Column: Lewis Hamilton heeft 'een beetje boel' boter op zijn hoofd

Laat ik voorop stellen dat het coronavirus een serieuze zaak is. Dat blijkt uit alle berichten over de besmettingen wereldwijd. Ook de Formule 1 heeft steeds meer met het ziekmakende longvirus te maken. Zo is de Grand Prix van China een maand geleden uitgesteld en dreigt ook de Grand Prix van Vietnam voor uitstel in aanmerking te komen.

Column: Lewis Hamilton heeft 'een beetje boel' boter op zijn hoofd
© Pirelli

Ook de Grand Prix van Australië is onderwerp van discussie. Moet de seizoensopener in Melbourne wel of niet doorgaan dat is de vraag die velen bezighoudt. Ook Lewis Hamilton trok dit tijdens de persconferentie in twijfel. "Ik ben verbaasd dat we zijn", zo liet de zesvoudig wereldkampioen weten. "Het is 'shocking'", benadrukte hij. "Er zijn zoveel fans op het circuit, en vandaag al. De hele wereld reageert op het coronavirus, ook al is dat wat laat, maar de NBA (National Basketball Association, oftewel basketbalbond in de Verenigde Staten) en het vliegverkeer naar Amerika zijn stilgelegd. En de Formule 1 gaat door...", aldus Hamilton, die daar wat mij betreft helemaal gelijk heeft.

Maar dan komt de Brit met het gegeven dat het grote geld hierin een rol speelt. "Cash is king", zei Hamilton, nadat hem gevraagd is waarom de Formule 1 volgens hem doorgaat. Met andere woorden: Hamilton vindt dat het geld geen rol mag spelen en stelt met deze opmerking dat de Formule 1, ook al is er veel geld mee gemoeid, de Grand Prix van Australië had moeten uitstellen, net zoals met China is gebeurd.

Lees hieronder verder

Wat mij zo bijzonder stoort aan deze 'cash is king-opmerking' is dat de Mercedes-coureur 'boter op zijn hoofd heeft' en voorbij gaat aan het feit dat hij zo rijk is geworden door dat 'zelfde geld'. Hij staat te boek als een van de rijkste sporters ooit en gaat nu doodleuk vertellen dat hij 'vies' is van het geldspelletje.

Ik heb persoonlijk niets tegen Lewis Hamilton, sterker nog ik vind hem een briljante Formule 1-coureur. Maar dit soort opmerkingen kan hij beter bij zich houden, wat mij betreft. Mijn boodschap aan de Brit: "Probeer uit het coronavirus geen moreel slaatje te slaan en doe gewoon waar je voor betaald krijgt... en dat is racen, laat de rest aan de experts en je collega's over..."

Voorlopig lijkt het erop dat de Grand Prix van Australië gewoon doorgaat, met publiek. Maar dat kan eventueel snel veranderen, als de situatie toch dermate verslechterd is het niet ondenkbaar dat de race, die zondag 15 maart om 06:10 uur Nederlandse tijd moet beginnen, zonder publiek wordt verreden.

Laten we hopen dat iedereen verstandig is en goed voor zichzelf zorgt, zodat de Grand Prix van Australië gewoon kan doorgaan, zonder toestanden en een afgelasting. Sebastian Vettel heeft tijdens de persconferentie laten weten dat de coureurs, als collectief, de race kunnen tegenhouden, mocht de situatie rond het coronavirus dermate verslechteren.

Inmiddels is het bekend dat het Formule 1-team van McLaren in Australië niet deelneemt. De formatie uit Woking heeft zichzelf teruggetrokken, omdat een van hun teamleden positief is getest op het coronavirus. Wat dit betekent voor het verdere verloop van het GP-weekend in Melbourne is niet bekend, net zoals de media ook in het ongewisse wordt gelaten over eventueel te nemen maatregelen.

Lees ook: BREAKING: McLaren trekt zich terug uit het Australische GP-weekend

Gerelateerde onderwerpen Formule 1ColumnCoronavirusF1 GP AustraliëF1 GP Australië 2020Lewis HamiltonOpinie
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.