De Tijdmachine, episode XI: met zijn tweetjes vanuit achterveld naar dubbelzege

De Tijdmachine, episode XI: met zijn tweetjes vanuit achterveld naar dubbelzege

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XI: de bizarre stemmingswisselingen in de McLaren-garage tijdens het raceweekend op Long Beach in 1983.

Medio jaren ’60 zet Formule 1-coureur en garagist Bruce McLaren in navolging van continentgenoot Jack Brabham een eigen Formule 1-team op. De Nieuw-Zeelander laat de McLaren M2B debuteren tijdens de Monegaskische Grand Prix van 1966 en bouwt gestaag aan zijn renstal – al in 1968 volgen de eerste successen. McLaren wint zelf op Spa-Francorchamps, zijn maatje Denny Hulme zegeviert in Italië en Canada.

Na het overlijden van teamoprichter McLaren (1970) zorgen teambaas Teddy Mayer en ontwerper Gordon Coppuck ervoor dat het team een grote speler blijft. Hulme wint races, evenals de betreurde Peter Revson. Nadat Emerson Fittipaldi bij Lotus weg wordt gelokt volgen in 1974 zelfs de eerste wereldtitels. Wildebras James Hunt voegt er in 1976 nog een rijderskampioenschap aan toe.

Eind jaren ’70 zakt McLaren weg. Teams als Brabham, Williams en Ferrari verdelen de buit, McLaren mag af en toe een trofee ophalen maar reikt niet meer tot de eerdere hoogten. Nadat Ron Dennis en John Barnard onder druk van hoofdsponsor Marlboro de rollen die Mayer en Coppuck in de jaren ’70 bekleedden innemen, wordt de weg terug ingezet. Dennis gelooft heilig in het Project 4, waarbij de wagen voor een groot deel van koolstofvezel wordt vervaardigd – lichter en steviger dan aluminium.

De tekst gaat onder de foto verder

[McLaren-Ford | Niki Lauda 1983]

Met Dennis aan het roer en John Watson achter het stuur wordt er op Silverstone in 1981 eindelijk weer eens een keer gewonnen – de eerste zege in vier jaar tijd. Als Watson op Monza een gigantische stuiter maakt, weet Niki Lauda bovendien voor welk team hij een veilige comeback kan maken in de Formule 1. Het koolstofvezelchassis blijkt extreem sterk en dat is wat de halfverbrande Oostenrijker graag wil zien.

In het veelbewogen seizoen 1982 wordt er driemaal gewonnen – Lauda zegeviert op Long Beach, Watson wint op Zolder en in Detroit. McLaren komt tekort voor de titels – die gaan naar Keke Rosberg (rijders) en Ferrari (constructeurs), maar duidelijk is dat de roodwitte brigade weer vooraan mee kan strijden. Voor 1983 werkt McLaren met TAG en Porsche aan een turbomotor, die pas laat in het seizoen debuteert. Zodoende rijden Watson en Lauda met een inferieure Ford-krachtbron rond tot de turbomotor klaar is. Het seizoen is daarmee eigenlijk al over, voor deze goed en wel is begonnen. Lauda overleeft de slijtageslag in Rio wonderwel om de eerste race met een derde plek af te sluiten, Watson strandt halverwege de wedstrijd met een gesneuvelde Ford-motor.

De tweede Grand Prix van het seizoen vindt plaats op het stratencircuit van Long Beach, daar waar Lauda een jaar eerder nog zijn eerste GP-zege sinds ‘de comeback’ boekt. De inferieure Ford-motor zal geen parten spelen, nee – de Michelin-banden lijken het grote probleem te gaan vormen. Het Franse rubber wil maar niet meewerken. Lauda en Watson krijgen de banden tijdens de kwalificatie maar niet op temperatuur en dus moet het duo genoegen nemen met de 22ste en 23ste startplaats. Kansloos, dus. Zaterdagavond is de stemming in de McLaren-garage grimmig. Punten scoren lijkt een utopie.

De tekst gaat onder de foto verder

[Niki Lauda tweede in Long Beach | McLaren 1983]

Waar de race in Rio een overlevingstocht was, daar is de wedstrijd op Long Beach een ware slijtageslag. Het is bloedheet en de Goodyear- en Pirelli-banden blijken sneller te slijten dan schoolkrijt. Watson en Lauda banen met ellebogenwerk zich een weg door het middenveld. Achterhoedeklanten worden snel gepasseerd, of deze ruimen zichzelf uit de weg. Daarna is het zwoegen – in rondje negentien rijdt het tweetal bijvoorbeeld nog op de plaatsen twaalf en dertien. Maar dan brandt het los: Pirelli- en Goodyear-klanten moeten stoppen voor nieuw rubber, vooraan gaat ineens alles mis.

Leider Patrick Tambay krijgt een beuk van Keke Rosberg en moet zijn beschadigde Ferrari parkeren, de regerend wereldkampioen raakt kort daarna zelf slaags met de Ligier van Jean-Pierre Jarier. Jacques Laffite (Williams) erft de leiding, maar zelfs ondanks dat hij het rustig aan heeft gedaan met de banden, is het beste ervan af. Meerdere – maar lang niet alle – toptienrijders komen binnen voor verse banden, waar de Michelins van Watson en Lauda nog geen enkele problematiek veroorzaken. Als Patrese zich vanaf P2 verremt en Laffite’s Williams seconden per ronde inlevert, dan stijgen Watson en Lauda, inmiddels opgeklommen naar P3 en P4, pardoes naar de eerste twee plaatsen.

De tekst gaat onder de foto verder

[John Watson wint in Long Beach | McLaren 1983]

Met speels gemak rijdt het McLaren-tweetal naar een even prachtige als onverwachte dubbelzege. Watson hoeft zich geen zorgen te maken omtrent de overwinning – Lauda krijgt tegen het sluiten van de markt ontzettende kramp in zijn rechterbeen en vormt zodoende geen bedreiging meer. Ferrari-rijder René Arnoux (twee pitstops) krijgt ruim een minuut aan de broek, nummer vier Laffite wordt zelfs op een rondje gereden.

Brabham, Ferrari en Renault delen de lakens uit in het restant van 1983 – McLaren komt er vanwege die vermaledijde Ford-motor vaak niet aan te pas. De langverwachte TAG Porsche-motor doet aan het einde van het jaar haar intrede en het blijkt een wonderwapen: in 1984 (Lauda), 1985 én 1986 (Alain Prost, die Watson na ’83 vervangt) scoort het team wereldtitels.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.