De Tijdmachine, episode III: laat me met rust, ik weet wat ik doe!

De Tijdmachine, episode III: laat me met rust, ik weet wat ik doe!
© Alfa Romeo Racing

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode III: Kimi Räikkönen die zijn engineer al racend vegen uit de pan geeft.

IJskonijn. Het is een woord wat Kimi Räikkönen al jarenlang typeert. De 40-jarige Fin laat zich sinds zijn McLaren-tijd (2002-2006) ook graag zo noemen – hij voert deze bijnaam zelfs op zijn helmen. Räikkönen toont niet snel emotie. Niet als hij een race wint, of zelfs het kampioenschap van 2007 als hij McLaren voor Ferrari heeft ingeruild, maar ook niet als hij uitvalt. In 2005 bijvoorbeeld heeft Räikkönen heel wat bittere pillen te slikken – in dat jaar is zijn wagen de beste van het veld, is hijzelf de snelste van het veld, maar is zijn Mercedes-motor de meest onbetrouwbare van het veld. Maar boos zijn? Van binnen misschien wel, maar Räikkönen toont het niet. Een heus ijskonijn.

Nadat Räikkönen in 2007 de wereldtitel verovert lijkt het heilig vuur in hem snel te doven. Goed, de eerste vier Grands Prix van 2008 leveren twee zeges op, maar nadien is met name Felipe Massa de Ferrari-coureur die shows steelt. Het is de Braziliaan die het opneemt tegen McLaren-rijder Lewis Hamilton in de strijd om het kampioenschap. Räikkönen verzamelt wat podiumplaatsen en rijdt rond alsof hij er helemáál geen zin meer in heeft.

De tekst gaat onder de foto verder

Foto: Felipe Massa (L) en Kimi Räikkönen (R) tijdens de start van de Franse Grand Prix 2008 - Bron: Scuderia Ferrari Media. [Photo credit: © Ferrari F1 | Felipe Massa (L) en Kimi Räikkönen (R) tijdens de start van de Franse Grand Prix 2008 - Bron: Scuderia Ferrari Media.]

Als de wagen die Ferrari voor 2009 heeft gebouwd dan ook nog een hok blijkt te zijn, is Räikkönen het beu. De Fin maakt een totaal ongeïnteresseerde indruk en doet enkel zijn best als er iets op het spel staat. Geholpen door zijn voorliefde voor het circuit van Spa-Francorchamps en het handige KERS-systeem, dat eigenlijk een blok aan het been is vanwege het gewicht ervan maar in de Belgische Ardennen goed van pas komt, weet hij dat jaar tóch nog een race te winnen. Het lijkt de laatste van Räikkönens carrière te zijn: Ferrari besluit verder te gaan met Massa en Alonso en koopt het lopende contract van het Finse ijskonijn af. Zijn reactie is als gewoonlijk stoïcijns.

Na afwezigheid van twee complete F1-seizoenen weet het team van Lotus, voorheen én nadien Renault, Räikkönen te verleiden tot het maken van een comeback. En hoe. De Lotus E20 is een fantastische wagen, die geregeld met de top van het veld mee kan komen. Dat 2012 één van de meest competitieve seizoenen uit de moderne geschiedenis van de F1 is zorgt er bovendien voor dat Räikkönen al in zijn eerste vijf wedstrijden tweemaal het podium mag betreden. De ijsman is terug en beter dan in zijn laatste jaren bij Ferrari.

Het is volgens velen een kwestie van tijd alvorens Lotus haar eerste zege van 2012 gaat boeken. McLaren en Red Bull verdelen het merendeel van de buit, maar ook Ferrari, Mercedes en zelfs Williams hebben al één of meerdere races gewonnen. Lotus komt fantastisch voor de dag met dubbele podiumplaatsen in Bahrein en Hongarije en meerdere additionele trofeeën, maar die felbegeerde eerste overwinning sinds Fuji 2008 blijft voor de stal uit Enstone uit.

Tot het tijd is voor de Grand Prix van Abu Dhabi. Räikkönen heeft dan al zes podiumplaatsen gescoord, teammaat Romain Grosjean is ook al driemaal meegewandeld naar het ereschavot. Op het Yas Marina Circuit in de woestijnstaat lijkt Hamilton met de eer aan de wandel te gaan, tot zijn McLaren ermee nokt. Räikkönen erft de leiding en de Lotus-monteurs kunnen hun zenuwen amper bedwingen – gaat die zege er dan eindelijk komen?

De tekst gaat onder de foto verder

[© YoutTube screenshot | Kimi Räikkönen in Abu Dhabi 2012 achter de safety car]

Race-engineer Simon Rennie doet enkel zijn taak als hij Räikkönen tijdens de wedstrijd verwittigd van diens voorsprong op de achteropkomende rivalen, als het ijskonijn pardoes uit een onverwachtse hoek komt. “LAAT ME GEWOON MET RUST, IK WEET WAT IK DOE”, kraakt Räikkönen over de boardradio. Als Rennie even later nogmaals een poging doet om zijn coureur wat informatie door te geven, wordt hij wederom van een voor Räikkönen onherkenbare repliek gediend. “Ja, ja, ja, ja, dat doe ik de hele tijd, daar hoef je mij niet aan te herinneren”, bijt de Fin van zich af als Rennie vraagt of Räikkönen er wel aan denkt om zijn banden tijdens een Safety Car-fase op temperatuur te houden.

De ineens temperamentvol blijkende Räikkönen houdt zijn emoties onder controle om na 55 ronden als eerste over de meet te komen – hij boekt zijn eerste zege sinds Spa 2009 en gunt het team zoals gezegd de eerste victorie in ruim vier jaar. Een kleine vier maanden later doet Räikkönen tijdens de openingsrace van het seizoen 2013 het kunstje over door te winnen in Australië, maar een jaar na diens zegetocht in Abu Dhabi verschijnt de Fin niet eens aan de start. Hij is in een financiële impasse met het team geraakt en besluit te verkassen naar Ferrari, het team dat hem eind 2009 nog de deur wees. Anno 2020 zou Räikkönen uitkomen voor Alfa Romeo, maar het is nog maar de vraag of we hem überhaupt weer aan de start van een Grand Prix gaan zien..

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.