De Tijdmachine, episode XL: kostbare tankmisser opmaat voor titelverlies

De Tijdmachine, episode XL: kostbare tankmisser opmaat voor titelverlies
© Ferrari F1

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XL: die ene pitstop waardoor Felipe Massa het kampioenschap van 2008 had kunnen winnen.

Na het (gedwongen) vertrek van Michael Schumacher, eind 2006, is het de vraag die Ferrari als nieuwe kopman aanwijst. De hoog aangeschreven Kimi Räikkönen komt over van McLaren, de talentvolle Felipe Massa heeft zijn eerste jaar in het Ferrari-rood ijzersterk afgesloten. Räikkönen trekt de nummer één-positie binnen het team naar zich toe op weg naar de wereldtitel van 2007, maar Massa doet amper voor zijn Finse collega onder.

Als Räikkönen in 2008 een tandje terug lijkt te schakelen, staat Massa te popelen om diens rol als teamleider over te nemen. McLaren vormt in de persoon van Lewis Hamilton de grootste bedreiging als het gaat om de wereldtitel en er moet toch minstens één rode tegenstander zijn, toch? De eerste twee wedstrijden van het jaar verlopen treurig voor Massa – een kapotte motor, een rijdersfout, nul punten. Vanaf de Bahreinse GP begint het echter te draaien bij de Braziliaan – zege in Sakhir, tweede in Spanje, zege in Turkije, derde in Monaco.

De tekst gaat onder de foto verder

[Felipe Massa wint in Frankrijk | Ferrari 2008]

Ook in Frankrijk, tijdens de Europese GP in Valencia en na een tijdstraf voor aanvankelijke winnaar Hamilton in België, kraait Massa victorie. Een geplofte motor in Hongarije kost de Braziliaan dure punten, maar voorafgaand aan de allereerste Grand Prix van Singapore is er nog helemaal niets beslist. Hamilton heeft 78 WK-punten verzameld, Massa 77. Met nog vier Grands Prix voor de boeg kan het nog alle kanten op – zelfs BMW-coureur Robert Kubica (64 punten) houdt stiekem een oogje in het zeil.

De tekst gaat onder de foto verder

[Felipe Massa duikt de pits in | Singapore 2008]

Massa kan maar één ding doen op het nieuwe Marina Bay Street Circuit in Singapore en dat is het heft in eigen handen nemen. Tijdens de kwalificatie laat de rappe Braziliaan er geen enkel grassprietje over groeien – hij rijdt titelrivaal Hamilton op lichtjaren achterstand. Helaas is er geen enkele concurrent die in het gat van bijna zeven tienden duikt, waardoor de Britse McLaren-coureur alsnog als tweede naast Massa van start mag gaan.

In de wedstrijd drukt Massa de klepel van zijn F2008 diep in: na vijftien ronden heeft de Ferrari-rijder een gezonde voorsprong ten opzichte van Hamilton en Räikkönen, tot plots Nelsinho Piquet – achteraf gezien met opzet – crasht. De Safety Car wordt uitgebracht en de toppers besluiten en masse de pitstraat op te zoeken.

De tekst gaat onder de foto verder

Felipe Massa staat aan het eind van de pitstraat stil met een brandstofslang (R) en Kimi Räikkönen (L) | Singapore 2008]

Aldaar gaat het faliekant mis bij Massa. Ferrari experimenteert dat jaar met lichtjes in plaats van een fysieke lollipopman en uitgerekend op het belangrijkste moment hapert het systeem. Waar de brandstofslang nog in Massa’s Ferrari zit, daar geeft het pitssysteem een groen signaal – wegrijden maar! Massa volgt het bevel op en sjeest, met brandstofslang en al, richting het einde van de pitstraat. Uiteraard kan de Braziliaan zijn weg pas vervolgen als de slang is verwijderd en zodoende verliest hij terrein. Ook Räikkönen valt terug: de Fin moet wachten tot er een nieuwe slang is geïnstalleerd. Zodoende rijden de Ferrari’s als eerste en derde naar binnen, om als voorlaatste en laatste naar buiten te komen.

Renault-rijder Fernando Alonso wint de race – iets wat naderhand een vooropgezet plan blijkt – Williams-coureur Nico Rosberg eindigt als tweede. Hamilton scoort met een derde plaats zes waardevolle punten, Massa komt na een mislukte inhaaltocht niet verder dan P13 – nul punten.

Na een waanzinnig seizoensslot in Brazilië, waar Massa wint en Hamilton ternauwernood een vijfde plek binnenharkt, houdt Hamilton precies één puntje voorsprong over ten opzichte van de Ferrari-rijder. Wat als het tanksysteem niet had gefaald, in Singapore?!




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.