De Tijdmachine, episode XII: van hartsvrienden naar aartsrivalen

De Tijdmachine, episode XII: van hartsvrienden naar aartsrivalen
© Mercedes F1

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XII: Nico Rosberg en Lewis Hamilton, van hartsvrienden naar aartsrivalen.

De meeste Formule 1-coureurs kennen elkaar al een aantal jaren, voor ze de degens kruisen in de koningsklasse van de autosport. Sommigen hebben letterlijk hun hele leven al tegen elkaar geracet (bijvoorbeeld Esteban Ocon en Pierre Gasly), anderen komen sinds de tienerjaren op dezelfde circuits (zoals Max Verstappen en Alexander Albon). Af en toe zijn er zelfs tweetallen die van jongs af aan lief en leed hebben gedeeld.

Lewis Hamilton (35) en de inmiddels al ruim drie jaar gestopte Nico Rosberg (34) zijn daar het ideale voorbeeld van. De Brit en de Duitser reizen in hun tienerjaren samen kris kras door Europa, aangezien Hamilton voor het team van Rosbergs vader in de karting uitkomt. Samen met Keke Rosberg en Lewis’ vader Anthony beleven de twee pubers allerlei avonturen. Ze zijn aan elkaar gewaagd – de ene keer wint Hamilton, de andere keer zegeviert Rosberg. Concurrentiestrijd is er zeker, maar vriendschap overheerst.

Dat ze goed zijn, is duidelijk. Hamilton wordt F3-kampioen, Rosberg claimt de eerste GP2-titel. Vanaf 2007 rijdt het tweetal gezamenlijk in de Formule 1 – Hamilton promoveert vanuit de GP2, waar hij Rosbergs prestatie heeft geëvenaard, en debuteert voor het sterke McLaren. Rosberg moet het doen met een wagen van Williams, het team dat in de jaren ’90 bij tijd en wijle onverslaanbaar was, maar anno mid-jaren ’00 de boot dreigt te missen. Hamilton scoort in zijn eerste jaar direct podiumplaatsen en zelfs vier overwinningen, Rosberg moet zich in zijn eerste twee jaren tevreden stellen met enkele puntjes.

De tekst gaat onder de foto verder

[Nico Rosberg en Lewis Hamilton vliegen elkaar in de armen na de Australische GP 2008 | © YouTube screenshot]

Als Rosberg in de openingswedstrijd van 2008 een dijk van een race neerzet – eentje die door Hamilton wordt gewonnen – dan eindigen de vrienden samen op het podium. Een droom die wordt verwezenlijkt: hierover spraken ze altijd tijdens het avondeten, dit was waarop ze hoopten als het de toekomst betrof. Samen op het podium na een Formule 1-race: Hamilton en Rosberg vallen elkaar in de armen als ze elkaar in de opfrisruimte voor het ereschavot treffen. We hebben het geflikt!

Hamilton wordt wereldkampioen in 2008, waar Rosberg in Singapore nog één podiumplaats aan zijn totaal mag toevoegen. In de daaropvolgende seizoenen – Rosberg verkast in 2010 naar Mercedes – komen de twee jeugdvrienden elkaar af en toe op de baan tegen. De gevechten zijn hard, maar fair. Meestal voert Hamilton de boventoon. De vriendschap krijgt een nieuwe dimensie als Hamilton eind 2012 besluit het team van McLaren te verruilen voor de werkgever van Rosberg – hij verkast naar Mercedes.

In 2013 blijkt hoeveel potentie het team van Mercedes – dat achter de schermen keihard werkt aan een onverslaanbaar V6-turbohybridewapen voor in de komende seizoenen – met Hamilton en Rosberg heeft. Rosberg wint in Monaco en op Silverstone, Hamilton zegeviert op de Hungaroring. Bovendien pakt het tweetal liefst acht polepositions. Een jaar later, als de nieuwe V6-reglementen ingaan, is Mercedes amper te kloppen. Van de negentien Grands Prix worden er zestien winnend afgesloten (elf voor Hamilton, vijf voor Rosberg). De onderlinge harmonie krijgt echter flink op zijn falie. Waar Rosberg en Hamilton elkaar die allereerste keer op het podium in Australië amper los konden laten, daar kijkt het duo elkaar gedurende het seizoen 2014 steeds vaker boos in de ogen.

Een eerste, rechtstreekse duel is er in Bahrein. Rosberg vertrekt van pole en leidt de race, maar ziet een aanstormende Hamilton pardoes langszij glippen. De Duitser laat het er niet bij zitten en zet de tegenaanval in. Rondenlang duelleren de Mercedessen – uiteindelijk trekt Hamilton aan het langste eind. Rosberg zou de wedstrijd in Sakhir later betitelen als zijn ‘beste F1-race ooit’, omdat hij ‘zoveel leerde’ van het gevecht. Feit is: Rosberg staat 1-0 achter.

