VT110 jul - 11:00
VT210 jul - 15:00
VT311 jul - 12:00
QUALI11 jul - 15:00
RACE12 jul - 15:10

De Tijdmachine, episode LXII: hoe het wonderkind een nieuwe rijstijl aan moest leren

De Tijdmachine, episode LXII: hoe het wonderkind een nieuwe rijstijl aan moest leren
© Sauber F1

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode LXII: wonderkind Charles Leclerc, die moeilijk uit de startblokken kwam tijdens zijn eerste Grands Prix in dienst van Sauber.

De hele autosportwereld loopt weg met Charles Leclerc als de jonge Monegask eind 2017 het Formule 2-kampioenschap op zijn naam schrijft. De dan net 20-jarige coureur heeft inmiddels een curriculum vitae waarvan de meeste van zijn concurrenten enkel kunnen dromen. In 2016 wint hij namelijk ook al de GP3-titel. Een overstap naar de Formule 1 is onvermijdelijk: Leclerc maakt al jaren deel uit van de Ferrari-opleiding, de algemene aanname is dat de Scuderia hem bij Haas of Sauber onder brengt.

De tekst gaat onder de foto verder

Charles Leclerc (Sauber) Canada 2018 zondag[Charles Leclerc (Sauber) Canada 2018 zondag]

Het wordt Sauber, of beter gezegd, Alfa Romeo Sauber, waarvoor het wonderkind in 2018 zijn Grand Prix-debuut mag maken. Reikhalzend kijken puristen uit naar de entree van de Monegask – is hij écht zo goed als dat hij in de juniorklassen leek te zijn? Zijn allereerste kwalificatie op het hoogste niveau verloopt enigszins teleurstellend – Leclerc kan niet tippen aan de tijd van zijn teammaat, de toch al niet zo hoog aangeschreven Marcus Ericsson. Achttiende, daarmee moet de nieuweling het doen.

Ook de eerste race van Leclerc is niet eentje waarop vaak wordt teruggeblikt. Hij rijdt kleurloos rond, al mag je natuurlijk niet teveel verwachten van een debutant, maar toch. Leclerc reed de concurrentie het snot voor de ogen in de lagere klassen, in de Formule 1 heeft hij duidelijk moeite om zich aan te passen. Enkel Lance Stroll en Brendon Hartley eindigen achter de F2-kampioen, die voor spek en bonen op P13 eindigt.

Tijdens het tweede raceweekend, in Bahrein, is het zo mogelijk nog erger. In de kwalificatie blijft Leclerc enkel de inferieure Williams van Stroll voor, teammaat Ericsson is vier tienden van een seconde rapper op de baan waar de jonge Monegask in 2017 nog een van zijn meest briljante F2-optredens heeft afgeleverd. Is Leclerc dan toch nog iets te licht voor de Formule 1?

De tekst gaat onder de foto verder

Foto: Charles Leclerc #16 (Sauber) - Bron: Sauber F1 Media[Charles Leclerc #16 (Sauber) - Bron: Sauber F1 Media]

Wederom rijdt Leclerc de race uit, maar wederom is het weinig om over naar Monaco te schreeuwen: twaalfde, dankzij twee forse tijdstraffen voor Sergio Pérez en Hartley. Romain Grosjean heeft een slecht optreden, er zijn twee uitvallers en de Williams’ zijn niet vooruit te branden. You do the math.

Het wordt nóg vervelender: op het circuit van Shanghai, waar Leclerc nog nooit heeft gereden, slaat de jongeling een modderfiguur. Ein-de-lijk is hij eens sneller dan Ericsson in de kwalificatie, maar meer dan een teleurstellende negentiende startplaats levert hem dat niet op. In de race kan Leclerc totaal niet meekomen. Hij moet zelfs de Williams’ laten gaan, ziet Ericsson langszij komen en eindigt als allerlaatste. Aangezien Hartley uitvalt is dat een negentiende plek. Formule 2-kampioen onwaardig.

Leclerc en consorten krabben zich achter de oren. Dit hadden ze niet verwacht van de Formule 1, waarom valt het zo tegen? Goed, drie races maken nog geen kampioenschap, maar zo kan het niet verder. Leclerc pakt zichzelf bij de kladden en gaat in overleg met Sauber-teambaas Frédéric Vasseur. Wat kunnen we veranderen? De engineers van de wagen met startnummer zestien schuiven aan in een extra overleg dat tussen de Chinese en de Azerbeidzjaanse Grand Prix wordt gehouden.

Uitkomst: Leclerc moet de wagen op onderstuur afstellen, in plaats van op overstuur, zoals hij bij de Formule 2- en GP3-bolides deed. Een eureka-moment van jewelste: Leclerc weet dat zolang hij zelf geen foutjes maakt, er een frisse wind kan waaien. Eenmaal tot de ontdekking gekomen komt het op finetunen aan. Op het stratencircuit van Baku krijgt Leclerc zoals gebruikelijk drie trainingen de tijd om zijn wagen raceklaar te maken.

En verrek: het werkt. Voor de eerste keer in zijn Formule 1-loopbaan stoot Leclerc door naar Q2, met een wagen die meer op onderstuur is afgesteld. De Monegask is een ongehoorde anderhalve seconde rapper dan Ericsson, die niet door de eerste schifting komt. Op zondag wordt het nog leuker voor Leclerc, die zijn Sauber voorzichtig door de gebruikelijke Azerbeidzjaanse chaos stuurt. Na 51 rondjes goed in de spiegels kijken en niet teveel risico nemen vindt Leclerc zichzelf terug op een razend knappe zesde plaats – zijn eerste WK-punten in de Formule 1 zijn een feit.

De tekst gaat onder de foto verder

Foto: Charles Leclerc #16 (Sauber) - Bron: Sauber F1 Media[Charles Leclerc #16 (Sauber) - Bron: Sauber F1 Media]

Na het spektakelstuk in Azerbeidzjan blijft Leclerc verbazen. Op Paul Ricard stoot hij in de kwalificatie door tot de top tien, in de tweede seizoenshelft scoort hij het ene na het andere punt. Gevolg: Ferrari promoveert de jongeling voor 2019 naar het eigen team, waarbij Leclerc in zijn eerste jaar direct zevenmaal de poleposition veroverd. Twee zeges staan inmiddels op diens conto, al hadden dat er al een stuk meer kunnen zijn.

Door: René Oudman



0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk (2)
vrijdag 10 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 11 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 12 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk (2)
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.