De Tijdmachine, episode IX: nee, pakt u de wereldtitel maar, meneer!

De Tijdmachine, episode IX: nee, pakt u de wereldtitel maar, meneer!

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode IX: een zeer bijzondere geste uit de oude doos.

Dé man van de jaren ’50, het eerste decennium waarin Formule 1-wedstrijden worden afgewerkt, is natuurlijk Juan Manuel Fangio. De Argentijnse maestro schrijft vijf wereldtitels op zijn naam – wat er meer hadden kunnen zijn, ware het niet dat hij in openingsjaar 1950 teammaat Giuseppe Farina nipt voor moest laten. Bovendien maakt hij zelf een weerzinwekkende klap mee in 1952 – het herstel ervan kost bijna anderhalf jaar.

In 1954 is de ‘oude’ Fangio terug, met dank aan zijn haast onverslaanbare Mercedes wordt wereldtitel nummer twee binnengesleept. Ook in 1955 is Fangio de beste van de wereld. Nadat Mercedes zich terugtrekt vanwege het Le Mans-drama van juni ’55, wijkt Fangio uit naar Ferrari. Aldaar komt hij Luigi Musso, Eugenio Castellotti en Peter Collins tegen als teamgenoten. Ongeacht het materiaal is Fangio snel – dus of de Argentijn nu een Mercedes of een Ferrari onder het achterwerk heeft, hij wint zijn races toch wel.

Anno 1956 worden er echter niet zo bijzonder veel Grands Prix meetellend voor het wereldkampioenschap verreden. Daarnaast is de puntentelling nog behoorlijk verschillend van de huidige tijd – de winnaar krijgt ‘slechts’ acht punten, de nummer twee gaat met zes punten aan de haal en het uitdelen van punten houdt op bij P5 (twee stuks). De snelste ronde levert een punt op, maar omdat de stopwatches nog niet zo nauwkeurig als heden ten dage zijn wordt deze nogal eens gedeeld. Voeg daarbij de regel dat enkel de beste vijf scores van het seizoen meetellen voor het eindklassement.

De tekst gaat onder de foto verder

[Juan Manuel Fangio | Ferrari D50 | Monza, 2 September 1956]

Zo kan het zijn dat Fangio voorafgaand aan het seizoensslot van 1956 begint met een score van dertig punten. Rivalen Peter Collins en Jean Behra hebben 22 WK-punten verzameld en moeten dus de Italiaanse Grand Prix winnen om überhaupt kans te maken op de wereldtitel. Eitje voor Fangio, lijkt het.

De Argentijn heeft echter vroeg in de wedstrijd te maken met pech. Zijn stuurstangarm krijgt een douw en Fangio stuurt zijn kreupele Ferrari de pits in. Ondertussen is Collins hard op weg om voor een stunt te zorgen – hij rijdt op P3, met uitzicht op de leiders. Wint hij de race én rijdt hij de snelste ronde, dan is niet Fangio, maar de Brit wereldkampioen! Leider Moss, Musso en Collins komen de pits in voor een onderhoudsbeurt als Collins de wagen van Fangio ziet staan – met de Argentijn ernaast.

Collins bedenkt zich geen moment. De Brit heeft een ongekend respect voor Fangio en diens prestaties en biedt de Maestro daarom zijn eigen wagen aan, iets wat destijds vaker gebeurd. Lange races worden geregeld afgewerkt door een tweetal of zelfs drie rijders, die dan nadien de punten delen. Collins geeft zijn eigen titelhoop op door Fangio zijn wagen te schenken, de Argentijn rijdt ermee naar een tweede plek. Gedachte: Collins is een jonge twintiger, zijn tijd komt nog wel. Fangio wordt kampioen, Collins eindigt als nummer drie in de rangschikking en kan op eeuwige dank rekenen.

Een jaar later zou Fangio voor de vijfde keer wereldkampioen worden. Collins wint nadien nog één Grand Prix, voor eigen publiek op Silverstone, om in 1958 op de Nordschleife te verongelukken, op 26-jarige leeftijd.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.