De Tijdmachine, episode XIV: epische wheelbangbattle tussen onverschrokken gladiatoren

De Tijdmachine, episode XIV: epische wheelbangbattle tussen onverschrokken gladiatoren

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XIV: het veelbesproken duel dat René Arnoux en Gilles Villeneuve uitvochten tijdens de Franse Grand Prix van 1979.

Medio jaren ’70 probeert het Franse automerk Renault voet aan wal te zetten in de autosportwereld. Wat heet: wederom voet aan wal te zetten in autosportwereld. Wat velen snel vergeten is dat Renault het zegevierende merk is tijdens de allereerste Grand Prix ooit, gehouden in 1906. In 1977 maakt Renault haar entree in de Formule 1 en om heel eerlijk te zijn, is het een wanvertoning. ‘De Gele Theepot’ ziet er niet uit en begeeft het bovendien om de haverklap. Vier uitvalbeurten en een ‘did not qualify’ vormen de schamele oogst van het eerste part-time seizoen in de koningsklasse.

Renault gaat niet bij de pakken neerzitten. Er wordt hard gewerkt aan de turbobolide waarmee het Franse merk uiteindelijk de Formule 1 wil veroveren. Met Jean-Pierre Jabouille, een oudere, ervaren coureur achter het stuur, moeten de resultaten vanzelf komen. De Régie moet er geduld voor hebben, maar eind-’78 is het eindelijk raak: Jabouille wordt vierde op Watkins Glen en sleept daarmee de eerste drie WK-puntjes voor het Franse merk binnen.

In 1979 is het Ferrari dat de toon aangeeft. Teamintern is afgesproken dat Jody Scheckter de man voor het wereldkampioenschap is en dat wildebras Gilles Villeneuve, die pas zijn tweede volledige seizoen in de F1 afwerkt, als waterdrager fungeert. Na de GP van Monaco heeft Scheckter al een gezonde voorsprong ten opzichte van zijn naaste rivalen.

Bij Renault ondertussen, begint het steeds beter te lopen. Jabouille stuurt zijn geelwitte bolide op Kyalami naar de poleposition. De betrouwbaarheid blijkt echter nog een dingetje: na driekwart van de wedstrijd houdt een van de kleppen het voor gezien. Voor de thuisrace op Dijon-Prenois parkeert de ervaren Franse rijder zijn bolide wederom op startplaats één. De tweede wagen, die sinds het begin van het seizoen wordt ingezet en waarin de jonge René Arnoux zit, vertrekt vanaf de tweede plek. Magie in de maak? Voor het thuispubliek en het management van het merk zou het briljant zijn om een mooi resultaat te scoren – vergeet niet, de beste klassering is nog steeds die vierde plek van Watkins Glen ’78.

De Fransen gaan een triomf echter niet cadeau krijgen. Villeneuve, die bij wegvallen van Scheckter voor eigen kansen mag gaan, legt de geelwitte brigade het vuur aan de schenen. Rondenlang rijdt de Ferrari met startnummer twaalf aan de leiding, gevolgd door de Renaults van Jabouille en Arnoux. Die laatstgenoemde heeft zich trouwens flink terug moeten knokken na het helemaal te hebben verprutst bij de start.

Na een rondenlange achtervolgingstocht die James Bond-achtige taferelen oplevert met rijders die her en der ingehaald worden of pardoes stilvallen, waagt de snellere Jabouille het erop: hij drukt zijn Renault naast de Ferrari van Villeneuve, die natuurlijk niet zonder slag of stoot de eerste plaats wil afstaan. Jabouille houdt echter, tot genot van het Franse publiek, stand. ‘Franser’ wordt het niet: Jabouille is een Fransman, Renault is Frans, de Michelin-banden zijn Frans en zelfs olieleverancier Elf komt uit Frankrijk. Dijon-Prenois gaat uit haar dak.

