Carlos Sainz: "Renault kan in 2018 het gat dichten met de top"

Carlos Sainz start tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten als Renault-coureur, iets waar de Spanjaard niet meer op gerekend had. Niettemin zal de voormalig teamgenoot van Max Verstappen in Austin voor Renault Sport aantreden als de nieuwe teamgenoot van Nico Hülkenberg.

Carlos Sainz: "Renault kan in 2018 het gat dichten met de top"
Foto: Carlos Sainz jr. #55 (Renault) - Bron: Renault Sport Media

Sainz jr heeft zich laten motiveren door de successen die zijn landgenoot, Fernando Alonso, behaalde in de jaren 2003 tot en met 2006 en de jaren 2008-2009. Sainz verklaart tegenover F1.com dat dit niet een heet hangijzer is geweest, maar dat hij zich wel door heeft laten inspireren.

Renault heeft al sinds de Grand Prix in Baku 2016 geprobeerd om de Spanjaard los te peuteren bij de Red Bull-familie, destijds zonder succes en nu lijkt er dan toch een opening voor de Franse renstal en daar is Carlos Sainz erg blij mee.

"Het team [Renault] heeft de laatste tijd zoveel vooruitgang geboekt en ze hebben heel wat op stapel staan om weer bij de top van het veld te behoren en het team heeft erg veel potentieel", aldus Sainz.

Niettemin verklaart de Spanjaard ook dat hij erg dankbaar is voor het feit dat Red Bull hem de kans heeft gegeven om bij Toro Rosso aan de slag te gaan. "Het is bijna drie jaar geweest dat ik voor Toro Rosso mocht uitkomen en het team is echt geweldig", aldus Sainz.

"De mensen bij Toro Rosso hebben mijn leven een heel stuk makkelijker gemaakt. Daarnaast hebben ze mij gemaakt tot de coureur die ik vandaag de dag ben. Ik ben ze er heel erg dankbaar voor, ik heb woensdag nog met het team woensdag gedineerd om mijn vertrek te onderstrepen en dat zal me altijd bij blijven."

Het meest memorabele moment wat Carlos Sainz in de Toro Rosso meemaakte was tijdens de Grand Prix van Singapore 2017. De Spanjaard haalt het moment - dat hij als vierde (zijn beste klassering ooit) eindigde in de race - nog eens op en vertelt in geuren en kleuren hoe het voelde om zijn beste prestatie voor het Scuderia Toro Rosso te halen, "Dat was mijn afscheidscadeau voor hen", zo verklaart Sainz.

Carlos Sainz is er overigens heilig van overtuigd dat Renault momenteel het enige team is wat het gat met Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing in 2018 kan dichten. "Als er een team is wat daar toe in staat is, is het Renault", aldus Carlos Sainz in Austin Texas, tegenover F1.com.

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race