Carlos Sainz: "Ik wilde zesde worden en dat is gelukt"

McLaren coureur Carlos Sainz jr. heeft een feestje gevierd na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi. De Spanjaard haalde namelijk zijn doel om zesde te worden in het rijders kampioenschap Formule 1. Met slechts één punt voorsprong op de nummer zeven, Pierre Gasly. Daarmee is Sainz jr. terecht de 'best of the rest'.

Carlos Sainz: "Ik wilde zesde worden en dat is gelukt"
© McLaren F1

"Ik ben heel blij, want mijn doel was om zesde te worden in het kampioenschap en dat gebeurde! Het was geen makkelijke race met veel verkeer in alle stints en ik moest starten op softs.", aldus Carlos. "We gingen voor een tweestopper terwijl ik wist dat dát me in een moeilijke positie zou brengen om in de top tien te eindigen, maar het was mijn enige kans." En die kans kwam vooral in de laatste ronde toen hij Hülkenberg inhaalde voor dat puntje. "Ik kon Nico inhalen in de allerlaatste ronde en dat is er één om niet te vergeten.” Verder is de Spanjaard blij met zijn seizoen bij de Britse renstal. “Ik ben blij met mijn seizoen en ben enorm dankbaar voor elk lid van het team."

Dan publiekslieveling en gangmaker Lando Norris. Ook hij kende een fantastisch rookie seizoen bij McLaren. Hij had zijn ups en downs, maar overal is hij enorm gegroeid. Ook tijdens de laatste race van het 2019 seizoen was hij sterk, maar niet zo sterk als hij had gewild. "Ik had best een goede race met een behoorlijke start. Maar ik worstelde een beetje en ik maakte een fout aan het einde van mijn soft-stint. Ik had een grote lock-up en daardoor moest ik eerder naar binnen dan ik wilde. Maar over het algemeen heb ik het bandenmanagement goed gedaan." Hij kon de race op zich wel waarderen en labelen als een 'goede', behalve dan de laatste ronde. "Ik had mooie gevechten en prima inhaalacties. Maar de enige andere fout die ik heb gemaakt in de hele race dat ik werd ingehaald door Pérez. In alle eerlijkheid; hij haalde me eerlijk en rechtvaardig in, maar ik baalde van die cruciale inhaalactie. Verder is het een lang seizoen geweest en ik ben overall tevreden. We hebben een aantal verbeteringen waar gemaakt en ik heb ervan genoten. Als team hebben we uitstekend werk verricht en ik kijk nu als uit naar het seizoen 2020. Ik wil graag mijn hele team bedanken omdat ze mijn rookie F1-seizoen zo cool hebben gemaakt." En bij deze woorden op papier is het niet moeilijk om zijn grijnzende gezicht erbij te zien.

Voor de teambaas van het Britse team, Andreas Seidl, was 2019 een top jaar na de desastreuze jaren ervoor. Leek het team in 2018 aan het begin van het seizoen nog competitief, in de tweede helft kon het niets beginnen. Het duo Alsonso & Vandoorne werd aan de kant gezet, Sainz jr. en rookie Norris werden aangetrokken. Dat bleek een gouden wissel. Op de één of andere manier kon dit duo wel omgaan met de Renault motor en Seidl is meer dan tevreden. "Om als vierde te eindigen bij de constructeurs en een zesde en elfde plek voor Carlos en Lando is echt een geweldige prestatie voor McLaren. Ik wil elk teamlid bedanken, zowel hier op de track, als op de thuisbasis. Kom maar op 2020!"

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!

Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
GP Australië
vrijdag 13 maart 2020
02:00 - 03:30Eerste vrije training
06:00 - 07:30Tweede vrije training
zaterdag 14 maart 2020
04:00 - 05:00Derde vrije training
07:00 - 08:00Kwalificatie
zondag 15 maart 2020
06:10 - 08:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.