Daniel Ricciardo heeft geen greintje spijt van acties op Paul Ricard

Daniel Ricciardo heeft geen greintje spijt van zijn inhaalacties in de slotfase van de Grand Prix van Frankrijk op Paul Ricard. Na de race werden de punten die hij verdiend had van de hem afgenomen. Hij werd met tweemaal een tijdstraf van vijf seconden naar huis gestuurd. Positie weg en punten weg. "Ik doe het zo weer", was de reactie van 'the honey badger'.

Daniel Ricciardo heeft geen greintje spijt van acties op Paul Ricard
© Renault F1

Natuurlijk had Ricciardo geen enkel begrip voor de tijdstraffen en was hij zelfs kwaad. "Ik sta op het punt een tirade neer te zetten op Twitter. Laat ik dat maar niet doen. Ik hoop dat jullie er allemaal van hebben genoten," schreef hij op Twitter.

Ricciardo zorgde in de slotfase van de Grand Prix van Frankrijk voor het enige spectaculaire moment in de race. Hij haalde Lando Norris in en in het gedrang in de bocht moeten beiden van de baan wijken en pikte Kimi Räikkönen de plek van Ricciardo weer in. Even later verschalkte de Australiër Räikkönen weer. Maar hiervoor ging hij met vier wielen buiten de baan.

De inhaalactie op Norris leverde hem, omdat de Brit de baan moest verlaten, een tijdstraf van vijf seconden op. Bij de inhaalactie op Kimi Räikkönen stak Ricciardo met vier wielen over de lijn heen en ook dat bleef niet ongezien. Het gevolg was een tweede tijdstraf van vijf seconden. Uiteindelijk viel Ricciardo terug naar de elfde en puntloze plek.

Later benadrukte Ricciardo: "Ik heb nergens spijt van. Ik heb het geprobeerd. En ik probeer liever iets dan alleen rustig toe te kijken."

Voormalig Formule 1-coureur Nico Rosberg liet weten dat hij de uitgedeelde straffen geheel rechtvaardig vond. Maar Ricciardo krijgt tenminste voor de eerste actie, op Norris, bijval van wereldkampioen Lewis Hamilton.

De Brit liet over de tijdstraf weten: "Dat is geen straf waard. Hij kon de auto naast hem niet zien en hij heeft hem meer dan genoeg ruimte gelaten. En bij het ingaan van de bocht lag hij voor."

Hoe dan ook de tijdstraffen zijn een feit en zal de Renault-rijder het er mee moeten doen.

Maar Ricciardo kennende, zal hij het niet nalaten om het volgende keer weer te doen. "Soms is het de limiet, maar ik probeer niet vals te spelen," zei hij. Niemand zal hem dat kwalijk nemen, althans niet de racefans.

Formule 1 podcast

Grand Prix Italië - Wat een race wat een race. Max moest achteraan starten en verremde zich voor de chicane. We hebben een mooi gevecht gezien tussen Leclerc en Hamilton die ronde lang met elkaar in gevecht waren.
Klik, beluister en GENIET