De technische problemen bij Haas F1 zijn boven water

Op de voorlaatste F1-testdag kwam Romain Grosjean bijna niet in actie. De Fransman stond gepland om in de middagsessie zijn ronden te rijden, maar zover kwam het pas in het laatste uur van de sessie.

De technische problemen bij Haas F1 zijn boven water
© Haas F1

De reden van de absentie van de Franse coureur werd niet bekendgemaakt door het Haas F1-team. Nu blijkt dat er 's morgens problemen waren ontstaan met het 'brake-by-wire systeem'. Later kwamen daarbij nog eens problemen met het uitlaatsysteem, zo blijkt nu.

Het probleem zat 'm voornamelijk in het uitlaatspruitstuk, daarin zat een gat. Bij het herstellen van het spruitstuk moesten de versnellingsbak en turbo ook vervangen worden. Dit nam zoveel tijd in beslag dat Grosjean nauwelijks aan rijden toe kwam.

Haas F1-teambaas Guenther Steiner neemt het rustig op: "Daar draait het bij testen om: het ontdekken van problemen zodat je ze niet in de race hebt," zegt hij. "Als het morgen goed gaat, is het goed. Hoe ver dat ons terug heeft gegooid, geen idee, maar we kunnen het aan."

Een dergelijk probleem met het uitlaatsysteem stak ook bij Charles Leclerc de kop op. Aan het einde van de middagsessie kwam de snelste man van de dag tot stilstand. Naar wat nu blijkt met een soort gelijk probleem als bij Haas F1.

Haas F1 en Ferrari rijden met de zelfde aandrijflijn. Of het een structureel probleem is is niet bekend. Alfa Romeo Racing rijdt ook met de krachtbron van Ferrari, en dus het zelfde uitlaatsysteem, rond.



Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET