VT1 9 okt - 11:00
VT2 9 okt - 15:00
VT310 okt - 12:00
QUALI10 okt - 15:00
RACE11 okt - 15:10

Copygate Racing Point uitgelegd: In meerdere opzichten bijzonder complex

Copygate Racing Point uitgelegd: In meerdere opzichten bijzonder complex
© Racing Point

Racing Point heeft gisteren (vrijdag) te horen gekregen dat ze illegale brake ducts op hun F1-bolide gebruiken. De Britse renstal is bestraft voor de achterste brake ducts, maar niet voor de voorste brake ducts. Hoe zit dat nou precies?

Vorig jaar (2019)  heeft Racing Point de CAD-tekeningen met het ontwerp van de brake ducts van Mercedes gekocht. Dat is door Racing Point toegegeven en daar is ook niets mis mee, omdat de brake ducts in 2019 geen onderdeel waren van de zogenaamde 'Listed Parts', een lijst met onderdelen die per se door het team zelf ontworpen en geproduceerd moeten worden. Vanaf 2020 maken de brake ducts wel deel uit van de 'Listed Parts'.

De 'Listed Parts' zijn onderdelen die op een speciale lijst staan en door een Formule 1-team helemaal zelfstandig ontworpen en geproduceerd moeten worden. Er is een uitzondering op deze regel. Als een team besluit om een bepaald onderdeel (wat op de 'Listed Parts' staat) door een andere partij te laten maken, dan mag deze partij geen deelnemer zijn in het Formule 1-kampioenschap. (Als voorbeeld nemen we hier het chassis van Haas F1, wat door Dallara wordt ontworpen en geproduceerd. Dallara is geen deelnemer van het F1-kampioenschap en dus is dat legaal, ondanks dat het chassis deel uit maakt van de 'Listed Parts'.)

We gaan terug naar 2019, want toen stonden de brake ducts nog te boek als 'Listed Parts'. Begin 2019 kocht Racing Point de blauwdrukken, in de vorm van CAD-tekeningen, van het ontwerp van de brake ducts van Mercedes. Het gaat dus om exact dezelfde brake ducts die ook op de Mercedes W10, de kampioensauto van 2019, zaten. Racing Point gebruikte ook in 2019 de brake ducts van Mercedes, alleen betrof het alleen de voorste brake ducts en niet die van de achterkant. De achterste brake ducts kon Racing Point vorig jaar niet gebruiken, omdat hun filosofie rond de aerodynamica van de RP19 dat niet toeliet.

Voor het gebruiken van de achterste brake ducts is Racing Point bestraft. Maar de strafmaat is volgens enkele teams en vele anderen in de paddock veel te laag. Maar is dat ook zo? Als je er eens vanuit Racing Point's optiek naar kijkt val het allemaal wel mee. De Britse renstal staat in haar gelijk. We leggen hier uit waarom.

Waarom denkt Racing Point dat ze gelijk hebben?

In 2019 mochten de teams de ontwerpen van brake ducts aan elkaar verkopen, zonder enige gevolgen. Dat staat als een paal boven water. Omdat de ontwerpers in 2019 al de CAD-tekeningen in hun bezit hadden, wisten ze exact hoe de brake ducts van Mercedes ontwerpen waren, in elkaar zaten en hun werking deden. Die kennis hebben de ontwerpers van Racing Point nu eenmaal. Je kunt als mens niet iets on-denken, omdat dat gewoon onmogelijk is. De ontwerpers van Racing Point hebben dus ook met die kennis de brake ducts (voor en achter) 'ontworpen'. Dus dat is dan ook het argument waarmee Racing Point - als ze in beroep gaan tegen de uitgesproken straf - de FIA om de oren wil slaan.

Wat houdt de straf voor Racing Point in?

Racing Point kreeg vrijdag te horen dat ze voor de tweede Grand Prix van Oostenrijk een boete krijgen van 200.000 euro per auto en puntenaftrek van 7,5 punten per auto. In totaal van 400.000 euro en aftrek van 15 WK-punten. Voor de Grands Prix in Hongarije en Groot-Brittannië krijgt de formatie uit Silverstone een waarschuwing, maar verder geen straf. Verder mogen de brake ducts gewoon op de RP20 blijven zitten.

Zijn de brake ducts van de Racing RP20 illegaal?

Het antwoord daarop is: luidt en duidelijk, nee! De brake ducts van Racing Point voldoen helemaal aan de technische reglementen van de FIA. Maar dat is nooit de discussie geweest. Het gaat erom of Racing Point eerlijk heeft gehandeld, in de geest van de sportieve reglementen van de FIA. En die discussie, daar gaat het nu om. En dat is een discussie tot in de eeuwigheid kan duren; welles vs. nietes.

Ferrari, McLaren en Renault van plan om in beroep te gaan tegen de straf die de FIA-stewards aan Racing Point hebben opgelegd. Met de 400.000 euro boete en slechts 15 punten die in mindering worden gebracht zou veel te mild zijn en Racing Point veel te veel voordeel geven. Als de teams in beroep gaan krijgt de FIA hieraan een zware dobber. Het kan eindigen in een eindeloze discussie en zelfs tot een rechtzaak oplopen. Wordt vervolgd.

Vacature - MotorsportZ is op zoek naar F1-schrijftijgers (m/v) die autosport in hun aderen hebben vloeien en alles willen weten. Wat we onder andere nodig hebben zijn mensen van tenminste 16 jaar oud die in goed Nederlands een mooi en boeiend stukje kunnen schrijven. Geïnteresseerd of ken jij zo iemand? Check hier de vacature.

Door: Ries Boogert



0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.