De Tijdmachine, episode VII: halve F1-carrière aan de leiding

De Tijdmachine, episode VII: halve F1-carrière aan de leiding

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode VII: die ene coureur die de helft van zijn F1-carrière aan de leiding van een Grand Prix ging.

Lijstjes rondom Formule 1-statistieken worden veelal aangevoerd door Michael Schumacher. Na zijn briljante laatste paar seizoenen in dienst van Mercedes kan ook Lewis Hamilton tegenwoordig een flinke duit in het zakje doen. Beide Formule 1-sterren kunnen echter niet opboksen tegen het gemiddelde dat een landgenoot van de eerstgenoemde achter zijn naam heeft staan. Waar Schumacher dertig procent van zijn verreden racerondjes aan de leiding afwerkte en Hamilton een percentage van 31,5 laat noteren, is er een coureur met een schrikbarende 46% als zijnde raceleider.

De tekst gaat onder de foto verder

[Markus Winkelhock | Spyker 2007]

Nee, het is niet Ayrton Senna, ook niet Alain Prost en zelfs de geniale Juan Manuel Fangio (net) niet. Jimmy Clark deed het met 49% nog iets beter dan de persoon in kwestie, maar Markus Winkelhock is de naam van de rijder die bijna zijn halve F1-carrière vooraan reed. In een wagen die eigenlijk slechts goed genoeg was voor de een-na-laatste startplaats. Hoe hij dat deed? Met hulp van een stel Nederlanders en oud-Duits Donnerwetter.

Als Victor Muller en Michiel Mol medio 2006 besluiten het Midland-team over te nemen, komt er een heuse Nederlandse renstal op de Formule 1-grid te staan. Natuurlijk moet een Nederlandse coureur vaandeldrager worden – Christijan Albers rijdt al voor Midland en mag aanblijven onder de nieuwe eigenaren, niet heel onlogisch aangezien mede-eigenaar Mol ook persoonlijke belangen in Albers heeft. Adrian Sutil, een bekende van Spykers teambaas Colin Kolles, wordt aangesteld als tweede rijder.

Sutil blijkt, tot vervelens van de Nederlandse autosportfans toe, geregeld rapper dan Albers. Bovendien is de Spyker F8-VII op zijn zachtst gezegd een niet bijzonder snelle bolide. Zodoende rijden Sutil en Albers vooral achteraan. Albers zet zichzelf voor schut tijdens de Franse Grand Prix, waar hij tijdens een pitstop te vroeg wegrijdt en met tankslang en al de pitstraat uithobbelt. Een week later zit het erop voor Albers: hij wordt door Muller en Mol aan de kant gezet.

De tekst gaat onder de foto verder

[Christijan Albers]

Spyker gaat geld nodig hebben en dus wordt er naar een paydriver gezocht. De Europese Grand Prix, die wordt afgewerkt op de Nürburgring, komt echter met rasse schreden dichterbij en dus moet de renstal snel handelen om aldaar in ieder geval twee wagens op de startgrid te plaatsen. Kolles tovert de Duitse toerwagenrijder Markus Winkelhock uit zijn hoge hoed. Winkelhock is officieel testrijder van Spyker, maar heeft nog niet bijzonder veel track time gekregen van het Nederlandse team. Waar hij in de Midland-tijd nog een handjevol vrijdagtrainingen mocht afwerken, daar heeft hij bij de oranjebrigade nog geen rondje gereden gedurende de GP-weekends.

Tijdens de vrije trainingen en de kwalificatie – het mag geen wonder heten – delft Winkelhock het onderspit ten opzichte van teammaat Sutil. Vanaf de 22ste en laatste plaats mag de Duitser zijn Formule 1-ouverture aanvangen – hij weet dan al dat er waarschijnlijk geen vervolg voor hem in het vat zit. De rijke Japanner Sakon Yamamoto is kort voor het raceweekend op de Nürburgring van start gaat vastgelegd als tweede rijder, een samenwerking die ingaat vanaf het volgende F1-evenement.

De tekst gaat onder de foto verder

[Markus Winkelhock | Spyker 2007]

Kijkend naar het wolkendek dat zich samenpakt boven het asfaltlint in de Eifel gaat Winkelhock over tot het uitvoeren van een rigoureus besluit. De Duitser stuurt zijn oranje bolide na de opwarmronde terug de pitstraat in – Duitse fans vermoeden al grappend dat de zoon van de betreurde sportscarheld Manfred Winkelhock nú al iets aan zijn bolide heeft gesloopt. Niets is minder waar: Winkelhock verwacht regen en heeft zijn Spyker daarom naar de pitbox gereden. Zet er maar regenbanden onder, jongens!

Het blijkt een geniale gok. Waar de Europese Grand Prix van start gaat met Kimi Räikkönen vanaf poleposition en Ferrari-collega Felipe Massa die na de start achter hem aansluit als nummer twee, begint het tijdens de tweede raceronde pardoes te stortregenen. Het complete veld is op droogweerbanden gestart en dus is het hoogtij in de pitstraat – enkel Winkelhock kan doorrijden. De Duitser haalt de ene na de andere concurrent in, na de achterhoede al in hoog tempo in te hebben gerekend vóór zij überhaupt de pits bereikten.

De blikken in de Spyker-garage spreken boekdelen. Winkelhock, de jongen die ‘maar even moest invallen’, rijdt pardoes aan de leiding van zijn eerste en waarschijnlijk enige Grand Prix. Geholpen door zijn kennis van het circuit – Winkelhock racet al jaren op de Nürburgring – perst hij er een paar snelle regenronden uit. Zelfs als het complete veld op regenbanden staat, blijft Winkelhock met ruim een halve minuut voorsprong op de rest raceleider.

Het sprookje duurt precies drie ronden, dan besluit de wedstrijdleiding het welletjes te vinden. Bocht één is door standing water veranderd in een autokerkhof, waar naast toekomstige wereldkampioenen als Lewis Hamilton en Jenson Button een legioen rijders zich vergaloppeert. Code rood, zeggen de stewards, het is té onveilig op de baan. Winkelhock en consorten parkeren hun bolides en moeten wachten tot de regenval is gestopt.

De tekst gaat onder de foto verder

[© YouTube screenshot | Markus Winkelhock leidt de Europese Grand Prix 2007 op Nurburgring]

Als de lucht opklaart en de race kan worden hervat, worden er eerst een paar ronden achter de Safety Car afgewerkt – standaard volgens de Formule 1-wetten. Zodoende komt Winkelhocks teller op zes racerondjes aan de leiding. Zodra de Safety Car weg is, wordt Winkelhock opgepeuzeld door de achteropkomende rijders. Na de eerste volledig droge raceronde vindt de Spyker-coureur zichzelf nog terug op P8, een rondje later is hij al teruggevallen tot diep in de achterhoede. Vier ronden later kapt de hydraulica ermee en kan Winkelhock uitstappen. Dertien racerondjes – zes ervan als raceleider. Gestart als laatste – na één rondje vooraan – de herstart als eerste en even later met de helm in de hand naast de wagen in het gras. Het was een onvergetelijk halfuurtje.

Na diens optreden tijdens de Europese Grand Prix wordt Winkelhock zoals gezegd vervangen door Sakon Yamamoto. Terugkeren in de Formule 1 doet hij niet, na jaren in de DTM te bivakkeren vertoont de Duitser (inmiddels 39) zijn kunsten in het GT1-kampioenschap (titel gewonnen in 2012), de Intercontinental GT Challenge (titelwinnaar in 2017) en de Blancpain GT Series (Pro Am-kampioen in 2018).




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.