De Tijdmachine, episode XIX: wereldtitel verpest door voorspelde klapband

De Tijdmachine, episode XIX: wereldtitel verpest door voorspelde klapband

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XIX: hoe Nigel Mansell zijn eerste kans op de wereldtitel door zijn vingers zag glippen vanwege een klapband.

Hij is geliefd, maar ook gehaat, razendsnel maar soms ook iets te onvoorzichtig, praat met het hart op de tong en is niet wars van een beetje dramatiek. Nigel Mansell verovert in de jaren ’80 de harten van veel Britse autosportliefhebbers – enkelen hebben ook helemáál niets met hem, maar goed – en wordt de nieuwe hoop van de natie. In de beginjaren op het hoogste niveau (1980-1984) is het allemaal nogal onbehouwen en rijst de vraag of het eeuwige talent ooit een keer wordt ingelost, maar vanaf 1985 – als Mansell Lotus verruilt voor Williams – begint het te lopen.

En hoe. Waar Lotus-teammanager bij het afscheid van Mansell in ’84 nog roept dat hij ‘nooit een race zal winnen zolang ik een gat in mijn achterste heb’, daar bewijst de besnorde Brit binnen een half jaar het tegendeel. Gedurende het seizoen 1985 scoort hij hier en daar zijn puntjes, om in de slotfase van het jaar een paar prachtresultaten te noteren. Een tweede plek op Spa-Francorchamps wordt opgevolgd door zijn eerste twee Grand Prix-zeges: voor het thuispubliek op Brands Hatch en tijdens de Zuid-Afrikaanse GP in Kyalami.

Mansell verkeert in een dusdanige bloedvorm, dat hij ’86 ingaat als één van de titelfavorieten. Het kampioenschap wordt verdedigd door McLaren-coureur Alain Prost, die Mansells voormalige teammaat Keke Rosberg naast zich ziet aansluiten. De Finse kettingroker, voor wie Mansell veel respect heeft, moet plaatsmaken voor de temperamentvolle Braziliaan Nelson Piquet. Samen kunnen Mansell en Piquet onverslaanbaar zijn, maar dan moeten ze wel de handen ineenslaan.

Het seizoen begint met een grote schok: teambaas Frank Williams raakt vanaf zijn middel verlamd na een zwaar auto-ongeluk in Frankrijk. De eigenaar annex naamgever moet door de hevigheid van de verwondingen de eerste helft van het seizoen aan zich voorbij laten gaan. Piquet en Mansell proberen hun vechtende teambaas tevreden te houden door sterke klasseringen te overleggen. Zo wint de Braziliaan de openingsrace op eigen bodem en wordt Mansell tweede in Spanje. Later wint de Brit op Spa-Francorchamps en in Montréal, op Paul Ricard en – de mooiste – voor eigen publiek op Brands Hatch.

De tekst gaat onder de foto verder

[Nigel Mansell | Williams 1986]

Mansell is keihard op weg naar zijn eerste wereldtitel – na elf van de zestien wedstrijden staat de teller op 55 WK-punten, dat zijn er zeven meer dan Lotus-coureur Ayrton Senna, acht meer dan teammaat Piquet en liefst elf meer dan Prost. Let wel: een zege levert in die tijd nog ‘maar’ negen punten op. Als Prost in Oostenrijk wint, waar Piquet, Mansell en Senna uitvallen, waarop Mansell tweede wordt op Monza en zegeviert op Estoril, kan het eigenlijk écht niet meer misgaan. Zeventig stuks heeft Mansell aan WK-punten, tien (!) meer dan Piquet, elf meer dan Prost en negentien meer dan Senna.

Met die insteek – het kan niet misgaan – reist Mansell af naar Mexico, waar hij een zo-zo-wedstrijd rijdt. Vijfde wordt-ie, achter Piquet (vierde) en Prost (tweede). Geluk bij een ongeluk is dat ongevaarlijke Gerhard Berger met zijn Benetton naar de overwinning raast. Voorafgaand aan de seizoensafsluiter heeft Mansell zes punten meer dan Prost en zeven meer dan Piquet. Een derde plaats in het Australische Adelaide volstaat voor die felbegeerde wereldtitel. Wie had dát twee jaar ervoor bij Lotus gedacht?

