Column: Heeft Max Verstappen 'opzettelijk' zijn race verziekt?

Max Verstappen maakte vlak na zijn slechte start in de Grand Prix van België de beslissing om de binnenbocht te kiezen. Volgens vele experts, zoals voormalig Formule 1-coureur Marc Surer en Alfa Romeo-teambaas Frédéric Vasseur een kansloze keuze.

Column: Heeft Max Verstappen 'opzettelijk' zijn race verziekt?
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Maar wat niemand zich heeft afgevraagd is wat het fatale ongeval met Max Verstappen heeft gedaan. Ook al staat de sterrijder van Red Bull Racing te boek als Nederlandse ijsman!, toch kan het wegvallen van Anthoine Hubert - tijdens de F1-sprintrace op zaterdag - een grote rol hebben gespeeld.

Max Verstappen had een reeks van 21 foutloze races op zijn naam staan. Sinds de Grand Prix van Hongarije 2018 scoorde Neerlands meest succesvolle Formule 1-coureur 21 races foutloos. Sterke nog, hij eindigde niet minder als vijfde in al de 21 races na Hongarije 2018. Een zeer knappe prestatie, daar kan niemand iets negatiefs over melden.

Maar waarom koos Max Verstappen, de haast kansloze, binnenzijde van de eerste bocht na de start van de Belgische GP? Vergis je niet! Dit is pure speculaas van mijn kant. Maar het is gewoon opvallend dat Max Verstappen na een indrukwekkende reeks van foutloze race deze 'fout' maakt. Haast ongeloofwaardig.

Stel dat Max Verstappen na zijn mislukte start een pas terug had gedaan en Kimi Räikkönen had laten leven. Dan had hij hem ergens in de twee volgende ronde wel ingepakt, dat weet Max Verstappen ook. dus daarmee denk ik direct 'Waarom????'.

Ik volg de Formule 1 sinds 1973 en ik heb nog nooit een coureur de zelfde 'stomme' fout zien maken. En ook Max Verstappen maakt niet de zelfde fout voor de tweede keer, neem dat maar van mij aan. Het fatale ongeval van Anthoine Hubert heeft sporen achtergelaten op het geheugen van vele coureurs, en ook van Max Verstappen.

Waarom Max Verstappen zijn race in België zo 'eenvoudig' verstierde? We zullen het nooit weten, maar wat we wel weten is dat hij een mens is, en er is niets zo veranderlijk als een mens...

Formule 1 podcast

Grand Prix Italië - Wat een race wat een race. Max moest achteraan starten en verremde zich voor de chicane. We hebben een mooi gevecht gezien tussen Leclerc en Hamilton die ronde lang met elkaar in gevecht waren.
Klik, beluister en GENIET