VT1 3 jul - 11:00
VT2 3 jul - 15:00
VT3 4 jul - 12:00
QUALI 4 jul - 15:00
RACE 5 jul - 15:10

Daniel Ricciardo over Baku 2018: "Iedereen zag het aankomen"

Daniel Ricciardo over Baku 2018: "Iedereen zag het aankomen"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Daniel Ricciardo stapte tussen 2018 en 2019 over van Red Bull Racing naar het fabrieksteam van Renault. Een keuze waarvan Ricciardo nog altijd 'geen spijt' zegt te hebben. Maar hoe kwam het zover?

De deelname van Red Bull Racing - tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan - eindigde in 2018 kansloos, met een uitvalbeurt van beide coureurs - Daniel Ricciardo en Max Verstappen en dus nul punten, terwijl er veel punten in het verschiet lagen. Maar de dubbele uitvalbeurt leidde niet alleen tot een nul punten-finish, maar ook de druppel die bij Ricciardo de spreekwoordelijke emmer deed overlopen: Hij besloot - onder andere door dit voorval - om van Red Bull naar Renault over te stappen.

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan gebeurde het tijdens ronde 40. Ricciardo kwam met rasse schreden aanstormen richting de #33-bolide van Verstappen. Ter hoogte van de start-finish kwam de Australiër in de versnellingsbak van de Nederlandse terecht en hij probeerde een inhaalmanoeuvre, maar Verstappen verdedigde. Momenten later ging het mis. De alom bekende 'move' van Max Verstappen werd compleet over het hoofd gezien door zijn teamgenoot. Beiden eindigden - nadat ze elkaar raakten - in het 'vangnet' vlak voor de eerste bocht: Uitvalbeurt voor beide en nul punten voor Red Bull Racing.

De stewards van de FIA in Azerbeidzjan hielden het bij een waarschuwing voor beide Red Bull-coureurs. "We kwamen verschillende keren heel dicht bij elkaar in de buurt en ik had een melding verwacht vanuit het team, maar er gebeurde niets", aldus Ricciardo tegenover Formule 1's 'Beyond The Grid'. "Ik passeerde Max [Verstappen], maar toen hij later in de race voor mij reed, werd ik boos", vervolgt de goedlachse Australiër. "Jongens, ik heb al het werk gedaan en nu rijdt hij weer voor me?" - klonk het over de boardradio - "Ik zal er een keer voorbij gaan..."

De race-engineer van Ricciardo vertelde - zo vervolgt de Australiër - liet hem weten dat hij opnieuw voor positie moest knokken. "Eerlijk gezegd, toen we [in de race] weer bij elkaar kwamen, dacht ik bij mezelf: 'Hoe is dit in godsnaam mogelijk?' Zo voelde ik me toen. Ik was niet eens teleurgesteld of boos. Ik denk dat iedereen de crash heeft aan zien komen", aldus Ricciardo.

Of de uitkomst van de Grand Prix in Baku de reden was dat naar Renault verkaste, antwoordt Ricciardo: "Natuurlijk! De week daarop besloot ik weg te gaan. Toen het erg goed ging in Monaco dacht ik nog wel 'oh, misschien heb ik te emotioneel gereageerd.' Maar Baku was voor mij een bittere pil", aldus Daniel Ricciardo.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.