De Tijdmachine, episode V: de blootvoets racende, vergeten wereldkampioen

De Tijdmachine, episode V: de blootvoets racende, vergeten wereldkampioen

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode V: een vergeten wereldkampioen die moest worden aangeleerd om mét schoenen aan te racen.

Als er wordt gesproken over de historie van de Formule 1, passeren grote namen binnen no-time de revue. Senna, Prost, Schumacher – niemand raakt erover uitgesproken, maar de verhalen over hun levens zijn inmiddels tot in den treure verteld.

Andere helden, enkelvoudig wereldkampioenen als Jody Scheckter, John Surtees, Mike Hawthorn en Damon Hill worden snel vergeten. Echter – hun namen doen bij de meeste autosportliefhebbers nog wel ergens een belletje rinkelen. De naam van Denis Hulme daarentegen spreekt minder tot de verbeelding. Denis wie?

Denis Hulme, roepnaam Denny (achternaam dient uit te worden gesproken als ‘Hulm’, en dus niet als ‘Joelm’) wordt enkele jaren voor de Tweede Wereldoorlog uitbreekt geboren in het Nieuw-Zeelandse Motueka. Waar jonge jongetjes anno 2020 rijvaardigheden opdoen achter het stuur van mini-karts, daar scheurt Hulme als kind rond op een tractor over de tabaksplantage van zijn vader. Zonder schoenen aan, trouwens. Blootsvoets. Als adolescent doet Hulme, een hobbyrijder, hier en daar mee aan lokale races. Stom toeval doet hem als één van twee coureurs in het ‘New Zealand Driver to Europe’-programma belanden en zodoende geraakt zijn racecarrière in een stroomversnelling.

De tekst gaat onder de foto verder

[Denis Hulme en Jack Brabham]

In Europa leert Hulme te racen met schoenen aan zijn voeten – niet voor niets gaat hij in Nieuw-Zeeland door het leven als ‘Denny de Beer’. De overlevering vertelt dat de onbehouwen Hulme ‘nergens gevoel voor heeft, behalve voor zijn rechtervoetje’. In Europa krijgt Hulme’s loopbaan een tweede duw in de rug: hij ontmoet garagist en Formule 1-wereldkampioen Jack Brabham, die op dat moment druk bezig is zijn eigen renstal op poten te zetten.

In 1965 krijgt Hulme de kans zich te bewijzen in een van Brabhams Formule 1-bolides en na een leerjaar betaalt de Nieuw-Zeelander het vertrouwen van zijn Australische baas uit. Waar Brabham in 1966 zelf naar zijn derde wereldtitel raast, daar kan Hulme het tempo van zijn ervaren teamchef steeds vaker bijbenen.

Sterker nog: in 1967 is het zelfs niet Brabham, maar Hulme die het Formule 1-veld zijn wil oplegt. Goed, de Lotussen van Graham Hill en Jim Clark zijn in de beginfase van het jaar hopeloos onbetrouwbaar en mede daardoor bouwt Hulme een onoverbrugbare voorsprong op, maar dat mag de pret niet drukken. Met dank aan twee Grand Prix-zeges en zes additionele podiumplaatsen in een seizoen dat slechts elf wedstrijden kent, wordt Hulme de allereerste F1-kampioen uit Nieuw-Zeeland.

Tussendoor rijdt hij de 24 uur van Le Mans, waarvan de zege hem door een mislukte pr-stunt van Ford door de neus wordt geboord (1966), komt Hulme tijdens zijn WK-winnende jaar uit in de Indianapolis 500 (vierde) en vormt hij vijftig procent van de Bruce & Denny show in de Verenigde Staten, waar het hoog aangeschreven sportscarkampioenschap van de CanAm heuse Kiwi-dominantie oplevert. Samen met landgenoot Bruce McLaren deelt Hulme in Amerika de lakens uit.

De tekst gaat onder de foto verder

[Denis Hulme - McLaren]

Hulme was veel meer dan ‘die ene wereldkampioen uit de jaren ’60, goh hoe heet hij ook alweer’. De in Amerika opgebouwde band met McLaren resulteert per 1968 in een F1-zitje bij het team dat door Bruce McLaren wordt bestierd. Waar McLaren en Hulme echter domineren in de sportscars, moet het tweetal lijdzaam toezien hoe de F1-bolide van het McLaren-team eind jaren ’60 niet bepaald een kroonjuweel is. Zodoende wordt zijn erelijst in de koningsklasse slechts met enkele (met name begin jaren ’70 veroverde) overwinningen uitgebreid.

Op de baan is ‘de Beer’ een fenomeen, daarnaast is hij haast vredelievend. Als Hulme in de Zweedse GP van 1973 in de voorlaatste ronde de leiding erft van thuisheld Ronnie Peterson, biedt hij nadien nederig zijn excuus aan de Lotus-rijder in te hebben gehaald. ‘Ja, ik voelde me wel wat lullig voor Ronnie’, spreekt Hulme aanwezige journalisten toe. In totaal boekt Hulme acht Grand Prix-overwinningen, waarvan zoals vermeld twee in zijn kampioensjaar.

De tekst gaat onder de foto verder

[Denis Hulme - McLaren CanAm]

Tweemaal wordt hij CanAm-kampioen, viermaal eindigt de Kiwi in die Amerikaanse sportscarklasse als nummer twee. Als Hulme’s maatje Peter Revson, voor wie hij in 1972-’73 als een F1-mentor fungeert, verongelukt, is de koek op voor de Nieuw-Zeelander. Eind ’74 hangt hij zijn F1-handschoenen aan de wilgen, om daarna nog in toerwagens (en zelfs vrachtwagens) te racen.

Hulme sterft uiteindelijk in het harnas, al zij het niet door een crash. Tijdens de 1000-mijlsrace op het befaamde Mount Panorama Circuit in het Australische Bathurst wordt Hulme in 1992 achter het stuur getroffen door een hartaanval. Hij wordt 56 jaar oud.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.