Waar was 'NO!' nou?

Column F1: Verstappen deed in Bahrein iets 'on-Verstappiaans'

Heel Nederland heeft zitten smullen van de eerste F1-race van het seizoen 2021. Maar wat een perfect weekend had moeten worden, eindigde in een soort desillusie. Verstappen die zijn positie teruggeeft, nadat hij hem eerlijk heeft verdiend.

Column F1: Verstappen deed in Bahrein iets 'on-Verstappiaans'
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Het had een perfect weekend moeten worden voor Max Verstappen, maar hij moest 'zijn meerdere erkennen' in Lewis Hamilton. In de slotfase probeerde Max Verstappen de door Red Bull niet beantwoordde undercut goed te maken en dat lukte, totdat de Oostenrijkse renstal in gewetensnood kwam. De Nederlander werd teruggefloten en hem werd verteld dat hij de positie terug moest geven aan Lewis Hamilton.

Het was van start tot finish een actievolle Formule 1-race, de GP van Bahrein. Eindelijk zitten Max Verstappen en Lewis Hamilton in elkaars voortuin en kunnen we hopelijk een heerlijk zenuwslopend F1-seizoen tegemoet gaan. Maar het seizoen begon zondag niet zoals Max Verstappen voor ogen heeft gehad en wat misschien nog opvallender was, was dat hij iets heel 'on-Verstappiaans' deed.

Nadat Red Bull Max Verstappen niet lieten reageren op de undercut van Mercedes-coureur Lewis Hamilton, werd het hem al direct lastig gemaakt. Na een perfecte start in de race, waar Hamilton geen antwoord leek te hebben, kon Verstappen iets minder dan twee tellen bij de Brit wegrijden. Dat gaatje bleef lange tijd gelijk.

Na ongeveer 14 ronden werd Hamilton door zijn team naar binnen geroepen. Mercedes probeerde een undercut uit op Verstappen en met succes, want Red Bull antwoordde niet. Sterker nog reageerde pas vijf ronden later met de eerste pitstop van Verstappen. "Jullie maken het nu wel erg moeilijk voor mij", zei Verstappen over de boardradio. "We weten het", reageerde zijn race-engineer en toen stond Verstappen voor de loodzware taak om het gat wat zorgvuldig gecreëerd was door Mercedes weer dicht te rijden.

Hamilton leek als vanouds weer naar de zege te rijden. Maar richting de slotfase van de race kwam Verstappen langzaam maar zeker weer dichter bij zijn grootste rivaal. En na de laatste pitstop werd het 'langzaam maar zeker' met rasse schreden. Met elf ronden jongere banden kon Verstappen Hamilton aanvallen en dat deed hij met succes. Niet veel later, toen hij Hamilton in het DRS-vizier kreeg, schoot hij vlak voor bocht 4 voorbij aan de Brit. Met meer dan een neuslengte voorsprong op de Brit, kwam hij wijd uit in bocht 4, met vier wielen over de tracklimits, mede geholpen door het feit dat Hamilton vlak naast hem reed.

Dat waren dezelfde tracklimits waar de Mercedes-coureurs de eerste helft van de race 'zonder enige problemen' overheen reden en zeer waarschijnlijk tijdwinst hebben geboekt om Verstappen binnen te hengelen. Maar nu zag Red Bull een probleem en met nog twee ronden te gaan riepen ze Verstappen op om de eerste positie terug te geven. En toen deed hij dat netjes. Maar de grootste vraag was waarom?

Waar was het onmiskenbare 'NO!'? Achteraf gezien had Verstappen zelf ook liever gewoon doorgereden. Nog voordat de uitloopronde voorbij was zei hij al over de boardradio dat hij het liever anders had gedaan. "Ik had net zo goed kunnen doorrijden en vijf seconden voorsprong genomen." (Waarschijnlijk omdat voor het overschrijven van de tracklimits meestal vijf seconden tijdstraf staat.)

Na de race gaf Verstappen toe dat hij het liever anders had gedaan. "Ik was liever eerste geworden met een penalty, dan op deze manier tweede", zei hij voor de camera van Ziggo Sport. "Zo ben ik gewoon. Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn."

We zullen de exacte reden voor de gehoorzaamheid van Verstappen nooit te weten komen, maar bij Mercedes moeten ze zich een ongeluk hebben zitten lachen, toen Verstappen de positie teruggaf. Dat moet haast wel.

Maar goed, het is gebeurd. Het mooiste van het weekend is in mijn optiek, en ik denk dat de hele Formule 1-wereld daar net zo over denkt, dat we weer een strijd hebben aan de kop van het veld en tussen twee verschillende teams. Wat wel weer pijnlijk duidelijk is geworden is dat er toch nog steeds een middenveld is. Achter Red Bull en Mercedes zit een groot gat naar een derde team en dat is jammer.

Verder kunnen we waarschijnlijk uitkijken naar een spannend seizoen. Waarschijnlijk? Ja, want op Imola zijn de omstandigheden totaal anders dan in Bahrein. Over drie weken begint het tweede GP-weekend van 2021 en dan wordt de Grand Prix van Del Made In Italy E Dell'emilia Romagna gehouden. Dan treffen de teams elkaar weer op het circuit van Imola en kruizen de coureurs de degens weer.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1ColumnF1 GP Bahrein 2021F1 nieuws 2021Formule 1 2021Max VerstappenOpinieRed Bull F1
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.