Column: Waarom vindt de seizoensopener niet op Silverstone plaats?

Covid-19 vormt momenteel de nagel aan de doodskist van het Formule 1-seizoen 2020. Na het uit- en afstel van de Australische Grand Prix zijn er tien GP-weekenden uitgesteld of afgelast. Als alles de kant van de sport opvalt dan kunnen we op zondag 5 juli genieten van de seizoensopener op Red Bull Ring.

Column: Waarom vindt de seizoensopener niet op Silverstone plaats?
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Terwijl andere sporten langzaam maar zeker de draad weer oppakken, zoals bijvoorbeeld het Duitse voetbal, het Amerikaanse NASCAR en vanaf 6 juni ook de IndyCar Series, maakt de Formule 1 het zich mogelijk onnodig moeilijk. Dat heeft alles met het internationale karakter van de sport te maken, maar toch had de Formule 1 voor een ander scenario kunnen kiezen. Maar kom ik straks op terug.

In Oostenrijk moet het beginnen

De plannen zijn helder: Op zondag 5 juli gaan om exact 15:10 uur de lichten op Red Bull Ring uit, waarmee de eerste F1-wedstrijd van 2020 begint. Ook al heeft de sport nog altijd geen groen licht gekregen van de Oostenrijkse overheid, toch lijkt het erop dat we eindelijk onze eerste portie Formule 1 tegemoet kunnen zien. Lijkt, omdat het nog ruim 40 dagen duurt voordat het zover is.

Lees hieronder verder

Er kan in die anderhalve maand veel veranderen. Als je je realiseert dat we in Nederland pas iets meer dan twee maanden in een intelligente lockdown zitten en er in die twee maanden heel veel is gebeurd, dan kan er ook tussen nu en 5 juli nog van alles op stapel staan. Het Covid-19-virus laat zich voorlopig nog niet controleren, dus we moeten op alles voorbereid zijn.

Terwijl de Formule 1-leiding en de FIA het haast onmogelijke mogelijk proberen te maken: het samenstellen van de nieuwe en herziene F1-kalender, verandert er haast dagelijks iets op het gebied van Covid-19. Zo stellen landen allemaal hun eigen coronamaatregelen samen. Dit maakt het voor de sport niet makkelijker om tot een compleet plaatje en een nieuwe kalender te komen.

Verschillende landen, met verschillende Covid-19-regels

De Covid-19-regels verschillen per land. Hier en daar wordt in Europa steeds meer mogelijk, de coronamaatregelen worden steeds meer versoepeld. Maar per land zijn er weer andere regels, zoals bijvoorbeeld in Groot-Brittannië. Wie de Britse eilanden wil betreden moet na aankomst verplicht twee weken in zelf-isolatie. Voorlopig lijkt het er nog niet op dat het Britse parlement een uitzondering wil maken voor de koningsklasse van de autosport. Kan dat niet eenvoudiger, zou je haast denken.

Waarom niet eerder en in Silverstone beginnen?

Toen ik de plannen om in het Oostenrijkse Spielberg te beginnen met het seizoen vernam, dacht ik in eerste instantie 'redelijk goed plan'. Natuurlijk heb ik niet de almachtige kennis, maar toch. Ik begon me twijfels te krijgen over het plan om in Oostenrijk te beginnen. Waarom? Zeven van de tien F1-teams bevinden zich in Groot-Brittannië. Alleen Ferrari, Alfa Romeo en AlphaTauri [en natuurlijk bandenleverancier Pirelli] moeten vanuit Italië en Zwitserland naar de Britse eilanden afreizen. Waarom begint de sport dan eerst - zeven teams op reis van GB naar Oostenrijk en vervolgens weer terug naar GB voor Silverstone - in Oostenrijk?

Is het niet handiger om eerst op Silverstone Circuit te beginnen? Alleen al logistiek en financieel gezien lijkt het mij een beter plan. Daarnaast kan iedereen - op enkele coureurs en teamleden die al in GB verblijven na - volgens de Britse richtlijnen twee weken in zelf-isolatie en vervolgens aan de eerste twee races deelnemen. Vervolgens kan het F1-circus in 'eigen veilige-bubbel' naar Spielberg vliegen en vanaf daar weer verder door Europa trekken. Hoe sneller je begint, hoe meer tijd je overhoudt om eventuele obstakels te overwinnen.

In plaats daarvan gaan eerst zeven teams op hobbel richting Oostenrijk, om vervolgens twee weken later weer terug te keren. Beetje onhandig en omslachtig, lijkt me.

Als het Formule 1-seizoen in Silverstone begint op zondag 14 juni en enkele dagen later een tweede race volgt, dan kunnen de teams in alle rust richting Oostenrijk om daar op 5 juli aan de derde race van het seizoen te beginnen. Een argument om in Spielberg te beginnen, omdat het zo lekker rustig is, lees dunbevolkt, houdt wat mij betreft geen stand. Als de 'veilige bubbel' die de Formule 1-leiding wil creëren niet in Oostenrijk werkt, werkt hij ook niet in Groot-Brittannië.

De voordelen van een start in Silverstone

Als het seizoen in Silverstone begint, heeft dat meerdere voordelen. Minder reizen, meer tijd en ruimte om een herziene F1-kalender aan elkaar te knopen. Juist nu de verspreiding van Covid-19 iets lijkt af te nemen, snel schakelen en met het F1-circus Europa in en na Europa de rest van de wereld aandoen.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1CoronavirusF1 GP Groot-BrittanniëF1 GP Groot-Brittannië 2020F1 GP OostenrijkF1 GP Oostenrijk 2020FIALiberty MediaOpinie
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.