De Tijdmachine, episode VIII: tranen van een ijskonijn

De Tijdmachine, episode VIII: tranen van een ijskonijn

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode VIII: dat ene moment waarop Mika Häkkinen zijn emoties niet meer in bedwang kon houden.

De weg naar de top kan recht en kort zijn, maar ook lang en bochtig. Mika Häkkinen behoort tot het groepje Formule 1-sterren dat een tijdje geduld moest hebben alvorens ze zich tot de groten van de geschiedenis mochten scharen. Häkkinen debuteert in 1991, hij rijdt twee seizoenen voor het Team Lotus waarop de overstap naar McLaren wordt gemaakt. Door de nukken van Ayrton Senna moet hij in eerste instantie genoegen nemen met een rol als testrijder, tot Michael Andretti eruit wordt geknikkerd.

Zodoende rijdt Häkkinen de laatste drie Grands Prix van 1993, en hoe – op het Portugese Estoril is hij ’s zaterdags zowaar rapper dan kwalificatiegod Senna, in Suzuka beklimt hij naast Senna en Alain Prost het ereschavot. Dat-ie mag aanblijven voor 1994 is een zekerheidje.

In dat veelbewogen Formule 1-jaar komt Häkkinen positief (zes podiumplaatsen), maar ook negatief (veroorzaker startcrash in Duitsland) in het nieuws. Een wedstrijd schorsing naar aanleiding van het negatieve gedrag doet hem zelfs de Hongaarse GP missen, later in het jaar maakt hij zijn capriolen goed met een aantal ijzersterke optredens. 1995 is een slap aftreksel van ’94, dat seizoen hebben McLaren en nieuwe motorpartner Mercedes kinderziekten. De krachtbronnen van de Duitse leverancier hebben de nare gewoonte om nog al eens uit elkaar klappen. Het jaar eindigt met een angstaanjagende knal: Häkkinen maakt een schuiver tijdens een training voor de seizoensafsluitende GP van Australië, waarop hij kortstondig in een coma wordt gehouden. Kan de Fin na deze crash überhaupt ooit wel weer racen?

De tekst gaat onder de foto verder

[Mika Hakkinen | 1999 McLaren-Mercedes]

Het antwoord daarop blijkt een volmondig ja. In het eerste seizoen na de afschuwelijke klap in Adelaide heeft Häkkinen hier en daar nog wat concentratieproblemen, maar het jaar wordt met een mooie podiumplaats – weer op Suzuka – afgesloten. Vanaf 1997 komt er schot in de zaak: de beeldschone McLaren MP4/12 is goed voor podiumplaatsen, polepositions en zelfs overwinningen. Teammaat David Coulthard zegeviert tweemaal en gunt op voorspraak van teambaas Ron Dennis de victorie tijdens de laatste race van het jaar, in Jerez, aan Häkkinen. Dennis vermoedt dat als Häkkinen maar eenmaal de ban breekt, de Fin tot veel meer moois in staat moet zijn.

Die gedachte blijkt te kloppen. De zege in Jerez vormt de opmaat voor Häkkinens beste Formule 1-jaar: in 1998 is de koele Fin in topvorm. Negen polepositions en acht overwinningen brengen Häkkinen, ondanks aandringen van Michael Schumacher, in een zetel naar zijn eerste wereldtitel. Het seizoen 1999 wordt, na het onvergetelijke optreden in ’98, uiteraard door Häkkinen afgetrapt als titelfavoriet.

Echter: al tijdens het eerste weekend zijn de eerste voortekenen dat het geen seizoen als 1998 zal worden, zichtbaar. Goed, Häkkinen kwalificeert zich op poleposition, maar smijt zijn nieuwe MP4/14 tijdens een training achterwaarts in de muur. De race eindigt in teleurstelling: zijn Mercedes-motor nokt er tijdens een herstart mee, wat bizarre taferelen oplevert – nummer twee Eddie Irvine wil natuurlijk geen risico nemen en wacht met inhalen tot hij de start/finishlijn is gepasseerd. Irvine wint de race, Häkkinen scoort precies nul punten.

