De Tijdmachine, episode LIX: regenmeester Ickx maakt naam in zomer van ‘68

De Tijdmachine, episode LIX: regenmeester Ickx maakt naam in zomer van ‘68

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er minder dan normaal te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode LIX: Jacky Ickx, de beste Formule 1-coureur die België voortbracht.

Wat goed is, komt snel. Jacky Ickx werkt pas op 20-jarige leeftijd zijn eerste autoraces af, anderhalf jaar later neemt de Brusselaar al deel aan een officiële Grand Prix – zij het in een Formule 2-wagen. Ickx zet de boel op stelten door op de Nordschleife in een Formule 2-bolide de derde kwalificatietijd te rijden en, nadat hij reglementstechnisch vanaf P18 heeft moeten starten, bijna het complete veld oprolt voordat zijn wagen ermee kapt. Ferrari weet genoeg: die jongen moet zo snel mogelijk in een van mijn wagens rijden.

We schrijven 1968, Ickx is 23 jaar oud, als de onbevreesde Belg het scharlaken rood van Ferrari mag verdedigen. ‘Thuis’ op Spa-Francorchamps boekt hij zijn eerste podiumsucces in de Formule 1 dankzij P3, maar wat daarop volgt is haast kunst. De drie daaropvolgende wedstrijden vallen allen letterlijk in het water – en het is Ickx die de show steelt.

Te beginnen op het listige, razendsnelle circuit van Rouen-les-Essarts. Ickx vangt de wedstrijd aan vanaf de derde startplaats, maar laat er geen gras over groeien – dit is zijn race. In de openingsronde neemt Ickx resoluut de leiding, door Jackie Stewart na wat ellebogenwerk naar P2 te verwijzen. Ickx’ geheim: hij rijdt op ‘full wets’, in plaats van de intermediateband die zowel in natte als opdrogende omstandigheden te gebruiken is. Ickx is in controle, begint achterblijvers al op een ronde te zetten als het pardoes harder gaat regenen.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jo Schlesser (Honda) komt in tijdens de Grand Prix van Frankrijk 1968 om het leven.]

De Belgische jongeling laat zich verrassen en vergaloppeert zich, waardoor Pedro Rodriguez en John Surtees langszij kunnen glippen. De Mexicaan en de Brit kunnen echter niet lang van hun uitgangspositie genieten – Ickx, met zijn regenbanden, speert binnen no-time aan het tweetal voorbij.

In de tussentijd heeft zich een tragedie afgespeeld. De Honda van Jo Schlesser is in de openingsfase van de wedstrijd tegen een aarden wal aangeklapt en over de kop gevlogen, waardoor er brandstof uit de tank loopt. Die brandstof vat vlam als het in contact komt met het warme motorblok, waarop Schlesser gevangen zit – zijn Honda is namelijk uit magnesium vervaardigd. Een gigantische vuurbal brandt rondenlang in de berm van het Franse circuit, Schlesser heeft uiteraard geen schijn van kans en overlijdt.

Van een rode vlag of een Safety Car heeft de Formule 1 op dat moment nog geen kaas gegeten – ondanks dat er een van de rijders letterlijk dood ligt te branden, wordt er ‘gewoon’ doorgeracet. Na zestig racerondjes heeft de ontketende Ickx iedereen behalve nummer twee Surtees – al scheelt het niets – op één of meerdere ronden achterstand gereden. Een nieuwe ster is geboren, op de dag dat een veteraan het leven laat.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jacky Ickx Ferrari | Frankrijk 1968]

Uit eerbetoon wordt er geen champagne uitgedeeld op het erepodium en is de viering rondom Ickx’ eerste Formule 1-zege ingetogen. Later in het seizoen rijdt de jonge Belg naar de eerste poleposition uit zijn F1-loopbaan (Nordschleife, waar hij altijd goed is) om de jaargang op een keurige vierde plaats in de eindrangschikking te besluiten.

Ickx groeit uit tot een autosporticoon – in 1970 grijpt hij nipt naast de wereldtitel, hij kan de inmiddels overleden Jochen Rindt niet meer bijhalen. In totaal boekt Ickx acht Grand Prix-zeges, daarnaast zegeviert hij liefst zesmaal tijdens de 24 uur van Le Mans – wat de Belg de bijnaam Mister Le Mans oplevert. Daarnaast wint-ie in 1983 óók nog de Dakar Rally. Een rasechte alleskunner.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.