Op zaterdag doet de besnorde Brit precies dat wat hij moet doen om het allemaal in eigen hand te houden. Hij jaagt zijn Williams-Honda naar de poleposition, voor Piquet, Senna en Prost. De start van de race voorspelt echter weinig goeds. De Williams met het rode startnummer vijf rijdt op eieren, waardoor Piquet, Senna en de waanzinnig vertrokken Rosberg (vanaf P7) Mansell voorbij sjezen.

Geen man overboord: Rosberg zit er nog tussen en een derde plaats volstaat. Als de Lotus van Senna wegzakt wordt de hemel al wat blauwer. Mansell komt op P3 te rijden, consolideert en checkt, achter Rosberg en Piquet. Als Piquet even later spint en Prost een klapband oploopt, hangt in de Britse huiskamers de vlag al uit. Mansell heeft immers een gezonde voorsprong en diens beide tegenstanders zijn nergens te bekennen. Op dát exacte moment had er een lichtje moeten gaan branden.

Want waarom krijgt Prost een klapband? Kunnen de banden van Goodyear het niet aan op de Australische straten? Prost zou later verklaren sowieso een pitstop te willen maken om het rubber te vervangen, iets wat destijds nog niet verplicht is. De Goodyear-mecaniciens beoordelen de geklapte band van Prost, maar komen tot de conclusie dat er geen sprake is van extreme bandenslijtage. Wat men bij Williams even vergeet als deze informatie wordt doorgespeeld is dat Mansell en Piquet dankzij hun krachtigere Honda-motoren véél meer vermogen op de achterwielen los kunnen laten. Hun achterbanden zijn dus gevoeliger dan die van McLaren…

Rosberg, die zijn laatste Grand Prix rijdt, lijkt ‘m te gaan winnen, tot ook zijn achterband pardoes ploft. De Fin parkeert zijn bolide, kijkt verbaast naar het tafereel en loopt weg. Op dat moment moeten de alarmbellen toch rinkelen bij Williams, dat Mansell en Piquet nog altijd op hun eerste setje banden rond heeft rijden. Piquet erft de leiding – dus laat hem lekker rijden, denkt men in de Williams-garage. Intussen is Prost opgeklommen naar P4, waarvandaan hij Mansell inrekent en langs de gestrande bolide van teammaat Rosberg rijdt. Plek twee voor de Professor.

De tekst gaat onder de foto verder

[Nigel Mansell krijgt op hoge snelheid een klapband | Williams 1986]

In rondje 64 van de 81 spat de wereldkampioenschapsdroom van Mansell ruig uiteen. In navolging van Prost en Rosberg klapt ook diens achterband – op hoge snelheid explodeert het rubber, Mansell kan de wagen met hangen en wurgen uit de muur houden en is direct klaar. De titel die niet meer misgelopen kon worden, is weg. Williams reageert – eindelijk – door Piquet binnen te halen voor een nieuw setje banden. Zodoende erft Prost, wiens klapband vroeg in de wedstrijd dus geluk bij een ongeluk blijkt, de leiding. Deze staat hij niet meer af. Ondanks dat Piquet op zijn tweede setje nog rap naderbij weet te komen, rijdt Prost, op brandstofdampen, naar de overwinning en zodoende zijn tweede wereldtitel.

Mansell kan het niet geloven. De constructeurstitel, die voor Williams is aangezien Mansell en Piquet fors meer hebben gescoord dan Prost en Rosberg, kan hem gestolen worden. Die eerste wereldtitel moest en zou er komen, niets leek meer fout te gaan, en toch, met nog slechts zeventien rondjes te gaan, ging het mis. Prost eindigt het jaar 1986 met de grootste lach en 72 WK-punten, twee meer dan Mansell, drie meer dan Piquet. Had Piquet de race gewonnen, was hij overigens wereldkampioen geweest – een piepklein pleistertje op Mansells wond, aangezien hij zijn Braziliaanse collega maar een rare pipo vindt.

Zes jaar later haalt Mansell alsnog zijn gram. Piquet en Prost hebben in de tussentijd beiden nog een wereldtitel veroverd – Piquet in 1987, voor Williams, Prost in 1989. In 1992 is Mansell echter éindelijk de beste Formule 1-coureur ter wereld. Drie jaar later verdwijnt hij via de achterdeur, na een briljante loopbaan waarin hij 31 Grands Prix weet te winnen.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.