VT127 nov - 12:00
VT227 nov - 16:00
VT328 nov - 13:00
QUALI28 nov - 15:00
RACE29 nov - 15:10

De Tijdmachine, episode VI: de meest geniale Formule 1-raceronde ooit

De Tijdmachine, episode VI: de meest geniale Formule 1-raceronde ooit

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode VI: de meest geniale raceronde uit de Formule 1-geschiedenis.

Zijn naam spreekt voor zich. Ayrton Senna da Silva is één van de meest besproken, zo niet dé meest besproken Formule 1-coureur aller tijden. De charismatische Braziliaan reed in tien seizoenen naar liefst 65 polepositions, 41 overwinningen en 3 wereldtitels. Net als een goede wijn, die na jaren rijpt, lijkt Senna’s bovengrens van genialiteit elk jaar een stukje hoger te liggen.

Ga maar na: in 1988 rijgt hij de polepositions aaneen, maar smijt hij evengoed zijn McLaren in de muur tijdens de Monegaskische GP. In de strijd met Alain Prost laat hij zich meermaals in de luren leggen, botst hij met collega’s of rijdt hij zelf een onderdeel aan gort. Zijn derde van drie wereldtitels is wellicht het meest overtuigend, als Senna in 1991 met name in de eerste seizoenshelft de concurrentie raceles geeft. In 1992 blinkt hij met een inferieure wagen uit door Nigel Mansell in de slotronden van de GP van Monaco achter zich te houden, in 1993 opent Senna zijn seizoen met een sterke tweede plek in Zuid-Afrika en een prachtoverwinning voor eigen publiek in Brazilië.

De tekst gaat onder de foto verder

[Ayrton Senna | McLaren-Ford 1993]

In die periode schermt Senna met McLaren-baas Ron Dennis. De Braziliaan laat zich voor een megabedrag ‘per race’ inhuren, hij vertikt om zich voor langere termijn aan de stal waarmee hij zijn drie wereldtitels behaalde, te verbinden. Reden? Senna ziet de concurrerende renstal van Williams het Formule 1-veld domineren. Mansell heeft in 1992 met overmacht de titel binnengehaald en aartsrivaal Prost, die in ’93 voor de Britse stal uitkomt, is de gedoodverfde favoriet voor de titel van dat jaar.

Voorafgaand aan de Europese Grand Prix op het circuit van Donington in Engeland is het onduidelijk wie de McLarens besturen. Michael Andretti rijdt in de wagen met startnummer 7, maar laat Senna zich ook op Europese bodem zien of mag testrijder Mika Häkkinen zijn opwachting maken? Voor één miljoen dollar kiest Senna voor het eerste scenario: hij stapt in de tweede bolide, Häkkinen moet nog even geduld hebben.

Het circuit van Donington Park is een kolfje naar de hand van Williams-rijders Prost en Damon Hill. Het tweetal scheurt op zaterdag met overmacht naar de eerste twee startposities. Nummer drie Michael Schumacher geeft liefst anderhalve seconde toe, Senna moet met 1.6 seconden achterstand genoegen nemen met de vierde startplaats.

Op zondag hebben de hemelpoorten zich geopend. Het regent dat het giet – een weersomstandigheid waar Senna, die de vorige race – ook een regenrace – nog wist te winnen. Bij de start laat Senna zich nog foppen door het staande water, waardoor hij een plekje verliest aan Karl Wendlinger, maar wat er daarna volgt, riekt naar perfectie.

In het kortje, slechts vier kilometer lange rondje, laat Senna zien uit welk racehout hij gesneden is.

Achtereenvolgens Schumacher, Wendlinger en Hill worden ingerekend – Senna heeft tijdens de opwarmronde goed gekeken waar de plassen staan en stuurt er gedurende de openingsronde behendig omheen. Senna’s teammaat Andretti jaagt vervolgens samen met Wendlinger het grind in, de Williams-coureurs zijn hun overmacht door de weersomstandigheden compleet kwijt en sturen voorzichtig over het asfalt.

De tekst gaat onder de foto verder

[Ayrton Senna | McLaren-Ford 1993]

Als Senna binnen een halve ronde drie voorliggers heeft ingerekend wordt de jacht op aartsrivaal Alain Prost ingezet. Prost, die absoluut hard kan rijden op natte circuits maar zich toevalligerwijs in de vorige GP heeft verslikt in regenachtige omstandigheden, kan de aanstormende Braziliaan niet lang achter zich houden en rijdt zoals van hem verwacht mag worden – berekenend. Nog voor de coureurs de eerste ronde hebben voltooid duwt Senna zijn McLaren naast de Williams van Prost en neemt hij de leiding over. Vier kilometer aan perfectie – geen wiel fout gezet, toekomstige toppers zijn hielen laten zien en de eeuwige tegenstander ingerekend.

Het meest briljante Formule 1-racerondje ooit resulteert uiteraard in een Grand Prix-overwinning, Senna’s 38ste. Hill komt op meer dan een minuut als tweede over de eindstreep, Prost moet met staart tussen de benen genoegen nemen met een derde plek. De Professor wordt bovendien op een rondje gereden door Senna.

Ruim een jaar later verongelukt Senna tijdens de Sanmarinese Grand Prix van 1994.

Door: René Oudman



0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Bahrein
vrijdag 27 november 2020
12:00 - 13:30Eerste vrije training
16:00 - 17:30Tweede vrije training
zaterdag 28 november 2020
13:00 - 14:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 29 november 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Bahrein
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.