Later in het jaar barst de bom als Rosberg zijn Britse teammaat andermaal aan ziet komen stormen. Op Spa-Francorchamps heeft Rosberg de pole veroverd, maar komt Hamilton beter weg van de startgrid. In rondje twee probeert Rosberg de leiding te heroveren voor het aanremmen bij Les Combes. Hamilton gebiedt de Duitser de buitenlijn op te zoeken, Rosberg laat zijn Mercedes een milliseconde te lang staan – de voorvleugel van Rosbergs wagen snijdt de linkerachterband van Hamiltons bolide open. “Het is ongelooflijk, gasten. Nico heeft me geraakt”, klinkt Hamilton haast verbaast over de boardradio.

De tekst gaat onder de foto verder

[Lewis Hamilton voor Nico Rosberg | Mercedes 2014]

De titelstrijd van 2014 dooft als een nachtkaars – Rosberg maakt theoretisch nog een kansje in Abu Dhabi, Hamilton heeft het momentum en sleept zijn tweede wereldtitel binnen. Rosberg richt zijn pijlen op 2015, maar het is Hamilton die het sterkst uit de startblokken komt met drie zeges uit vier Grands Prix. Als zijn strategen een dure fout maken in Monaco, waardoor Rosberg de race wint, is Hamilton haast niet aanspreekbaar. Er kan nog net een slap handje af richting zijn voormalige hartsvriend, die verder niets met de gang van zaken te maken had.

Dat de relatie is bekoeld vanwege de gebeurtenissen in 2014 mag duidelijk zijn. In 2015 zit het duo elkaar vaker in de weg – de starts verlopen af en toe chaotisch, de ene keer ploegt Rosberg door het gras (Canada), de andere keer moet Hamilton een alternatieve route opzoeken (Hongarije).

Als het erop aankomt lijkt Rosberg voor uitstel van executie te kunnen zorgen. De Duitser kent een aanzienlijk slechter seizoen dan het jaar ervoor en moet lijdzaam toezien hoe Hamilton hard op weg is naar wereldtitel nummer drie. Op het Circuit of The Americas kan Rosberg een spaak in Hamiltons wiel steken door in ieder geval de race te winnen. Dat er daarna nog drie Grands Prix volgen en dat de achterstand praktisch eigenlijk onoverbrugbaar is, mag niet deren. Het feestje moet zo lang mogelijk worden uitgesteld.

Op een opdrogende baan maakt Rosberg goede sier. Na een chaotisch verlopen eerste helft van de wedstrijd, waarin de Red Bulls van Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat kortstondig mee mogen doen om de knikkers, bepalen Hamilton en Rosberg wie er met de grootste buit vandoor gaat. Rosberg heeft zijn teammaat zowaar eens een keer weer bij het nekvel en is op pad om het titelfeestje uit te stellen tot in ieder geval de Mexicaanse GP, als hij zich tien ronden voor het einde in leidende positie vergaloppeert. Hamilton maakt dankbaar gebruik van de kans om de ondersturende Rosberg te passeren, wint de race én zijn derde kampioenschap. Bij Rosberg is de pis bijzonder lauw.

De tekst gaat onder de foto verder

[Nico Rosberg gooit het Pirelli-petje terug, wat Lewis Hamilton zojuist de Duitser toewierp | USA GP 2015 | © YouTube screenshot]

Het tafereel in de opfrisruimte spreekt boekdelen. Daar waar de twee zeven en een half jaar eerder nog juichend en springend het eerste gedeelde podium vierden, daar kunnen de twee elkaar in Austin, Texas, niet luchten of zien. De climax volgt als Hamilton het verplichte standaardpetje van bandenleverancier Pirelli, met daarop de inscriptie ‘2’ – de pet die zodoende bedoeld is voor de nummer twee van de race – naar de verderop zittende Rosberg werpt. Die kijkt kortstondig naar het hoofddeksel, om zich geen moment te bedenken en het petje terug te smijten in Hamiltons richting. Die kijkt eventjes verbouwereerd op, om daarna vrolijk verder te gaan in het feestgedruis rondom zijn persoon.

De tekst gaat onder de foto verder

Foto: Nico Rosberg (Mercedes) - Bron: Mercedes AMG F1[Nico Rosberg (Mercedes 2016) - © Mercedes F1]

Rosberg en Hamilton hebben na het tafereel in Amerika nog één jaar met elkaar te maken en in dat jaar verandert de sfeer teamintern in een heuse burgeroorlog. Meermaals rijdt het tweetal elkaar in de wielen (Barcelona, Red Bull Ring) en wederom kan er amper een handje vanaf als de ander wint. Uiteindelijk trekt niet Hamilton, maar Rosberg aan het langste eind – hij wordt wereldkampioen en besluit direct zijn helm aan de wilgen te hangen. De eeuwige strijd met zijn vroegere vriend heeft hem mentaal geen goed gedaan en Rosberg is er he-le-maal klaar mee.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.