI: de 24ste en laatste, en wellicht briljantste Grand Prix-zege van F1-legende Juan Manuel Fangio.

Steeds vaker moet er voor informatie over de jaren ’50 beroep worden gedaan op de geschiedschrijving – niet veel coureurs van destijds zijn tegenwoordig nog in leven. Verhalen vervagen, tijden veranderen, nieuwe helden staan op. Waar sommige rijders wellicht enigszins in de vergetelheid raken, is er één naam die in de eeuwigheid staat geschreven: die van Juan Manuel Fangio. De Argentijn is de allerbeste van zijn generatie, wint vijf wereldtitels en zegeviert in bijna de helft van het aantal races waarin hij deelneemt.

Wijs dan maar eens een ‘beste race’ aan. Die is toch vrij eenvoudig gevonden. In de Alfa Romeo (1950-’51) rijdt Fangio een aantal bijzondere wedstrijden, in de Mercedes (1954-’55) rolt de Maestro het complete deelnemersveld op en zelfs met Ferrari (1956) wordt Fangio – met dank aan teammaat Peter Collins – wereldkampioen. De aller, allerbeste wedstrijd van de Argentijnse meester wordt echter bestreden in een Maserati.

De tekst gaat onder de foto verder

[Juan Manuel Fangio | Maserati 1957]

Fangio heeft het seizoen 1957 al naar zijn hand gezet als de Duitse Grand Prix op het programma staat. De Maserati-coureur zegeviert op de thuisbaan in Buenos Aires, rijdt vanaf poleposition naar de overwinning in de straten van Monaco en blijkt de beste op het Franse Rouen-les-Essarts. De Britse Grand Prix op Aintree rijdt hij niet uit, desondanks is de voorsprong ten opzichte van naaste rivaal Luigi Musso al zeer behoorlijk te noemen.

Op de ellenlange Nordschleife speert Fangio op zaterdag naar de eerste startplaats: hij weet de 170 bochten 2,8 seconden sneller af te leggen dan Ferrari-rivaal Mike Hawthorn dat doet. Musso moet genoegen nemen met een achtste plaats, op bijna een halve minuut van Fangio – let wel, de rapste rijder van het veld heeft alsnog negenenhalve minuut nodig om één rondje te voltooien.

De Duitse Grand Prix staat te boek als een slijtageslag. De rijders moeten liefst 22 ronden afleggen in ‘de Groene Hel’, het equivalent van ongeveer drieënhalf uur racen. Ga je dat in één ruk doen, of kom je tussentijds binnen voor nieuwe banden en brandstof? Fangio gokt erop dat zijn Ferrari-rivalen voor optie één gaan en besluit dus zelf een pitstop in te plannen. Na dertien van de 22 ronden zal hij zijn Maserati-monteurs bezoeken om vers rubber en een scheut brandstof op te halen.

Leuk plan, maar dan moet het wél werken. Fangio bouwt in de eerste dertien omlopen op de Nordschleife een gezonde voorsprong van ruim een halve minuut op. Het idee om een pitstop te maken draait echter uit op een faliekante mislukking, als een van de monteurs een wielnaaf laat vallen en vervolgens tientallen seconden nodig heeft om erachter te komen dat het onderdeel ónder de Maserati van Fangio terecht is gekomen. Ruim anderhalve minuut nadat Fangio binnenrijdt, kan hij eindelijk zijn weg vervolgen. Weg overwinning.

Collins en Hawthorn zijn gevlogen – althans, zo lijkt het. Fangio heeft een schier onoverbrugbare achterstand en moet zich focussen op het scoren van punten, zodat hij in de volgende Grand Prix zijn vijfde wereldtitel veilig kan stellen. De Argentijn wil echter niets van voorzichtigheid weten en geeft zijn Maserati, met de nieuwe set banden, flink de sporen. Ronde na ronde verbreekt Fangio het baanrecord – op een gegeven moment gaat de losgeslagen Argentijn dusdanig tekeer, dat hij meer dan twintig tellen inloopt op Hawthorn en Collins.

Zevenmaal achtereen verbreekt Fangio het ronderecord op de Nordschleife, na één rondje waarin hij een paar tienden op zichzelf moet toegeven verscherpt hij nóg tweemaal zijn eigen, zojuist gereden records. Het nieuwe baanrecord van de Nordschleife is een haast ongelooflijke 8,2 seconden rapper dan de poleronde van Fangio – een rondje waarover iedereen al bewondering sprak.

De tekst gaat onder de foto verder

[Juan Manuel Fangio op jacht naar Peter Collins | German GP 1957]

De Argentijnse meester weet Collins en Hawthorn na een bizarre inhaaltocht – vergeet niet, hij lag ruim anderhalve minuut achter op het tweetal – in de voorlaatste ronde beiden te verschalken. Na de meest briljante Grand Prix uit zijn carrière af te hebben geleverd bestijgt Fangio de bovenste trede op het erepodium, om en passant ook gelijk het wereldkampioenschap van 1957 te claimen. Tegenstander Musso is immers niet verder gekomen dan een vierde plaats en ondanks dat er nog twee van de acht Grands Prix op het programma staan kan niemand Fangio meer bijhalen.

De inmiddels 46-jarige Fangio beseft dat de tijd zijn sporen nalaat. Begin ’58 neemt hij nog deel aan de Argentijnse Grand Prix, maar op een enkel optreden na laat de meester zich niet meer zien in een Formule 1-race. Het recordaantal van vijf wereldtitels staat bijna vijftig jaar – Michael Schumacher passeert Fangio in 2003, Hamilton raast in 2019 langszij.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.