FIA Formule 1-racedirecteur Charlie Whiting (66) overleden

Erg droevig nieuws daags voor de eerste Formule 1-race van het nieuwe GP-seizoen. FIA's Formule 1-racedirecteur Charlie Whiting is vanmorgen in het Australische Melbourne overleden. Zo is bekend gemaakt voor de internationale autosport federatie (FIA). Charlie Whiting werd 66 jaar.

FIA Formule 1-racedirecteur Charlie Whiting (66) overleden
©Getty Images

Overlijden Charlie Whiting grote schok voor de Formule 1

Charlie Whiting is donderdagmorgen (lokale tijd Melbourne, Australië) op 66-jarige leeftijd in zijn slaap overleden aan een longembolie. Het overlijden van Charlie Whiting is een grote schok voor de Formule 1 wereld.

Charlie Whiting was een uniek persoon

"Tot mijn grote verdriet heb ik kennisgenomen van het overlijden van Charlie", aldus FIA-president Jean Todt in de officiële verklaring van de FIA. "Charlie Whiting was een fantastische racedirecteur en een uniek persoon in de Formule 1."

"De Formule 1 heeft met Charlie een trouwe vriend en een charismatische ambassadeur verloren. Mijn gedachten gaan en die van de FIA en de complete autosportgemeenschap gaan uit naar zijn familie, vrienden en alle Formule 1-liefhebbers", aldus de FIA-president.

Whiting begon zijn carrière in de Formule 1 in 1977, waar hij werkte voor het toenmalige team van Hesketh. In de jaren 80 verkaste Whiting naar Brabham in de functie technisch directeur. In 1988 werd Charlie Whiting werkzaam voor de FIA en sinds 1997 is de Brit racedirecteur van de Formule 1 geweest.

Het grote verlies van Charlie Whiting wordt gezien als een grote aderlating voor de Formule 1. Whiting was verantwoordelijk voor alles wat met veiligheid in de sport te maken heeft. Wie Whiting tijdens het GP-weekend in Australië vervangt is nog niet bekend.

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET