De Tijdmachine, episode LIII: zevenmaal in top drie WK, maar nooit kampioen

De Tijdmachine, episode LIII: zevenmaal in top drie WK, maar nooit kampioen

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege Covid-19. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode LIII: Sir Stirling Moss, een legende.

Met zestien Grand Prix-overwinningen uit 66 deelnames, in een tijd waarin ook Juan Manuel Fangio (vijf wereldtitels) en Jack Brabham (drie wereldtitels) aan de start verschijnen, is Sir Stirling Moss ontegenzeggelijk een van de beste coureurs van zijn generatie. De Brit wordt nog altijd beschouwd als de beste rijder die nooit een wereldkampioenschap kon bejubelen. Moss werd – hou je vast – viermaal tweede en drie keer derde in het eindklassement.

Moss is een type-Ayrton Senna, een type-Max Verstappen: de kleine Brit heeft ongelooflijk veel gevoel in zijn rechtervoet. Hij staat bekend om zijn waanzinnige wagencontrole en zijn ongeremde wil om, elke keer als hij op de baan verschijnt, nóg rapper in de rondte te gaan. Dat is, achteraf gezien, misschien niet de best denkbare aanpak in de jaren ’50 van de vorige eeuw – auto’s gaan vaak stuk, coureurs die zuiniger rijden worden vaker beloond.

Tijdens de Zwitserse Grand Prix van 1951 mag Moss al even aan de koningsklasse ruiken, een doorbraak blijft uit tot de Brit zich in 1955 aansluit bij de fabrieksstal van Mercedes. Let wel: Fangio is daar de kopman en enkel bij gratie van de Argentijn mag Moss voor eigen publiek op Aintree zegevieren. Voor de rest is de pikorde duidelijk: Fangio moet wereldkampioen worden, Moss rijdt er netjes achteraan.

De tekst gaat onder de foto verder

[Stirling Moss | Mercedes]

Als Mercedes zich na het Le Mans-drama van ’55 terugtrekt uit de autosport, wijkt Moss uit naar de renstal van Maserati. Aldaar kan de kleine, dan al kalende Brit zich mengen in de strijd om het wereldkampioenschap. Gedurende het seizoen vecht hij stevige duels uit met Ferrari-rijders Fangio en Peter Collins – een uitvalbeurt op Silverstone komt op het slechtst denkbare moment, waardoor de titel buiten bereik komt. Voor het tweede achtereenvolgende seizoen wordt Moss, die ondanks het sterke deelnemersveld twee van de zeven Grands Prix wint, vicekampioen.

Moss maakt de overstap naar het team van landgenoot Tony Vandervell, de renstal is Vanwall genaamd. Moss laat daarbij optekenen het liefst de kleuren van het vaderland te verdedigen – een bijzondere opmerking voor iemand die jarenlang in Duitse en Italiaanse dienst heeft gereden. Vanwall heeft de zaakjes bijzonder goed op orde: Moss wint in zijn eerste jaar bij het team drie Grands Prix, echter: hij doet dat in de tweede helft van het seizoen, omdat de wagen in eerste instantie nog even op zich laat wachten. Fangio heeft in de tussentijd een onoverbrugbare voorsprong opgebouwd en wint het kampioenschap alweer, Moss wordt alweer tweede.

Doordat er reglementswijzigingen worden doorgevoerd voor 1958, piest Vanwall naast de pot. De renstal moet aanpassingen maken aan haar bolide en mist daardoor de eerste race van het jaar. Moss wordt ‘uitgeleend’ aan Cooper, om maar in actie te komen. Prompt wint de Brit de Grand Prix van Argentinië, waarin zijn eigen werkgever de grote afwezige is. De strijd om de titel van ’58 is een krankzinnige, met Ferrari-rijders Collins, Mike Hawthorn en Luigi Musso in de hoofdrol. Twee van die drie overleven het seizoen niet.

Moss wint liefst vier Grands Prix – eentje daarvan zogezegd in een Cooper – maar zijn Vanwall gaat jammerlijk genoeg vaak stuk. In vijf gevallen is er mechanische panne die Moss ervan weerhoudt om punten te scoren. Aan het einde van het jaar heeft de enig overgebleven troef van Ferrari, Hawthorn, één schamel WK-puntje over ten opzichte van Moss, die, alweer, als tweede eindigt in het WK. Sterker nog: Moss’ sportiviteit kost hem de wereldtitel. Hawthorn wordt vanwege achteruit rijden na een spin in eerste instantie namelijk gediskwalificeerd na de Portugese GP, waarop Moss voor hem op de bres springt. De Vanwall-coureur erkent zijn Ferrari-conculega instructies toe te hebben geschreeuwd.

De tekst gaat onder de foto verder

[Stirling Moss | Vanwall]

Het begint een slapstick te worden: Moss komt in 1959 voor de zoveelste keer niet al te best uit de startblokken. In de eerste vijf races krijgt hij driemaal met mechanische pech te maken, eenmaal wordt de Brit gediskwalificeerd na een duwtje te hebben gekregen bij de start. Het slotstuk van het jaar: eerste in Portugal, eerste in Italië. Combineer dat met de zes punten voor de tweede plek, behaald in de thuisrace, en Moss maakt nog kans op de wereldtitel. Moss rijdt pole op Sebring, waar de slotrace wordt gehouden, maar het geluk staat hem alwéér niet bij. Als Moss de race wint en Brabham niet bij de beste zes eindigt, is Moss kampioen. Echter: in de vijfde van 42 ronden begeeft de versnellingsbak van Moss’ wagen het. Brabham grijpt de wereldtitel, Moss moet genoegen nemen met P3.

Dan 1960: Moss wint twee keer, rijdt vier polepositions maar mist drie Grands Prix vanwege een tijdens een training voor de Belgische Grand Prix opgelopen verwondingen. Eindstand: derde plaats, ruim achter Brabham en Bruce McLaren. In 1961 wint Moss de eerste race, om daarna het onderspit te delven tegen de ijzersterke Ferrari’s van Wolfgang von Trips en Phil Hill. De eerstgenoemde verongelukt, de Amerikaan wordt kampioen, en Moss? Moss eindigt, wederom, als derde.

De Formule 1-carrière van ‘de man die wereldkampioen had moeten worden’ komt tot een abrupt einde na een gigantisch ongeval op het circuit van Goodwood. Moss ligt een maand lang in coma, kan zijn rechterzijde in het halfjaar daarop niet bewegen en komt pas mondjesmaat weer in beweging. Gelukkig kan Moss zijn leven daarna wel weer oppakken, zij het buiten de racewagens. De Britse heer wordt uiteindelijk 90 jaar – hij overleed een maand geleden.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.