De eerste Italiaan sinds 2011: Wie is Antonio Giovinazzi?
©Scuderia Ferrari

De eerste Italiaan sinds 2011: Wie is Antonio Giovinazzi?

15 dec 2018 - 19:44
Julian Verheul

Antonio Giovinazzi zal volgend jaar als vaste coureur zijn debuut gaan maken bij Alfa Romeo Sauber in de Formule 1. De 25-jarige Italiaan zit in het opleidingsprogramma van Ferrari die sterke connecties heeft met het Zwitserse Sauber. Maar wie is Giovinazzi nu eigenlijk?

Net zoals de meeste jonge dromende coureurs trapte Antonio Giovinazzi zijn carrière af in de kartsport. Hij begon echter redelijk laat door pas op 13-jarige leeftijd te debuteren, maar de successen kwamen al snel met titels in de Italiaanse National Trophy 60cc en Euro Trophy 60. Allebei de kampioenschappen werden gewonnen in zijn eerste jaar (2006).

De overstap naar de formule auto's vond in 2012 plaats toen Giovinazzi uitkwam in de Formula Pilota China. Zes zeges waren genoeg om de titel veilig te stellen en zich te laten kronen. In datzelfde jaar reed hij het slotweekend van de Formula Abarth voor BVM. De finale werd verreden op het Italiaanse Monza. Twee van de drie races wist hij op zijn naam te schrijven en de derde race sloot hij af als tweede. Aangezien de toen 19-jarige Italiaan alleen het laatste weekend deelnam als gastrijder ontving hij geen punten voor deze sterke resultaten.

In 2013 kwam Giovinazzi uit in de Europese Formule 3 voor Double R Racing. Het werd geen succes aangezien hij veel moeite had om te wennen aan de competitieve klasse. Pas in de tweede helft van het seizoen finishte hij meerdere keren in de top 10. Een 17de plaats in het eindklassement was echter, niet bijzonder te noemen. In 2013 nam hij ook deel aan het Britse Formule 3 kampioenschap. Daar wist hij wel te overtuigen door tweemaal als eerste over de eindstreep te komen. Een zege in Silverstone en Spa-Francorchamps leverde hem een tweede plaats in het kampioenschap op. Ook kwam Giovinazzi uit tijdens de Masters of Formula 3 op het circuit van Zandvoort. Hij kwam niet verder dan de 10de stek tussen de duinen.

In 2014 bleef Giovinazzi in de Europese Formule 3 actief, maar stapte over naar de renstal van Jagonya Ayam with Carlin. Twee overwinningen zorgden mede voor een zesde eindklassering met 238 punten. In 2015 reed hij opnieuw in deze klasse voor het team van Carlin. Het zag er lang naar uit dat hij kampioen ging worden, maar Felix Rosenqvist troefde de Italiaan toch nog af. Net als in 2013 deed hij opnieuw mee aan de Masters of Zandvoort. Dit keer won hij de hoofdrace nadat hij vanaf pole mocht vertrekken. Tijdens de beroemde race in straten van Macau werd hij vierde. Als laatste mocht hij ook nog voor Audi in de DTM uitkomen tijdens de Grand Prix van Rusland aangezien Timo Scheider was geschorst.

In 2016 tekende Antonio Giovinazzi voor Prema in de GP2 wat tegenwoordig door het leven gaat als de Formule 2. Het seizoen begon erg lastig, maar in Azerbeidzjan won hij zowel de hoofd als sprintrace. Later voegde België, Italië en Maleisië zich toe aan het rijtje met overwinningen. Met 211 punten werd hij tweede achter Pierre Gasly in het kampioenschap. De goede resultaten leverde hem de rol als derde rijder op bij Scuderia Ferrari. Hoewel hij dus als reserve-coureur langs de zijlijn mocht toekijken, debuteerde hij in 2017 in Australië voor Sauber. Vaste coureur Pascal Wehrlein was uitgeschakeld aan het begin van het seizoen vanwege een nekblessure die hij had opgelopen bij een crash tijdens de Race of Champions.

Tijdens de kwalificatie van Melbourne reed de vervanger een sterke sessie door de 16de tijd te klokken. Een dag later werd hij knap 12de wat een zeer bijzondere prestatie was aangezien de Sauber alles behalve goed te noemen was. In China mocht hij opnieuw invallen, maar tijdens de kwalificatie crashte hij vanwege de natte omstandigheden. Hij ving de race als 18de aan en ook tijdens de race ging het mis. Op precies hetzelfde punt crashte hij de blauwe-witte bolide in de muur. Na China was Wehrlein weer fit genoeg om te mogen rijden waarna Giovinazzi alleen nog uitkwam voor Haas gedurende een aantal vrije trainingen.

Op 25 september 2018 maakte Sauber bekend dat Antonio Giovinazzi in 2019 als racecoureur zal gaan uitkomen. De Italiaan neemt plaats naast Kimi Räikkönen in rood-witte blolide die ondersteund wordt door Alfa Romeo.

DELEN
Meer nieuws
ZIGGO SPORT F1
Word Ziggo-abonnee en volg alle F1-sessies, dus ook alle vrije trainingen, zonder etxra kosten. Surf direct naar Meer Met Ziggo, word abonnee en scoor meteen een waardebon van BOL.com.
MEEST GELEZEN
18 mrt. 05:02 - F1
Horner weet nog niet wat hij van Bahrein moet verwachten
17 mrt. 19:13 - F1
Het steigerende paard zakt door zijn hoeven in Melbourne
17 mrt. 20:17 - F1
Geen best weekend voor Williams F1, maar ook positieven
19 mrt. 05:03 - F1
Opinie: Slaat Red Bull Racing met Honda een nieuwe bladzijde om?
18 mrt. 04:47 - F1
Carlos Sainz jr: "Ik raakte in 2017 mijn Red Bull-ticket kwijt"
ZIGGO SPORT F1
Word Ziggo-abonnee en volg alle F1-sessies, dus ook alle vrije trainingen, zonder etxra kosten. Surf direct naar Meer Met Ziggo, word abonnee en scoor meteen een waardebon van BOL.com.
MEER Formule 1
Vandaag 20:20
Volgens Max Verstappen is inhalen nog steeds moeilijk
Vandaag 20:18
F1-circuit Silverstone krijgt wederom nieuwe asfaltlaag
19 mrt. 05:03
Opinie: Slaat Red Bull Racing met Honda een nieuwe bladzijde om?
19 mrt. 04:00
'Ontwerp voorvleugel SF90 oorzaak voor grip tekort op vooras'
18 mrt. 16:18
Sebastian Vettel moet het ontgelden in de Italiaanse media