De Tijdmachine, episode LVII: de curieuze zaak van een getalenteerde Fransman

De Tijdmachine, episode LVII: de curieuze zaak van een getalenteerde Fransman

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode LVII: hij reed precies één Grand Prix, maar dat hadden er véél meer moeten zijn.

Doet de naam Stéphane Sarrazin ergens een belletje rinkelen? Waarschijnlijk wel, aangezien de inmiddels 44-jarige Fransman al decennialang zijn kunsten vertoont op het allerhoogste niveau. Roem vergaarde Sarrazin in de enduranceracerij, al kan hij tevens bogen op een prima curriculum vitae in de single seaters. Racen in een Formule 1-wagen deed Sarrazin echter precies 31 rondjes, meer niet.

Eind jaren ’90 stikt het van de jonge, getalenteerde Fransen wiens doel het is om Formule 1-coureur te worden. Zo is daar Sarrazin, maar ook Franck Montagny, Sébastien Bourdais, Jonathan Cochet, Soheil Ayari, Romain Dumas en Nicolas Minassian. In de vorm van Prost Grand Prix staat er een Frans team op de Formule 1-grid, van dat team is Olivier Panis de sterrijder. Teambaas Alain Prost, chauvinistisch maar toch vooral ook zakenman, wil Frans talent wel een kans geven – maar dan moeten ze het wel verdienen. Prost ziet meer toekomst in de Italiaan Jarno Trulli dan in veel van zijn landgenoten en slaat dus even over als het gaat om begeleiding van Franse talenten.

Op ééntje na, dan. Stéphane Sarrazin voldoet aan alle eisen. De jongeling is snel, heeft een aanpassingsvermogen waar je u tegen zegt en er zit bovendien ook nog een goeie kop op. Sarrazin wordt in 1999 toegevoegd aan de stal van Prost als testrijder, met mogelijkheid op een racezitje voor 2000 of 2001. In de Formule 3000, de voorloper van wat nu de Formule 2 is, mag Sarrazin onder Prosts vleugels voor het team ‘Gauloises Junior’ oftewel Prost light, zijn kunsten vertonen. André Couto, een welgestelde Portugees met roots in het Verre Oosten, betaalt de bonnetjes.

De tekst gaat onder de foto verder

[Stéphane Sarrazin en Marc Gené - Minardi | Brazilië 1999]

Het idee: Sarrazin langzaamaan laten rijpen. De Franse jongeling, begin twintig, rijdt in een ijzersterk deelnemersveld waar je moet eten of gegeten wordt. Nick Heidfeld, McLaren-protégé, is de gedoodverfde titelfavoriet. Jason Watt is een gevaarlijke outsider, met Bruno Junqueira en Max Wilson staan er twee jonge, hongerige Brazilianen op de grid. En vergeet Gonchi niet, Gonzalo Rodriguez, de oudere broer van het stel melkbaarden. De Uruguayaan schuurt al tegen de dertig, maar dat weerhoudt hem er niet van om zijn ultieme droom – F1-rijder worden – na te jagen.

Sarrazin heeft, zo lijkt het, zijn schaapjes op het droge. Couto financiert, Prost houdt een oogje in het zeil en begeleidt, en als hij bij de top in het eindklassement eindigt is promotie naar de Formule 1 haast een zekerheidje. Tot plots: Minardi-coureur Luca Badoer breekt zijn hand tijdens een testcrash. Gian Carlo Minardi weet niet waar hij het moet zoeken – testrijders heeft hij niet en iemand met een superlicentie is die dagen nog niet zo gemakkelijk te vinden. Gelukkig zijn er nog andere teams, zoals Prost. Dat Panis en Trulli in ’99 aan de start verschijnen staat buiten kijf, maar testrijder Sarrazin is geknipt voor een invalbeurt, zo redeneert Minardi.

De tekst gaat onder de foto verder

[Stéphane Sarrazin - Minardi | Brazilië 1999]

Zodoende begint het raceseizoen van Sarrazin in 1999 niet met een Formule 3000-wedstrijd, maar zowaar met een heuse Grand Prix. Op het circuit van Interlagos mag de Fransman zijn debuut maken – in een wagen die hij niet kent, op een baan waar hij nog nooit is geweest. Niemand verwacht er íets van, maar als Sarrazin zijn inferieure Minardi M01 na de eerste vrije training op plek veertien van de 22 aanwezige deelnemers zet, worden wenkbrauwen gefronst. Deze jongen kan serieus gasgeven.

Waar vaste rijders Badoer en Marc Gené de Minardi’s tijdens de seizoensopener in Australië strak achteraan op de startgrid parkeerden, daar weet Sarrazin in de Braziliaanse kwalificatie zowaar de tijden van de Arrows-rijders te benaderen. Vanaf P19 schiet de Franse jongeling uit de startblokken en rijdt kortstondig veertiende, om zich te vergalopperen en terug te zakken naar de staart. Geen probleem: Sarrazin haalt de een na de ander in en stuurt op een gegeven moment rond op P11.

Daar houdt het helaas op: Sarrazins voorvleugel breekt opkomen rechte stuk af en de Fransman smakt in de muur. Panis, Prosts vaste coureur, rijdt op het moment dat Sarrazin uitvalt áchter zijn landgenoot. Panis zou de race finishen op plaats zes…

Minardi heeft voldoende gezien: Badoer mag thuisblijven en testritten uitvoeren voor Ferrari, Sarrazin is de persoon die de Italiaan in zijn eerste wagen wil hebben. Prost houdt Sarrazin echter aan diens contract: in ’99 rijdt hij voor ‘Gauloises Junior’ in de F3000, voor ’00 wordt er gekeken naar een F1-zitje bij Prost. Sarrazin doet in de F3000 zijn stinkende best – hij wint in het voorprogramma van de F1 op de Hungaroring – maar dat blijkt niet voldoende. Prost gaat in zee met Heidfeld, de kampioen van de klasse waarin Sarrazin als vierde eindigt.

De tekst gaat onder de foto verder

[Stéphane Sarrazin (derde van rechts) - Gazoo Toyota TS050 | 2016]

Met dank aan de teaminterne politiek bij Prost zou Sarrazin nooit weer aan de start van een Grand Prix verschijnen, ondanks dat veelbelovende debuut op Interlagos. Heidfeld maakt er samen met teammaat Jean Alesi een potje van in 2000 en een jaar later wíl je liever niet voor de Franse stal rijden, die in een financiële bestaanscrisis verkeert en uiteindelijk ook omvalt. Sarrazin is als testrijder nog een poosje aan Toyota verbonden, het merk waarmee hij in het langeafstandsracen mooie successen boekt. Kersen op de taart zijn echter de twee LMS-titels met Peugeot en podiumplaatsen bij de 24 uur van Le Mans.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.