'Kreeg de ronde niet voor elkaar'

Checo Perez vertrouwt op racetempo: "Ik maak me geen zorgen"

Zijn eerste kwalificatie voor Red Bull Racing liep in het honderd. Sergio Perez kwam zaterdag niet verder dan de elfde startpositie en dat was een beetje jammer. Maar hij maakt zich totaal geen zorgen, want "de snelheid van mijn longruns is goed", aldus Checo vol vertrouwen.

Checo Perez vertrouwt op racetempo: "Ik maak me geen zorgen"
© Getty Images/Red Bull Contentpool | Sergio Perez en Christian Horner tijdens de kwalificatie in Bahrein 2021.

Het enige voordeel wat Sergio Perez heeft nu hij buiten de top tien aan de race begint, is dat hij zelf mag kiezen op welke banden hij start. De Mexicaan, die bekendstaat om zijn uitmuntende bandenbeheer, zegt voldoende racesnelheid te hebben om in de race potten te kunnen breken.

Wat betreft zijn snelheid in de shortruns wijdt Perez aan het feit dat hij nog te weinig tijd heeft gehad om de RB16B-bolide echt goed te leren kennen. Naast de niets toevoegende shakedown op Silverstone, heeft Checo slechts vier dagen kunnen rijden in een auto met een compleet andere aerodynamische filosofie.

In een ultieme poging om zich met medium banden in Q2 te kwalificeren voor Q3 lukte het Perez niet de drie sectoren optimaal aan elkaar te rijgen, hoewel hij daar in eerste instantie wel alle vertrouwen in had.

"Ik had er alle vertrouwen in dat ik het tempo had en gewoon een snelle ronde kon rijden, maar ik kreeg het niet voor elkaar", zei Perez achteraf. "Het was de juiste strategie van het team, om met de mediums in Q3 te komen, maar het lukt me niet om de ronde helemaal voor elkaar te krijgen."

Perez had overigens de pech dat zijn eerste poging, die op dat moment wel snel genoeg was, zijn ronde werd afgenomen omdat hij de tracklimits in bocht 4 overschreed. "Het is tot nu toe een lastig weekend geweest om de goede snelheid te vinden [in de shortruns] met de harde wind. Je kunt hier echt niet meer dan één [snelle] ronde rijden."

"Ik ben blij met de vooruitgang die ik heb geboekt om de auto beter te leren kennen tijdens de kwalificatie. Maar ik moet gewoon geduld hebben met mezelf, blijven werken aan verbetering en daar nog even de tijd voor nemen. Ik maak me nergens zorgen over", aldus Checo vol vertrouwen. "Ik heb een goede snelheid in de longruns en dat is dus een goede zaak voor de race van zondag."

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 GP Bahrein 2021F1 nieuws 2021Formule 1 2021Red Bull F1Sergio Perez
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:30 - 12:30
Tweede vrije training
15:00 - 16:00
zaterdag 17 april
Derde vrije training
12:00 - 13:00
Kwalificatie
15:00 - 16:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.