De Tijdmachine, episode II: Piquets bokswedstrijd op het circuit

De Tijdmachine, episode II: Piquets bokswedstrijd op het circuit

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode II: de ‘bokswedstrijd’ die Nelson Piquet uitvoerde op het circuit.

Waar de beginjaren van de Formule 1 worden gedomineerd door Italianen en een Argentijnse maestro, daar geven de Britten in de jaren ’60 de toon aan. In de seventies wordt het veld internationaler: er komt een snelle Braziliaan in de persoon van Emerson Fittipaldi, er is een rappe Oostenrijker (Niki Lauda) en zelfs uit de Verenigde Staten is er een speler aan het front – zijn naam is Mario Andretti. De eerstgenoemde van het drietal, Fittipaldi, wint tweemaal het F1-kampioenschap en is het voorbeeld voor veel jonge Braziliaanse jongens.

Eentje daarvan heet Nelson Piquet. Hij begint zijn sportcarrière als tennisser, maar heeft veel meer lol in het racen. Stiekem neemt hij deel aan kartwedstrijden en Piquet is zó goed, dat hij terwijl Fittipaldi de F1-titel op zijn naam schrijft, hijzelf wereldkampioen karten wordt. De jonge Braziliaan beklimt de ladder van de juniorklassen en mag eind jaren ’70 zelf zijn opwachting maken in de Formule 1.

Nadat Piquet in 1978 een handjevol Grands Prix afwerkt voor verschillende teams, wordt hij voor het F1-jaar 1979 opgepikt door Brabham. Aldaar wordt de Braziliaan teammaat van de dan al legendarische Lauda, op dat moment een tweevoudig wereldkampioen. Piquet blijkt een ongekende wildebras – hij gooit en smijt met zijn Brabham, rijdt vaker wel dan niet een deukje in zijn bolide – maar is ook snel. Razendsnel – meermaals verslaat hij Lauda in de kwalificatietrainingen. Als Lauda er vlak voor het einde van het seizoen de brui aan geeft, wordt Piquet gepromoveerd tot kopman.

Dat blijkt geen verkeerde ingreep van Brabham-teamleider en latere Formule 1-baas Bernie Ecclestone: Piquet kan zich in 1980 met de besten meten en mengt zich zelfs in de titelstrijd. De wereldtitel komt echter nog te vroeg: Alan Jones van Williams eindigt het jaar met een hoger puntenaantal, al worden er her en der wat vuile tikjes uitgedeeld. Piquet en Brabham zijn klaar voor revanche en de wraak is zoet: een jaar later lijkt er wederom een Williams met het kampioenschap aan de haal te gaan, maar Carlos Reutemann gooit zijn eigen glazen volledig in tijdens de seizoensfinale in Las Vegas. Piquet blijkt de gelukkige in de gokstad als hij met een felbevochten vijfde plaats precies net genoeg puntjes schraapt om zijn eerste wereldtitel te veroveren.

De tekst gaat onder de foto verder

[ Nelson Piquet in de Brabham BT49D - 1982 ]

Als het van een leien dakje gaat is Piquet de grapjurk zelve, wordt de lucht grijzer verandert zijn gemoedstoestand ook meteen. Met het startnummer 1 op de neus van zijn Brabham is het seizoen 1982 eentje om niet snel te vergeten – zij het vanwege compleet andere redenen dan het jaar ervoor, toen hij zijn eerste titel pakte. De Brabham met BMW-motor is zeer onbetrouwbaar en bovendien niet snel genoeg. Piquet lijkt zijn thuisrace in Rio de Janeiro winnend af te sluiten, maar wordt naderhand gediskwalificeerd. Aan de Sanmarinese ronde van het WK doet hij vanwege een impasse tussen de teams en de autosportbond niet mee en in Detroit verschijnt hij tot overmaat van ramp niet aan de start omdat zijn motor het in de kwalificatie begeeft.

In Canada wint Piquet en op Zandvoort wordt hij tweede, waardoor de lucht weer een beetje opklaart, maar na een dubbele uitvalbeurt is het humeur van de Braziliaan weer in een neergaande spiraal terechtgekomen. Ook het zware ongeval van Ferrari-rijder Didier Pironi hakt erin: Piquet is tijdens een training op de Hockenheimring als één van de eersten ter plaatse om zijn zwaargewonde Franse rivaal van ondersteuning te voorzien.

Het team van Brabham is in die periode begonnen met een experiment: men wil een race in twee delen afwerken, om tussentijds een pitstop te maken. Zo kunnen de coureurs met minder brandstof dan hun concurrenten starten (en zijn ze dus sneller) en beschikken ze tijdens de tweede helft van de wedstrijd over verser rubber (en zijn ze dus sneller). Vanwege het malheur in de wedstrijd voor de Duitse GP heeft de strategie nog niet gewerkt, maar duidelijk is inmiddels wel dat de nieuwe tactiek van Brabham mogelijk GP-zeges kan opleveren.

Tijdens het treffen op de Hockenheimring probeert Brabham het opnieuw: coureurs Piquet en Riccardo Patrese worden met halfvolle brandstoftanks op weg gestuurd. Piquet grijpt direct de leiding en bouwt een comfortabele voorsprong op. Als het zo doorgaat, wint hij de Duitse GP – thuiswedstrijd van motorleverancier BMW – met twee vingers in de neus. Twee ronden voor zijn geplande pitstop komt er echter een kink in de kabel.

Achterblijver Eliseo Salazar staat op het punt om op een ronde te worden gezet. De Chileen ziet de Brabham van Piquet met rasse schreden dichterbij komen, maar verwacht niet dat de Braziliaan hem nog voor de Ostkurve-chicane wil passeren. Dat wil-ie echter wel: Piquet weet dat elke tiende telt in de jacht naar succes en moet de achterblijver dus zo rap mogelijk lappen.

Gevolg: Salazar stuurt in, Piquet tikt de wagen van de Chileen aan en beiden raken de bandenstapels die rond de chicane staan opgesteld. Piquets BMW slaat af, Salazar staat stil en is net als de leider van de wedstrijd klaar voor de dag. Piquet is woest – hij voelt zich bestolen en rent als door een wesp gestoken op Salazar af – die zich van geen schuld bewust is. Piquet haalt wat potsierlijk ogende karatetrappen en boksbewegingen – nou ja, tienermeidenduwtjes – uit richting de verbouwereerde Salazar. De video gaat, ondanks het gebrek aan social media, de hele wereld over. Anno 2020 is het filmpje waarin de boksende Piquet is te zien nog altijd een van de beter bekekene.

De tekst gaat onder de foto verder

[ Eliseo Salazar krijgt 'klappen' van Nelson Piquet tijdens de Grand Prix van Duitsland 1982 ]

Na het akkefietje op de Hockenheimring zou Piquet nog twee wereldtitels aan zijn indrukwekkende curriculum vitae toevoegen. Eentje behaalt hij in 1983 voor Brabham, vier jaar later is hij namens Williams wederom de beste Formule 1-coureur ter wereld. Boksen tijdens een Formule 1-wedstrijd doet hij na die ene race in Duitsland echter nooit weer.

Klik hier om de videobeelden van het hele incident op YouTube te bekijken.

Door: René Oudman

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.