Column: Het gaat helemáál niet zó slecht met Red Bull-Honda

De media is met haar volle gewicht op Red Bull-Honda gesprongen. Er wordt volgens de berichtgeving te weinig vooruitgang geboekt en Max Verstappen kan niets uithalen met het huidige materiaal. Zo is de strekking van de meeste berichtgeving. En daarbij blijft het niet alleen. Maar het gaat helemáál niet zó slecht met Red Bull-Honda.

Column: Het gaat helemáál niet zó slecht met Red Bull-Honda
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen wordt al geadviseerd om, als de gelegenheid zich voordoet, direct bij Red Bull te vertrekken en bij Ferrari te gaan rijden. Er wordt zelfs al gerept over een voorcontract tussen Ferrari en de Nederlander! Voor het gemak wordt Sebastian Vettel alvast in de Red Bull RB16 geplaatst en er wordt ook nog even vergeten dat Ferrari al een supertalent in dienst heeft; De 21-jarige Charles Leclerc.

Anderen vinden dat Max Verstappen al stappen moet nemen om na 2020 naar Mercedes te verhuizen. Maar dat gaat al helemaal lastig worden. Mercedes heeft naar verluidt het management over Lando Norris overgenomen. Mocht dat waar zijn, dan is een zitje bij Mercedes voor Verstappen ook lastig geworden.

Waarom kunnen we ons in Nederland nou niet een beetje inhouden en niet meteen, als het even niet goed gaat, de handdoek in de ring gooien en met modder gooien. We hebben dan natuurlijk nog maar een handje vol Grands Prix te gaan, maar toch kan er van alles gebeuren. Als Ferrari in korte tijd zo'n grote stap voorwaarts kan maken, dan kan Honda dat ook. De Ferrari's waren in Hongarije niet vooruit te branden en zie waar ze nu staan. Plotseling is Ferrari het team wat Mercedes bedreigt, terwijl dat Red Bull nog voor de zomer het team was wat het vuur aan de schenen van Mercedes legde.

Een paar maanden geleden zaten we nog te berekenen of Verstappen, al in 2019!, wel of niet voor de wereldtitel kon gaan. De Nederlander was ontketend, won in Oostenrijk en Duitsland. Daarnaast behaalde hij in Hongarije de tweede plaats en pikte hij zelfs zijn eerste poleposition in de Formule 1 mee. Hij moest in Hongarije genoegen nemen met de tweede plaats, maar het was een geweldig gevecht wat Red Bull uiteindelijk niet won van het mazzelende Mercedes.

Laten we niet vergeten dat Red Bull en Honda het GP-seizoen 2019 van meet af aan hebben gezien als overgangsjaar. Maar de verwachtingen zijn, met twee overwinningen, een poleposition, een tweede plaats en nog drie derde plekken in de eerste helft van het seizoen, overtroffen.

Tekst gaat onder de foto verder.

Als buitenstaanders weten we niet waar Red Bull en Honda mee bezig zijn. Je kunt er gerust vanuit gaan dat Red Bull en Honda er alles aan doen om Max Verstappen van het beste materiaal te voorzien. Ons rest niets anders dan rustig achterover te leunen en wachten op wat er komen gaat. De volgende race wordt verreden op het thuiscircuit van Honda Racing F1. Max Verstappen zal daar met een zo als nieuwe spec 4-motor ten tonele verschijnen, zijn tweede van dit seizoen.

Tweede gridstraf? En in Rusland alweer?

In Italië incasseerde onder andere Max Verstappen een gridstraf voor het in gebruik nemen van de spec 4-motor. En in Rusland, slechts twee races later, krijgt hij opnieuw een nieuwe Honda-motor en dus ook weer gridstraf. Velen vroegen zich af waarom er zo snel alweer voor een tweede spec 4-motor werd gekozen. Daarop kan, maar één antwoord mogelijk zijn: Honda wil in Japan de relatief nieuwe motor volop kunnen inzetten.

Daaruit kan van alles worden opgemaakt, maar de meest logische is dat Honda het volledige potentieel van de Honda-motor in Rusland niet heeft ingezet. Zo komt Red Bull met een 'verse' aan in Japan en kunnen ze er met Honda op zaterdag en zondag schitteren. Samen met ExxonMobil, de brandstofleverancier van Red Bull Racing, die voor de Japanse Grand Prix met een nieuwe brandstof op de proppen komt, wil Honda de coureurs uit de Red Bull-familie al het mogelijke motorvermogen aanbieden.

Honda wil in Japan op de best mogelijke manier voor de dag komen. Want vergeet niet dat de Honda-top nog steeds geen definitief 'Ja!' heeft gegeven voor de ontwikkeling van de Honda-motor voor 2021. Masashi Yamamoto, F1 managing director van Honda en Honda-topman Toyoharu Tanabe doen er alles aan om hun personeel gemotiveerd te houden en de mannen aan de top van het automerk Honda gunstig te stemmen.

De negatieve toon die Jos en Max Verstappen naar buiten brengen is logisch. Dat is een van de pressiemiddelen die het management van Max Verstappen inzet om Red Bull en Honda te blijven pushen. Wij als toeschouwer kunnen beter onze mond houden, als het gaat om kritiek leveren op de prestaties van Red Bull en Honda. We weten niet wat er gaande is en wat er op de agenda staat van deze twee partijen.

Ter vergelijking

Vorig GP-seizoen won Max Verstappen twee Grands Prix, waarvan één voor de zomerstop. Dit jaar had hij er voor de zomerstop al twee op zijn naam staan en had met een beetje meer mazzel zijn poleposition in Hongarije in goud kunnen omzetten. Vorig jaar, nog  voor de Japanse Grand Prix, stond Verstappen zes keer op het podium en dit jaar stond hij al zeven keer op het podium en vergeet daarbij ook niet dat Sebastian Vettel hem op Silverstone van een serieuze podiumkans afhield.

Als je dat in beschouwing neemt en de vorm van Red Bull in de laatste vijf races van 2018, waarin Verstappen vijf keer op het podium stond (één overwinning in Mexico, twee tweede plaatsen in de VS en Brazilië en twee derde plaatsen in Japan en Abu Dhabi) even meeneemt, hoeft het er nog niet zo slecht uit te zien voor de resterende races in 2019. En daar kunnen Red Bull en Honda dan weer op verder borduren voor 2020.

De ontwikkelingen bij Red Bull Racing en Honda gaan onverminderd door en ook bij ExxonMobil zit men niet stil. Dus laten we alles wel in het juiste perspectief zien en gaan genieten van wat er nog komen gaat. Ik wens iedereen een goed weekend. Volgende week wordt het weer vroeg opstaan, want in Japan is het zeven uur later dan in Nederland.



Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister