De Tijdmachine, episode X: ongelooflijke heldenrit van vliegende Schot

De Tijdmachine, episode X: ongelooflijke heldenrit van vliegende Schot

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode X: de absolute heldenrit van Jim Clark tijdens de Italiaanse Grand Prix van 1967.

Wie is de beste Formule 1-coureur aller tijden? De ene Formule 1-fan noemt Ayrton Senna, de ander roemt Michael Schumacher en een derde zal out-of-the-box denken en Stirling Moss ter sprake brengen. Coureurs die tegen hem reden, zijn er echter van overtuigd dat slechts één coureur deze eer postuum mag dragen. Jimmy Clark, de vliegende Schot, is volgens vele, oudere Formule 1-volgers en -coureurs de beste rijder die ooit wiel op het asfalt heeft gezet.

Debuterend bij Team Lotus mag Jimmy Clark, een boerenknul uit ruraal Schotland, in 1960 zijn Formule 1-debuut maken. Binnen de kortste keren klimt hij naar de top: in 1962 wint Clark al drie Grands Prix, in 1963 volgt de eerste wereldtitel. De seizoenen ’63 en ’65 zijn onnavolgbare Clark-shows en de titel van ’64 wordt enkel misgelopen door technisch malheur. Ook in ’66 en ’67 blijkt de Lotus hier en daar nog te fragiel, anders had de teller van Clark ongetwijfeld op niet twee, maar vijf wereldtitels gestaan.

De tekst gaat onder de foto verder

[© Harry Pot/WikiPedia | Jim Clark | Lotus 1965 | Dutch GP Zandvoort 1965]

Denny Hulme is hard op weg om de titel van 1967 binnen te slepen, maar Jimmy Clark wil van geen wijken weten. Voor de Italiaanse Grand Prix van dat jaar – hij is dan praktisch kansloos voor het WK – kwalificeert hij zich op poleposition. Een wilde Dan Gurney gaat in de eerste twee rondjes aan de leiding, maar Clark houdt zijn hoofd koel om de Amerikaan in ronde drie te verschalken. Clark vecht met Hulme om de leiding, tot hij in ronde twaalf pardoes een lekke band oploopt. Een bandje wisselen gaat anno 1967 nog niet zo rap als dat tegenwoordig kan – Clark staat ongeveer een minuut stil in de pitstraat en moet helemaal achteraan aansluiten.

Wat volgt is een inhaalrace van ongehoorde klasse. Bonnier, Ligier en Ickx moeten er snel aan geloven, ook Spence en Siffert worden bij hun nekvel gegrepen door de vliegende Schot. Als de Lotus 49 langs Baghetti is geraasd, staat Clark voor de gigantische taak om een halve minuut achterstand in te lopen op de leiders. Dertien rondjes heeft de Schot nodig alvorens hij Rindt en Amon treft, tien rondjes later zijn leiders Surtees en Brabham aan de beurt. Als teammaat en koploper Graham Hill tussentijds wegvalt, dan is de weg vrij voor Clark om een uur nadat hij de leidende positie verloor, weer aan kop van het veld te komen.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jim Clark | Lotus | German GP, Nurburgring 1 Aug 1965 - Lotus 33]

De zege is helaas een brug te ver. Clark wordt niet beloond voor zijn uitmuntende inhaaljacht: in de allerlaatste ronde scheidt zijn injectiepomp ermee uit en kunnen Surtees en Brabham hem inhalen. Met een kreupele wagen passeert Clark als derde de finishvlag – een illusie armer, maar een ervaring en geschiedschrijving rijker.

Het blijkt Clarks laatste Formule 1-race die hij niet winnend af weet te sluiten. De twee laatste races van het Formule 1-seizoen 1967 zijn een kolfje naar diens hand, maar zoals bovengemeld is hij in de titelstrijd dan al uitgeschakeld. Clark wint de seizoensouverture van 1968 op Kyalami en lijkt eindelijk weer eens goed te beginnen aan een seizoen, tot het noodlot toeslaat. De vliegende Schot verongelukt in april ’68 tijdens een Formule 2-race op de Hockenheimring. Hij wordt slechts 32 jaren oud.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.