De Tijdmachine, episode LII: hoe Fittipaldi twee Braziliaanse talenten in kiem smoorde

De Tijdmachine, episode LII: hoe Fittipaldi twee Braziliaanse talenten in kiem smoorde

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode LII: de keerzijde van succes zoals gezien in Brazilië.

Voetbal is wat de klok slaat. Als Brazilianen ergens voor thuisblijven, dat is het wel de sport waarin het land in twaalf jaar tijd driemaal wereldkampioen wordt. Dat verandert als er een Braziliaan doorbreekt in de autosport. Emerson Fittipaldi krijgt tienduizenden landgenoten op de been als hij in zowel 1972 als 1974 met de Formule 1-wereldtitel aan de haal gaat. Niet alle jonge jongetjes willen meer in de voetsporen van Pelé treden – er komen steeds meer die Fittipaldi als idool zien.

Onder hen Nelson Piquet, een jongeman uit Rio de Janeiro, die uit zou groeien tot een van de beste F1-rijders van de jaren ‘80. Ayrton Senna, een Paulista, verovert de wereld met zijn rijkunsten en charisma. Roberto Moreno, die een lange F1-carrière afwerkt is ook één van de voorbeelden. Maar wie kent de namen van Chico Serra en Ingo Hoffmann nog?

De tekst gaat onder de foto verder

[Ingo Hoffmann | Copersucar - Fittipaldi 1976]

Dankzij één overwinning en een handvol constante prestaties eindigt Hoffmann in het Britse Formule 3-kampioenschap, een vooraanstaande juniorklasse op dat moment, in 1975 als zesde. Tweevoudig wereldkampioen Fittipaldi ziet het helemaal zitten in zijn landgenoot en wil hem naar de Formule 1 loodsen. Laat broer Wilson Fittipaldi nu net een team op hebben gezet: Copersucar is de naam, naar de hoofdsponsor, een suikerbedrijf uit Brazilië.

Emerson Fittipaldi zorgt voor een megaschok door werkgever McLaren gedag te zeggen, voor een plekje bij het team van zijn broer. Wilson Fittipaldi besluit daarop een stapje terug te doen: hij staat zijn wagen af en wordt teammanager. De Fittipaldi’s dromen groot: Emerson meent zelfs dat Copersucar op zijn minst in 1978 tot de beste Formule 1-teams van de wereld kan behoren. Dat klinkt de jonge Hoffmann, die vanuit de F3 promoveert, uiteraard als muziek in de oren.

Hoffmann is allesbehalve een slechte rijder: zoals gezegd, de zesde plek in het Britse F3-kampioenschap is heel behoorlijk, zeker als in acht wordt genomen dat de jonge Paulista geen woord Engels spreekt. Bovendien heeft de man met Duitse voorouders nog niet bijzonder veel ervaring in de autosport. Hoffmann is een ruwe diamant, heeft zeker talent maar smacht in eerste instantie vooral naar begeleiding.

De Fittipaldi’s hebben echter de handen vol aan hun wagen, die in 1976 niet vooruit te branden is. Hoewel – tijdens de allereerste kwalificatie van het seizoen baart Emerson opzien met een briljante vijfde tijd op Interlagos, waar Hoffmann (23 jaar) voor de eerste keer aan de start verschijnt vanaf P20. De jongste van de twee Brazilianen mag, volgens afspraak, viermaal met een tweede Copersucar in actie komen tijdens het jaar wat de boeken in zal gaan dankzij de titanenstrijd tussen James Hunt en Niki Lauda.

Dat de Copersucar pijnlijk langzaam is blijkt als de Braziliaanse GP losbarst: Emerson duikelt vanaf P5 terug naar achteren, waar hij met meerdere ronden achterstand als dertiende over de meet komt. Hoffmann doet het wat dat betreft nog briljant door als elfde te finishen – niemand heeft het echter over hem, aangezien Emmo de populaire man is en Lauda de race wint. De Braziliaanse GP blijkt achteraf de enige wedstrijd waarin Hoffmann zijn kunsten vertoont – voor de overige drie wedstrijden waarvoor hij staat ingeschreven, komt de Braziliaan mede vanwege het inferieure materiaal niet door de kwalificatie.

De tekst gaat onder de foto verder

[Emerson Fittipaldi | Copersucar  - Fittipaldi 1976]

Geluk bij een ongeluk is dat Hoffmann niet de enige is die het lastig heeft. Emerson staat geregeld achteraan op de startgrid, enkel op circuits waar de rijder het verschil kan maken, zoals Monaco, komt de tweevoudig wereldkampioen naar voren. Zo vaak gebeurt dat echter niet – Emmo grossiert in achterhoedeplaatsen en finisht zelden, aangezien de Copersucar niet bepaald betrouwbaar is.

De Fittipaldi-broers gunnen het Hoffmann van harte, maar dan moet er wel geld zijn om twee wagens tegelijkertijd te runnen. Voor de rest van het seizoen ’76 focussen Wilson en Emerson zich op de bolide van de laatstgenoemde, waardoor Hoffmann langs de zijlijn blijft staan. Garantie is echter, dat hij in 1977 met de tweede Copersucar in actie mag komen. Dat blijkt een wassen neus: ook in ’77 hebben de Fittipaldi’s amper geld, waardoor de inbreng van Hoffmann beperkt blijft tot twee Grands Prix – in de tweede daarvan, op Interlagos, wordt hij knap zevende.

Hoffmann heeft er inmiddels schoon genoeg van – hij combineert zijn rol bij Copersucar met een dienstverband in de Formule 2, maar hij mist het thuisland. Na 1978 keert de talentvolle Braziliaan Europa de rug toe, om decennialang zeer succesvol op nationaal niveau uit te komen.

Goed, poging twee – project-Hoffmann is mislukt, maar er doet zich nog een zeer getalenteerde Braziliaan aan. Chico Serra schrijft in 1979 het Britse Formule 3-kampioenschap op zijn naam en doet dat in een deelnemersveld dat er zeker niet om liegt – Nigel Mansell, Andrea de Cesaris, Alain Prost en Stefan Johansson staan tussen de namen die door Serra worden verslagen.

De tekst gaat onder de foto verder

[Checo Serra | Fittipaldi]

Via de Formule 2 wil Serra de stap richting de F1 maken, maar in de laatste serie onder de koningsklasse komt Braziliaan niet bijzonder uit de verf. Aanbiedingen vliegen hem dus niet om de oren, doch: Emerson Fittipaldi merkt in 1980 minder gemotiveerd te zijn dan in zijn hoogtijdagen en zoekt een vervanger, liefst uit eigen land. Zodoende komt Serra in beeld. De 24-jarige debuteert aardig: hij finisht in Long Beach als zevende, al moet daarbij worden aangemerkt dat slechts acht rijders de eindstreep halen.

Eigenlijk gaat het direct daarna al mis: Fittipaldi zit met een chronisch geldtekort, Serra kwalificeert zich slechts in vier van de twaalf pogingen. Tot overmaat van ramp raken de materialen op: Serra en teammaat Keke Rosberg hoeven zich op de Österreichring niet eens te melden, omdat Fittipaldi geen motoren meer heeft om in de wagens te hangen.

Met een drie jaar oude auto – en zonder teammaat, die naar Williams is verkast en prompt de wereldtitel verovert – verschijnt Serra in 1982 tijdens de kwalificaties. In pak ‘m beet de helft van de gevallen komt het ook daadwerkelijk tot een Grand Prix-start, in één geval komt het tot een WK-punt. Op Zolder, een dag na het overlijden van de populaire Gilles Villeneuve, rijdt Serra ietwat fortuinlijk naar de zesde stek. Het blijkt zijn enige hoogtepunt in de Formule 1. Later komt Serra negatief in het nieuws door landgenoot Raul Boesel na de kwalificatie een paar klappen te verkopen in de Canadese pitstraat, als hij zich gehinderd voelt door de Ligier-rijder.

Serra’s rijzende ster dooft rap: de jonge Braziliaan krijgt in 1983 nog een kansje bij Arrows als Alan Jones niet thuis geeft, waarop hij een paar keurige prestaties neerzet. Als Jones eindelijk van zijn kont komt en vanuit Australië naar Europa vliegt, is het gauw gedaan met Serra. De Braziliaan keert, net als Hoffmann een paar jaren eerder, ondanks de beste bedoelingen van de Fittipaldi’s, gedesillusioneerd terug naar het thuisland. Ook Serra wordt een held in eigen natie, met meerdere titels op nationaal niveau.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.