De Tijdmachine, episode IV: het huis van papa als onderpand voor F1-races

De Tijdmachine, episode IV: het huis van papa als onderpand voor F1-races

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode IV: de vergeten Belg Philippe Adams en zijn bijzondere stunt om in de koningsklasse terecht te komen.

In de jaren ’90 is de Formule 1 een komen en gaan van betalende rijders. De toppers krijgen cheques, maar alles buiten de top vijf van het kampioenschap moet ‘gewoon’ dokken voor een plek op de startopstelling. Des te verder op die startgrid, des te meer woekerprijzen en halve afspraken er omtrent zitjes worden geboden en gemaakt.

Lotus is in de jaren ’60 en ’70 van de twintigste eeuw een toonaangevend team. Met de briljante Colin Chapman als bewindvoerder en rijders als Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi en Mario Andretti achter het stuur worden er meerdere wereldtitels veroverd. Van dat machtsvertoon is begin jaren ’90 amper meer iets over. Het voormalige topteam moet haar best doen om het hoofd überhaupt boven water te houden – de cashflow droogt in rap tempo op.

Anno 1994 is Team Lotus geen schim meer van het machtsblok dat het ooit was. Coureurs Johnny Herbert en Pedro Lamy – die na een verschrikkelijk ongeluk tijdens een testdag op Silverstone wordt vervangen door Alessandro Zanardi – kunnen niets bewerkstelligen met de kansloze bolides van de equipe.

Leveranciers van Lotus worden ongeduldig als het team moeite heeft om sponsorgeld te genereren. Met genoeg centen kan er een sterkere motor worden aangeschaft bij Ford, maar dat moet dat geld er wél zijn. Oplossing: een betalende rijder zoeken. Herbert is de onbetwiste nummer één, maar Zanardi, die het seizoen immers toch al langs de zijlijn begon, kan volgens Lotus-logica best eventjes plaatsmaken voor iemand die de geldkraan opendraait.

Dat is waar Lotus de Belgische coureur Philippe Adams in het vizier krijgt. Adams heeft een aantal jaren zijn geluk beproefd in opleidingsklassen, maar moet voor 1994 genoegen nemen met een zitje in het Belgische Procar-kampioenschap. Hij besluit de stoute schoenen aan te trekken om een jongensdroom uit te laten komen.

De tekst gaat onder de foto verder

[Philippe Adams Lotus-Mugen(Honda) | Spa 1994]

Adams solliciteert openlijk bij de Formule 1-teams die in geldnood zitten – anno 1994 zijn dat er namelijk wel een aantal – en stunt door een part-time zitje bij Lotus af te dwingen. Lotus vraagt een flink geldbedrag aan Adams, die in ruil daarvoor zijn thuisrace op Spa-Francorchamps en een tweede, nog nader te bepalen Grand Prix mag afwerken. Hoe Adams het zonder sponsorgeld voor elkaar krijgt om aan de financiële eisen van Lotus te voldoen?

Heel simpel: de Belg leent bij een bank en geeft het huis van zijn vader op als onderpand. Dat hij niet vooruit te branden is op Spa en het Portugese Estoril, waar zijn tweede GP-weekend plaatsheeft, maakt helemaal niets uit – Adams’ droom om Formule 1-coureur te worden is verwezenlijkt. Op de eeuwige ranglijsten is de Belg, inmiddels 50 jaren oud, na ver scrollen terug te vinden met zijn twee GP-starts en een enkele finish. Een ‘DNF’ en een ‘P16’ staan achter zijn naam. Maar die Formule 1-ervaring, die neemt niemand hem meer af.

Adams kan een groot gedeelte van zijn banklening afbetalen door dealtjes die rond zijn twee optredens als Formule 1-coureur worden gedaan. Meerdere bedrijven blijken wel te porren voor een stickertje op de Lotus of op de helm van Adams, tegen een zakcentje uiteraard. Nadien lost de Belg het restantbedrag netjes in termijnen af. Racen doet hij enkel nog op nationaal niveau, mondiaal verdwijnt Adams even rap als hij kwam van de radar.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.