De Tijdmachine, episode LVIII: Red Bull's ultieme tactische poging om Grosjean te verslaan

De Tijdmachine, episode LVIII: Red Bull's ultieme tactische poging om Grosjean te verslaan

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er minder te melden over de actuele stand van zaken in de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode LVIII: de overwinningskans die Romain Grosjean door zijn vingers glipte.

Waarschijnlijk heb je de titel van dit stuk, of de lead, uit verbazing meer dan één keer gelezen – Romain Grosjean en overwinning in één zin? In Formule 1-verband? Ja zeker. Waar Grosjean tegenwoordig helaas vaker negatief dan positief in het nieuws wordt gebracht, daar leverde hij in het verleden enkele ijzersterke resultaten af. Gedurende de tweede seizoenshelft van 2013 was de Zwitserse Fransman zelfs één van de beste rijders van het veld!

De tekst gaat onder de foto verder

[Romain Grosjean | Renault F1 2009]

De Formule 1-carrière van Grosjean begint in de zomer van 2009, wanneer Renault coureur Nelsinho Piquet er wegens teleurstellende resultaten uitbonjourt – iets wat het toenmalige management achteraf gezien beter niet had kunnen doen, Crashgate-technisch gezien. Grosjean moet onvoorbereid promoveren vanuit de GP2 Series en komt eigenlijk zoals verwacht tekort – laatste in Valencia, achteraan op Monza, betrokken bij de startcrash op Spa en ga zo maar door. Grosjean verwacht in 2010 terug te mogen keren om een serieuze poging te doen, maar Renault zwicht voor de roebels van Vitaly Petrov.

Via een bijzondere route – die Grosjean naar een Auto GP-titel, een GP2 Asia-titel én een GP2-titel leidt – komt de Fransman in 2012 wederom in de Formule 1 terecht. Renault heet inmiddels Lotus en als teammaat ziet Grosjean de terugkerende Kimi Räikkönen naast zich plaatsnemen. De E20, het model waarmee de twee Lotus-rijders het mogen proberen in 2012, is bovendien eigenlijk een goede wagen. Meermaals eindigt er een Lotus-coureur op het podium – Räikkönen wint zelfs in Abu Dhabi.

Waar Grosjean 2012 als leerjaar ziet – en dat ook tentoonstelt, zie verschillende startcrashes en de schorsing voor Monza – daar kruipt de twintiger in 2013 uit de schaduw van Räikkönen. Goed, de Fin heeft op een gegeven moment door dat zijn toekomst niet bij Lotus ligt en raakt gedemotiveerd, maar Grosjeans prestaties mogen daardoor niet ondersneeuwen. Hij begint aardig, met vier puntenfinishes waaronder een podiumplaats in Bahrein.

De tekst gaat onder de foto verder

[Romain Grosjean | Lotus-Renault 2013]

Grosjeans ster is rijzende: op de Nürburgring eindigt hij wederom op P3, ook in Zuid-Korea mag hij als laatste van het drietal het ereschavot beklimmen. De eerste overwinning lonkt, ware het niet dat er één sta-in-de-weg is: Sebastian Vettel domineert de tweede seizoenshelft van 2013 – hij wint letterlijk álle wedstrijden. Zelfs op Suzuka, waar Grosjean een wereldstart heeft vanaf P4, mag het niet zo zijn. Er moet zelfs een pientere Red Bull-strategie aan te pas komen om de Fransman naar P3 te verwijzen.

Rondenlang voert Grosjean – het is nog maar zes en een half jaar geleden en het is écht waar, de beelden zijn terug te vinden op F1 TV en YouTube – het veld aan. Na de eerste ronde pitstops moet de Fransman de koppositie even uit handen geven, maar binnen no-time is de zwartgouden bolide met rode tinten weer vooraan te vinden. Red Bull, dat Mark Webber op poleposition heeft en Vettel vanaf P2 ziet vertrekken, zit met de handen in het haar. Hoe kunnen we deze luis uit onze pels halen?

Antwoord: door Webber vroeg binnen te halen en hem op een driestopper te zetten, en Vettel langer door te laten rijden met een tweestopper in het achterhoofd. Webber wordt hierdoor de snelste man op de baan, zij het met de last van een extra pitstop. Vettel houdt de Pirelli-banden met name in de tweede stint dusdanig vers dat hij veel langer doorkan dan Grosjean. Bij het uitsturen van de pits kruipt de Fransman nog voor de Duitser, maar Vettel weet zijn tegenstander na enkele rappe rondjes op het nieuwere rubber in te rekenen.

De tekst gaat onder de foto verder

[Sebastian Vettel voor Romain Grosjean - Zuid-Korea 2013 | © Getty Images/Red Bull Contentpool]

Ondertussen gaat leider Webber voor de derde keer naar binnen, waardoor Vettel de leiding erft en Grosjean op P2 komt te rijden. De Lotus met startnummer acht krijgt het echter in de laatste rondjes dusdanig zwaar op de inmiddels oudere banden, dat Webber in de slotfase langszij kan kruipen.

Grosjean eindigt alweer als derde. Een paar weken later, in Austin, levert de Lotus-rijder wederom een briljante rit af – Vettel is echter nog steeds onverslaanbaar en dus komt Grosjean niet verder dan P2. Na het ijzersterke slot van 2013 keert Grosjean nog slechts éénmaal terug op het erepodium, als hij de Belgische GP van 2015 besluit met een derde plaats. In diens Haas-dagen is Grosjean nog niet verder gekomen dan een enkele vierde plek (Oostenrijk 2018).




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.