De tekst gaat onder de foto verder

[Gilles Villeneuve ziet René Arnoux in zijn spiegels opdoemen en raken verwikkeld in een keiharde, maar sportieve strijd. | GP Frankrijk 1979]

Maar: dat is nog lang niet alles. Jabouille kan een hoog tempo aanhouden en is op weg naar de overwinning, Villeneuve moet de Fransman laten gaan. In zijn achteruitkijkspiegel ziet Villeneuve tot overmaat van ramp die andere geelwitte bolide opdoemen. René Arnoux heeft rondenlang zijn rechtervoetje laten spreken en wil koste wat kost nog een aanval op P2 wagen. Met slechts vijf rondjes voor de boeg is de achterstand ten opzichte van Villeneuve zienderogen geslonken.

Ondanks dat Arnoux veel sneller is, komt de Fransman er niet zomaar voorbij. Villeneuve gooit al zijn op de sneeuwscooter in Canada geleerde trucs in de strijd en gaat dwars, glijdt her en der bijna van de baan en geeft zich ammenooit gewonnen. Drie ronden lang zoekt Arnoux naar een gaatje, op hoge snelheid jagen de Ferrari en de Renault over het korte, Franse baantje. Twee rondjes voor het einde heeft Arnoux het lef om zijn bolide voor het aanremmen van de eerste bocht, de Villeroy, naast de Ferrari van Villeneuve te zetten, maar die wil, zoals gebruikelijk, niet zonder slag of stoot wijken. Echter: de Canadees moet via de buitenste lijn en verliest zodoende zijn grip op de tweede plek. Arnoux stoot door, een Franse dubbel lijkt in de maak.

De tekst gaat onder de foto verder

[Gilles Villeneuve en René Arnoux verwikkeld in een keiharde, maar sportieve strijd. | GP Frankrijk 1979]

Waar menig rijder zou schikken voor een podiumplaats, daar blijft Villeneuve met zijn compleet versleten Michelins achter de Renault van Arnoux aan jagen – om deze precies een ronde later te verrassen bij Villeroy, de plek waar de Fransman hem in eerste instantie inhaalde. Het tweetal lijkt haast door magneten bijeen gehouden – ze stuiven enkele centimeters van elkaar verwijderd over het rechte stuk van La Fouine. Arnoux prikt ‘m er in de laatste ronde bij Villeroy alsnog weer tussen, al blijft Villeneuve ditmaal met een neuslengte voorop rijden. De Canadees laat zijn Ferrari buitenom meelopen in de rechterdoordraaier, om vervolgens in de S des Sablières alsnog in te moeten binden. Arnoux ligt weer tweede, maar dat is van korte duur: wheelbangend raast het tweetal op de volgende bocht af, waarop Arnoux nog altijd het voortouw lijkt te hebben. Meermaals raken de Renault en de Ferrari elkaar.

De tekst gaat onder de foto verder

[© YouTube screenshot | Gilles Villeneuve en René Arnoux verwikkeld in een keiharde, maar sportieve strijd. | GP Frankrijk 1979]

Dankzij een haast belachelijke harakiri-move bij het insturen van de Parabolique, een bocht die steil rechtsaf omhoog loopt, grijpt Villeneuve zijn Franse tegenstander alsnog bij het nekvel. Kort daarna rijdt Jabouille over de finish en grijpt hij zijn eerste GP-zege: veertien tellen later komt Villeneuve over de lijn geflitst, met in zijn kielzog Arnoux. De oorlog is door Renault gewonnen, maar Villeneuve heeft in de laatste slag gezegevierd. De strijd zal de boeken ingaan als een van de meest spannende Formule 1-momenten aller tijden.

Scheckter zou later dat jaar wereldkampioen worden, Jabouille wint in 1980 op de Österreichring. Villeneuve zou in 1982 dodelijk verongelukken, Arnoux rijdt nog tot het einde van de jaren ’80 in de koningsklasse en blinkt in zijn hoogtijdagen vooral uit via kwalificatiesnelheid – de Fransman verovert voor Renault, en later Ferrari, liefst achttien polepositions. Uiteindelijk wint Arnoux zevenmaal een Grand Prix.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.