Daniil Kvyat's vierde plaats niet genoeg voor F1-stoeltje 2021

Het F1-team van AlphaTauri maakte een gemengd weekend mee op Imola. Met de vierde startpositie van Pierre Gasly was gezien het verloop van de race er van alles mogelijk geweest. De Fransman liet zaterdag wederom zien dat hij van grote waarde is voor de Italiaanse renstal.

Daniil Kvyat's vierde plaats niet genoeg voor F1-stoeltje 2021
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Helaas moest Pierre Gasly al vroeg in de race opgeven met motorprolemen. Het team had tijdens de pre-formation lap al in de telemetrie gezien dat er iets niet in orde was met een onderdeel de Honda-motor. Zo ging alle aandacht van AlphaTauri uit naar Daniil Kvyat, die als achtste aan de race was begonnen.

Kvyat liet zich van zijn beste kant zien en wist buiten alle malaise te blijven. In de slotfase van de race piekte de Rus door Sergio Pérez en Alex Albon te verschalken en met een prachtige inhaalactie op Charles Leclerc. Via de buitenkant in de Piratella-bocht passeerde Kvyat de Monegask, iets wat zelfs een tv-verslaggever deed tollen. "Dat was een moedige manoeuvre aan de buitenkant in Piratella! Ik kan me niet herinneren dat ik daar voor het laatst iemand zag inhalen. Normaal gesproken zie je geen manoeuvres in die bocht, vooral niet via de buitenkant", aldus de onbekende tv-verslaggever, volgens Motorsport-Total.

Lees hieronder verder

Kvyat was, ondanks dat hij net naast het podium greep, erg blij met de vierde plaats achter Daniel Ricciardo, zijn voormalig teamgenoot bij Red Bull. "Ik kon een paar leuke acties uitvoeren, maar tegen de tijd dat Daniel's banden op temperatuur waren gekomen hield het voor mij zo goed al op", aldus Kvyat. "Het was een goede en leuke race, met een mooi resultaat. Ik moest vandaag hard racen en dat was erg leuk."

Ook teambaas Franz Tost was erg te spreken over de verrichtingen van de Russische coureur. "Jammer genoeg was de race iets te kort", zei de Oostenrijker. "Toch is de vierde plaats een mooi resultaat en het beste resultaat van Daniil van dit jaar. Ook het team heeft erg goed gepresteerd, zowel in de race als in de kwalificatie."

Nee. Het was een goede prestatie, maar dat zal hem in de toekomst niet helpen.

Ondanks dat Daniil Kvyat een uitstekend resultaat liet noteren lijkt zijn toekomst bij AlphaTauri allerminst zeker. Red Bull-sportadviseur Helmut Marko herhaalde zondag zijn stelling dat het er voor de Rus waarschijnlijk na 2020 op zit. Op de vraag aan Helmut Marko of Kvyat zijn positie met het goede resultaat heeft gered, antwoordde de 77-jarige Oostenrijker: "Nee. Het was een goede prestatie, maar dat zal hem in de toekomst niet helpen."

AlphaTauri opent de jacht op Ferrari

Met de vierde plaats van Daniil Kvyat is de renstal uit Faenza weer twee punten in de richting van Ferrari geslopen. Ferrari staat nog 14 punten voor AlphaTauri, maar met nog vier Grands Prix voor de boeg is er genoeg mogelijk. Helemaal als je bedankt dat Ferrari in 2020, net als Red Bull Racing, een eenmans-team is, omdat Sebastian Vettel niet kan meekomen met zijn teamgenoot.

De vreugde en felicitaties voor Daniil Kvyat

Gerelateerde onderwerpen Formule 1AlphaTauriDaniil KvyatDr. Helmut MarkoF1 GP Emilia-RomagnaF1 GP Emilia-Romagna 2020F1 nieuws 2020Formule 1 2020Formule 1 2021Franz Tost
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.