De tekst gaat onder de foto verder

[Mika Hakkinen krijgt een lift van teamgenoot David Couthard | 2001 McLaren-Mercedes]

Irvine is het probleem niet – Schumacher zal zich naar alle waarschijnlijkheid wederom ontpoppen tot Häkkinens luis in de pels. En inderdaad, de Duitser wint de derde (San Marino, waar Häkkinen vanuit leidende positie zijn McLaren in de muur smijt) en de vierde (Monaco) race van het seizoen. Nadat Schumacher zijn benen breekt tijdens een zwaar ongeval op Silverstone lijkt een titelstrijd echter van de baan. Häkkinen zal ‘m nu wel binnenslepen. Toch?

Nou, zo voortvarend verloopt het zeker niet. Häkkinen verliest tijdens de race waarin Schumacher zijn benen breekt een wiel en moet lijdzaam toezien hoe teammaat Coulthard zegeviert. Irvine wordt tweede, de gevaarlijke outsider Heinz-Harald Frentzen (winnaar GP Frankrijk) eindigt als vierde. In Oostenrijk krijgt Häkkinen een beuk van niemand anders dan teammaat Coulthard waardoor er niets meer inzit dan het rijden van een inhaalrace (P3, Irvine wint). Een paar weken later op de Hockenheimring knalt Häkkinens achterband uiteen. Irvine wint. Ineens is die ongevaarlijke Irvine kampioenschapsleider, mét marge. In Hongarije stelt Häkkinen orde op zaken met een strakke zege (Irvine P3), maar in België moet hij wederom het onderspit delven ten opzichte van teammaat Coulthard, die hem bij de start afbluft. Voorafgaand aan Ferrari’s thuisrace op Monza heeft Irvine één puntje achterstand ten opzichte van Häkkinen – er staan nog vier races op de rol.

Tijdens de kwalificatie laat Häkkinen er geen gras over groeien – hij is bijna een halve seconde sneller dan nummer twee Frentzen, die theoretisch ook nog een kans op de titel heeft. Coulthard is derde, Irvine verpest zijn tijdtraining en komt niet verder dan P8. Häkkinen kan zijn veelbewogen titelstrijd een flinke impuls geven door de Italiaanse Grand Prix op zijn naam te schrijven.

Negenentwintig ronden lang is er geen vuiltje aan de Italiaanse lucht voor Häkkinen, die gestaag een voorsprong van zeven tellen opbouwt ten opzichte van Frentzen. Irvine rijdt op P8 – kom maar door met die WK-punten en een forse leiding in de strijd om de titel van ’99.

Maar dan: bij het aanremmen voor de eerste chicane maakt Häkkinen een foutje, hij schakelt te gehaast terug waardoor zijn wagen in een slip raakt. De McLaren graaft zichzelf vast in het grind rondom de chicane en de Mercedes-motor slaat af. Het is gedaan – geen Italiaanse GP-zege voor Häkkinen, geen tien punten uitbouw aan de voorsprong in het WK, wel meer stress en wéér een persoonlijke fout. Het wordt de anders zo koele Fin eventjes teveel. Als de helikoptercamera de Fin op probeert te zoeken nadat hij uit zijn wagen is gestapt ziet de televisiekijker een hoopje ellende, gehurkt tussen de bosjes achter de vangrail. Tranen van een ijskonijn. Waarom wil het toch jandorie niet lukken dit jaar?

De tekst gaat onder de foto verder

[IJskonijn Mika Hakkinen geknakt en in tranen]

Frentzen wint de race, Irvine weet met man en macht een zesde plek te versieren. Daarmee komt de Noord-Ier op gelijke hoogte met zijn Finse tegenstander. Rampscenario voor Häkkinen, die het in de laatste drie races van het jaar tóch voor elkaar weet te krijgen. Op een drijfnatte Nürburgring sleept hij twee puntjes uit het vuur (Irvine scoort niet), in Maleisië doet de Fin aan schadebeperking door derde te worden achter Irvine en de teruggekeerde Schumacher. Op Suzuka – weer op Suzuka – stelt Häkkinen orde op zaken. Dankzij een snaarstrakke zege is wereldtitel nummer twee, een zeer felbevochten wereldtitel, een feit.

Häkkinen zou nog twee seizoenen uitkomen in de Formule 1, om na 2001 de sport vaarwel te zeggen. Waar hij in 2000 nog aanspraak maakt op de wereldtitel – eentje die uiteindelijk naar Schumacher gaat – daar is het heilig vuur in 2001 gedoofd.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.