De Tijdmachine, episode LV: het finest hour van Robert Kubica

De Tijdmachine, episode LV: het finest hour van Robert Kubica

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege Covid-19. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode LV: de enige Grand Prix-zege van Robert Kubica.

Nieuwe Formule 1-fans kunnen het zich wellicht amper voorstellen, na het seizoen 2019 op de voet te hebben gevolgd. Vooraan kan de hiërarchie van tijd tot tijd veranderen, achteraan het veld staat een ding vast: de voorlaatste plaats is voor George Russell, de allerlaatste voor diens teammaat Robert Kubica. De Poolse dertiger keerde vorig jaar na acht complete seizoen afwezigheid terug op het hoogste niveau en deed dat in een inferieure Williams.

Spoel de klok twaalf jaar terug en Robert Kubica is een hot prospect. De dan 23-jarige draait zijn tweede achtereenvolgende seizoen op het hoogste niveau en heeft al meermaals van zich doen laten spreken. Zo verovert Kubica tijdens zijn derde Grand Prix al een podiumplek (derde op Monza), in het eerste volledige jaar (2007) volgen er puntenscores. Door zijn BMW Sauber voor de Bahreinse GP op de eerste startplaats te zetten is er zelfs sprake van een heuse ‘Pole’-position…

De tekst gaat onder de foto verder

[Robert Kubica | Wintertest Jerez, Spanje - BMW Sauber 2008]

Het team van BMW Sauber blijkt in 2008 aardig opgewassen tegen het geweld van Ferrari en McLaren. Goed, de Duitse renstal raapt vooral de kruimels op, maar hoeft niet veel in te leveren ten opzichte van de twee titelstrijders. Nick Heidfeld eindigt als tweede in Australië, Kubica wordt tweede in Maleisië en Monaco. De poleposition in Sakhir wordt omgezet in een alsnog keurige derde plek.

Dat wat ooit kleinduimpje uit Hinwil was (Sauber F1 Team), dat is in 2008 één van de grootste teams van de Formule 1-grid. BMW pompt tientallen miljoenen per jaar in de equipe en wil eigenlijk weleens resultaten zien. Overwinningen, dus. Heidfeld en Kubica staan met de neuzen aan het venster, maar zien Kimi Räikkönen, Felipe Massa en Lewis Hamilton (allen drie keer) in de eerste zes Grands Prix van het jaar genadeloos toeslaan.

Het spelletje wordt ineens een stuk eenvoudiger op het Circuit Gilles Villeneuve, waar de zevende race van het jaar op de planning staat. Oké, Hamilton plaatst zijn McLaren op startplek één, maar Kubica sluit op een sterke tweede plaats aan. Heidfeld moet toegeven, stelt met een achtste plaats lichtelijk teleur, maar heeft in ieder geval uitzicht op een puntenfinish. Het zou heel wat meer worden, die ene junizondag in 2008.

De tekst gaat onder de foto verder

[Robert Kubica P2 in Monaco | BMW Sauber 2008]

Als de Force India van Adrian Sutil in ronde dertien van de Canadese Grand Prix de geest geeft en de baancommissarissen de plek waarop de bolide staat als gevaarlijk bestempelen, wordt de Safety Car naar buiten geroepen. Koplopers Hamilton, Kubica, Räikkönen en Rosberg duiken naar binnen. Heidfeld besluit door te rijden en erft zodoende de leiding. In de pitstraat ontstaat een ongelooflijke chaos, omdat een aantal rijders het rode licht over het hoofd zien.

Räikkönen en Kubica maken snellere pitstops dan Hamilton en passeren de Brit zodoende op strategie. Hamilton denkt dat zijn concurrenten de pitstraat uitrijden en schrikt zich een hoedje als de Finse Ferrari-rijder en de Poolse BMW-coureur ineens het rempedaal indrukken. Immers: het rode licht brandt, wat indiceert dat de Safety Car op dat moment over start/finish rijdt en de laatste nog buitengebleven rijder nog moet passeren. Pas dan mogen alle ‘stoppers’ aansluiten. Ook Rosberg vergaloppeert zich: waar Hamilton zijn McLaren bovenop de Ferrari van Räikkönen parkeert, daar jaagt Rosberg zijn Williams tegen de zilverpijl van zijn jeugdvriend aan.

Kubica heeft ontzettend veel mazzel – hij en Räikkönen staan immers náást elkaar bij de pitstraatuitgang, Hamilton kleunt in een uiterste reactie om Kubica te ontwijken op Räikkönen. In één klap zijn Hamilton en Räikkönen uitgeschakeld, Rosberg moet een extra pitstop maken om zijn voorvleugel te vervangen. Blijven over: Massa, Fernando Alonso en de mannen van Toyota – die laatste twee zitten al het hele weekend niet lekker in de wedstrijd.

Heidfeld leidt als de Safety Car binnen komt, de inferieure Honda van Rubens Barrichello en de Williams van Kazuki Nakajima volgen hem – daarachter de Red Bulls van Mark Webber en David Coulthard. BMW kan op twee verschillende manieren toeslaan – doorrijden met Heidfeld of het plan volhouden met Kubica. Beide tactieken kunnen de zege opleveren. Met een schuin oog wordt naar Alonso gekeken, Massa heeft zichzelf inmiddels vanwege mechanische problemen van de lijst kanshebbers kunnen schrappen.

De tekst gaat onder de foto verder

[Robert Kubica wint in Canada | BMW Sauber 2008]

Als Alonso de muur schraapt en zijn krakkemikkige bolide moet parkeren, komt het op Kubica en Heidfeld aan. Zoals gezegd – het tweetal zit op verschillende strategieën, Kubica maakt twee geplande stops, Heidfeld eentje. Met een lichtere wagen krijgt de Pool het na het rijden van enkele kwalificatieronden voor elkaar om een voorsprong van bijna een halve minuut op te bouwen. Heidfeld moet genoegen nemen met P2, Kubica scoort zijn eerste (en enige) Grand Prix-zege.

De BMW-boys kennen een sterk seizoen in 2008 – na de dubbelzege in Canada staat zowel Heidfeld als Kubica nog meermaals op het podium. Kubica eindigt op een vierde plaats in het rijdersklassement en dat had beter gekund, ware het niet dat BMW in haar beste F1-seizoen tot dan toe halverwege het seizoen besluit de focus compleet te verleggen naar het nieuwe jaar…




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.