De Tijdmachine, episode L: recordhouder ‘Grands Prix-starts zonder podiumplaatsen’

De Tijdmachine, episode L: recordhouder ‘Grands Prix-starts zonder podiumplaatsen’
© Force India F1

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode L: pechvogel Nico Hülkenberg, die de geschiedenis ingaat als coureur met meeste GP-starts zonder ooit op het podium te hebben gestaan.

Als Renault medio 2019 duidelijk maakt voor Esteban Ocon te kiezen, komt er een (tijdelijk?) einde aan de Formule 1-carrière van Nico Hülkenberg. Een loopbaan die vooral in het teken staat van net-niet: de Emmeriker, inmiddels 32 jaar oud, rolt in de opleidingsklassen onder de Formule 1 complete deelnemersvelden op, maar komt in de koningsklasse eigenlijk altijd net dat kleine beetje tekort. Tot overmaat van ramp heeft-ie ook gewoon vaak domme pech.

Honderd-en-zevenenzeventig keer verschijnt Hülkenberg aan de start van een Formule 1-race, in liefst 95 gevallen scoort de Duitser één of meerdere punten. Driemaal eindigt Hülkenberg als vierde – nooit, in geen enkel geval, mag hij na afloop van een race mee naar het ereschavot. Goed – het materiaal waarmee Hülkenberg het te stellen heeft in zijn Formule 1-carrière is niet reuzendodend sterk, maar ook niet verkeerd. Hoe kan het in vredesnaam dat Hülkenberg nooit op het erepodium staat?

De tekst gaat onder de foto verder

[Nico Hülkenberg | Williams 2010]

Vanaf 2007, het jaar waarin Hülkenberg het populaire, inmiddels ter ziele gegane A1GP-kampioenschap met overmacht wint, bestaat er een lijntje met het Formule 1-team van Williams. Hülkenberg wordt met enige regelmaat door de Britse stal gevraagd om een test uit te voeren – vanaf 2009 is hij de officiële reserve. In dat jaar raast de Hulk naar een overtuigende titelwinst in de GP2 Series – nadat Sebastian Vettel als nieuwe Duitse hoop voorzichtig aan stoelpoten begint te zagen in de Formule 1, verwacht men dat in de persoon van Hülkenberg een volgend Duits megatalent in de coulissen wacht. Menigeen durft hem zelfs als ‘toekomstig wereldkampioen’ te typeren.

Zo’n vaart als het met Vettel loopt, gaat het met Hülkenberg echter niet. De Emmeriker maakt zijn debuut – weinig verrassend – voor Williams. De Williams van 2010 is niets meer dan een subtopper en zodoende scoort Hülkenberg hier en daar wat puntjes, meer ook niet. P6 op de Hungaroring lijkt het hoogtepunt van het seizoen te worden, tot er plots gestunt wordt op Interlagos. In een kwalificatie waarin de baan in snel tempo opdroogt, rijdt Hülkenberg op precies het juiste moment naar buiten. De jonge Duitser klokt een tijd die zó snel is, dat de concurrentie haar tanden erop stukbijt. Titelaspiranten Vettel, Mark Webber en Fernando Alonso kunnen niet sneller dan Hülkenberg, ook de McLarens van Jenson Button en Lewis Hamilton sluiten áchter de Williams aan. Poleposition, ongelooflijk!

’s Zondags houdt Hülkenberg zijn positie, logischerwijs, niet lang vast. Aan het einde van de rit prijkt er een P8 achter diens naam en dat is gezien het normale tempo van de Williams geen schande. Helaas voor Hülkenberg is het zijn voorlaatste optreden in anderhalf jaar tijd: Williams kiest voor de centen van Pastor Maldonado voor de jaargang 2011, voor Hülkenberg zit er niets anders op dan te kiezen voor een baantje als test- en reserverijder van Force India.

De tekst gaat onder de foto verder

[Nico Hülkenberg | Force India 2012]

Hülkenberg doet precies wat er van hem verwacht wordt, waardoor hij na een jaartje langs de zijlijn weer in kan stappen. In 2012 verdedigt de Duitser de kleuren van Force India, een team dat ongeveer gelijk staat aan Williams. Aangezien het veld dicht op elkaar zit kan de Hulk, samen met teammaat Paul di Resta, geregeld ver naar voren rijden. Op de Hockenheimring start-ie vanaf P4, in België rijdt hij op die positie over de meet. Wederom in Brazilië lijkt er een stunt in de maak: Hülkenberg, gestart van P6, rijdt rondenlang aan de leiding in zijn zwartoranje Force India. De wisselende weersomstandigheden lijken haast op zijn lijf geschreven. Ditmaal toch op zijn minst wel een podium?

Nee. In duel met Hamilton gaat het helemaal mis. De Duitser gaat kortstondig nadat Hamilton hem inhaalt in de fout, in een poging om de schade goed te maken. Hamilton moet direct opgeven, Hülkenberg valt uiteindelijk terug naar P5. What could have been…

Force India is bij tijd en wijle sterk, maar Sauber komt met vier podiumplaatsen in 2012 nog veel beter voor de dag. Hülkenberg laat zich verleiden en verkast voor 2013 naar de Zwitserse stal. Geen beste move, zo lijkt het: Sauber heeft het, met name in de beginfase van het seizoen, ontzettend lastig. Tot de zomerstop weet Hülkenberg slechts zeven schamele WK-puntjes bijeen te rijden, waar de rijders van voormalig werkgever Force India aan de lopende band scoren.

Een pakket updates en nieuwe bandenreglementen helpen Hülkenberg en Sauber echter in het zadel. Vanaf de Italiaanse Grand Prix begint het te lopen als een tierelier. In de kwalificatie op Monza rijdt Hülkenberg een ongelooflijke derde tijd, in de race komt hij als vijfde binnen. De prestatie wordt opgevolgd door P9 in Singapore, waarop Hülkenberg een weekend lang alles uit zijn Sauber sleept in Korea. Gestart vanaf P8 katapulteert Hülkenberg zich bij de start naar de vijfde stek. Tussen twee Safety Car-fasen door snaait de Emmeriker P4 bij Hamilton weg – de inferieure Sauber rijdt zowaar tussen de toppers van het Formule 1-veld rond! Rondenlang heeft Hülkenberg niet de minste namen achter zich aan jagen – Hamilton, Fernando Alonso, Button en Nico Rosberg volgen de Duitser in diens kielzog en staan in de startblokken om toe te slaan, mocht hij een foutje maken.

Dat doet-ie echter niet. Hülkenberg doet de paddock versteld staan door als vierde over de eindstreep te geraken en dus spreekt iedereen weer over het Duitse toptalent. Vierde is echter niet derde en dus wederom geen podium.

De tekst gaat onder de foto verder

Foto: Nico Hülkenberg (Force India) in Australië 2016 - Bron: Force India Media[Nico Hülkenberg (Force India) in Australië 2016 - © Force India F1]

Hülkenberg keert voor 2014 terug naar Force India – perfecte timing, aangezien Sauber in de volgende jaren ver weg zakt. Echter: bij Force India rijdt Hülkenberg vooral achter teammaat Sergio Pérez aan. Die Pérez, die zo af en toe podiumplaatsen scoort. Eén vierde plek, tijdens de Belgische Grand Prix van 2014, is alles wat Hülkenberg kan overleggen. Een overstap naar Renault, begin-2017, moet een nieuwe impuls geven. Nadat Hülkenberg in 2019 alle hoeken van de baan krijgt te zien door Ricciardo houdt het voorlopig echter op…




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.