Het enige voordeel wat Sergio Perez heeft nu hij buiten de top tien aan de race begint, is dat hij zelf mag kiezen op welke banden hij start. De Mexicaan, die bekendstaat om zijn uitmuntende bandenbeheer, zegt voldoende racesnelheid te hebben om in de race potten te kunnen breken.
Wat betreft zijn snelheid in de shortruns wijdt Perez aan het feit dat hij nog te weinig tijd heeft gehad om de RB16B-bolide echt goed te leren kennen. Naast de niets toevoegende shakedown op Silverstone, heeft Checo slechts vier dagen kunnen rijden in een auto met een compleet andere aerodynamische filosofie.
In een ultieme poging om zich met medium banden in Q2 te kwalificeren voor Q3 lukte het Perez niet de drie sectoren optimaal aan elkaar te rijgen, hoewel hij daar in eerste instantie wel alle vertrouwen in had.
"Ik had er alle vertrouwen in dat ik het tempo had en gewoon een snelle ronde kon rijden, maar ik kreeg het niet voor elkaar", zei Perez achteraf. "Het was de juiste strategie van het team, om met de mediums in Q3 te komen, maar het lukt me niet om de ronde helemaal voor elkaar te krijgen."
Perez had overigens de pech dat zijn eerste poging, die op dat moment wel snel genoeg was, zijn ronde werd afgenomen omdat hij de tracklimits in bocht 4 overschreed. "Het is tot nu toe een lastig weekend geweest om de goede snelheid te vinden [in de shortruns] met de harde wind. Je kunt hier echt niet meer dan één [snelle] ronde rijden."
"Ik ben blij met de vooruitgang die ik heb geboekt om de auto beter te leren kennen tijdens de kwalificatie. Maar ik moet gewoon geduld hebben met mezelf, blijven werken aan verbetering en daar nog even de tijd voor nemen. Ik maak me nergens zorgen over", aldus Checo vol vertrouwen. "Ik heb een goede snelheid in de longruns en dat is dus een goede zaak voor de race van zondag."