De Tijdmachine, episode LIV: Belgische overwinning na knotsgekke regenrace

De Tijdmachine, episode LIV: Belgische overwinning na knotsgekke regenrace

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode LIV: de eerste Grand Prix-zege van Thierry Boutsen, behaald op een drijfnat Circuit Gilles Villeneuve.

Voor een half miljoen dollar mag de veelbelovende Thierry Boutsen in 1983 bij het team van Arrows instappen. De Belg heeft goede sier gemaakt in de Formule 3 en de Formule 2: men spreekt tussen neus en lippen door al van de nieuwe Jacky Ickx. Geldtechnisch zit het wel snor: Boutsen kan rekenen op de centen van sigarettenfabrikant Barclay. Normaliter zit de Belg in die jaren op zaterdag door de meet genomen tussen de tiende en de zestiende plaats, in races kan hij bij tijd en wijle meestrijden om de laatste puntjes.

De tekst gaat onder de foto verder

[Thierry Boutsen | Arrows-Ford 1984]

Uitblinken doet Boutsen op Imola, in 1985 – de Arrows met BMW-turbomotor vliegt als derde over de meet en wordt na diskwalificatie van winnaar Alain Prost als tweede geklasseerd. In ’86 is de Arrows niet vooruit te branden, maar goede resultaten in het sportscarwereldkampioenschap doen Boutsen bij het competitievere team van Benetton belanden. Aldaar voegt de Belg nog een aantal podiumplaatsen aan zijn curriculum vitae toe.

Frank Williams is onder de indruk. De legendarische teambaas van het gelijknamige team heeft veel waardering voor de aanpak van Boutsen – gedegen, verstandig, doch snel. Bovendien schijnt het dat Boutsen beschikt over veel verstand van het technische aspect. Na twee seizoenen Benetton verkast Boutsen naar Williams, waar hij de naar Ferrari vertrokken Nigel Mansell vervangt. Riccardo Patrese fungeert als diens teammaat.

De tekst gaat onder de foto verder

[Thierry Boutsen | Williams 1989]

McLaren heeft net een ultradominant seizoen gedraaid (vijftien zeges in zestien deelnames), Ferrari kan voor 1989 rekenen op een rappe bolide en ook de Williams ziet er competitief uit. Patrese en Boutsen kwalificeren zich als tweede en vierde voor de openingsrace van het jaar, de eerstgenoemde scoort in Mexico en de Verenigde Staten twee achtereenvolgende tweede plaatsen.

Voor de Grand Prix van Canada begint staat Boutsens teller op slechts vier WK-puntjes, dankzij een vierde en een zesde plaats. Op het Circuit Gilles Villeneuve kwalificeert hij zich als zesde, ruim achter Patrese (P3), beide McLarens en beide Ferrari’s. Niets wijst erop dat de Belg de ban kan breken wat betreft het winnen van het teaminterne duel. Tot de weergoden een handje toesteken.

Op zondag regent het in Canada. Niet veel, maar ook te weinig om op slicks te starten. Althans, dat denken 23 van de 26 deelnemers. Mansell, Alessandro Nannini en Luis Pérez-Sala duiken na de opwarmronde naar binnen voor een onverwachtse switch. Aangezien de stoplichten aan het einde van de pitstraat niet aan staan, denken Mansell en Nannini dat de race al is begonnen. Niets is minder waar: het veld lijnt zich op, tegelijkertijd scheuren een Ferrari en Benetton al in het rond alsof de race al gaande is.

Mansell en Nannini genieten niet al te lang van hun gigantische voorsprong – het tweetal wordt gediskwalificeerd. Prost behoudt de leiding vanaf de start, tot de Fransman besluit zijn McLaren naar binnen te sturen voor slicks. De baan droogt op, coureurs gokken – de ene tijdig en slim, de ander mist de boot. Boutsen gaat overstag en wisselt, evenals de meeste toprijders, naar droogweerbanden. Enkel teammaat Patrese rijdt door op het regenrubber.

Een geniale zet, als de hemelpoorten zich nogmaals openen. De Italiaan erft een gigantische leiding, die ingelopen wordt door niemand minder dan Arrows-coureur Derek Warwick. De toppers rijden iets verderop: Senna moet de Osella van Nicola Larini, ook zo’n spekkoper van de weersomstandigheden, passeren voor P3. Boutsen volgt de Braziliaan op zijn hielen. De Grand Prix van Canada ligt he-le-maal open.

De tekst gaat onder de foto verder

[Thierry Boutsen | Williams 1989]

Binnen enkele ronden ontvouwt zich een compleet nieuw speelveld: Patrese pit voor nieuwe regenbanden, Senna grijpt de leiding en Warwick valt jammerlijk uit. Boutsen schikt met P3, maar blijkt de betere regenrijder van het Williams-duo te zijn. Rondenlang laat de Belg rappere tijden noteren dan teammaat Patrese, die op eieren rijdt, en zeven rondjes voor het einde grijpt hij de Italiaan bij het nekvel. Senna lijkt een brug te ver: de gewezen regenrijder heeft een behoorlijke voorsprong opgebouwd.

Ondanks dat Boutsen de klepel tot op de bodem indrukt – hij rijdt enkele seconden per ronde harder dan Patrese – is mechanische pech eigenlijk het enige wat Senna nog van een nieuwe zege af kan houden. Laat dat nu net toeslaan – de Honda-motor in het achteronder van de McLaren MP4/5 met startnummer één gaat drie rondjes voor het sluiten van de markt kaduuk. Na een krankzinnige wedstrijd, met ongeveer zes verschillende scenario’s, is het Boutsen die aan kop gaat.

De Belg perst er nog een aantal snaarstrakke ronden uit, om met een halve minuut (!) voorsprong ten opzichte van Patrese over de eindstreep te rijden. Nadien zou blijken dat ook Australische regen Boutsen goed ligt (een overwinning tijdens de plensnatte seizoensafsluiter van 1989), een jaartje later boekt de Belg victorie nummer drie na een briljant optreden op de Hungaroring. Boutsen blijft tot en met zijn thuisrace in 1993 actief in de F1, nadat hij pijnlijk uit zijn Williams-zitje wordt gewerkt – het zitje waarin Mansell de titel van ’92 pakt en Prost het jaar erop wereldkampioen wordt.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.