VT1 9 okt - 11:00
VT2 9 okt - 15:00
VT310 okt - 12:00
QUALI10 okt - 15:00
RACE11 okt - 15:10

Bottas opnieuw snelste op Mugello, derde tijd Verstappen

Bottas opnieuw snelste op Mugello, derde tijd Verstappen
© Mercedes F1 | Valtteri Bottas tijdens de eerste vrije training op Mugello (2020)

Valtteri Botas heeft, net als in VT1, de snelste tijd gereden tijdens de tweede vrije training op Mugello. Lewis Hamilton werd tweede op 0,207 seconde van de 1:16.989 van de Mercedes-coureur. Max Verstappen sloot de tweede training op Mugello als derde af.

De temperatuur van het asfalt liep tijdens de tweede training op Mugello op tot 45 graden Celsius. Dit werd mogelijk gemaakt door het felle zonlicht, die de luchttemperatuur liet oplopen tot 29 graden. Toch zorgde de wind ervoor dat de temperatuur iets minder opliep, dan vooraf voorspeld werd.

Het werd een standaard tweede vrije training, zoals we dit op alle circuits zien. In tegenstelling tot de eerste training, verliet niet iedereen tegelijkertijd de pitstraat toen het licht aan het eind van de pitstraat op groen spring. Romain Grosjean moest al snel in de sessie zijn Haas F1-bolide in de pitbox parkeren. Zijn batterij werd niet opgeladen, zo kon de Fransman waarnemen. Een bittere pil, gezien het feit dat hij net een splinter nieuwe krachtbron in gebruik had genomen. Grosjean zou niet meer in actie komen in deze sessie.

Charles Leclerc had al snel in deze sessie een spannend momentje, toen hij de controle over zijn bolide kwijtraakte in bocht 12. Hij kon na zijn spin gewoon terugkeren naar de pits. Waarschijnlijk werd hij eventjes afgeleid door een van de Alfa Romeo's die voor hem reed in bocht 12.

Max Verstappen opende het bal als snelste en zette meteen een 1:18.281 op de tijdenlijst. De Nederlander reed op de geel gekleurde medium banden. Op dat moment stonden de Mercedessen nog in de pitstraat, zonder een rondetijd te hebben gereden. Maar dat zou niet lang duren. Valtteri Bottas knalde er een rond van 1:18.019 uit en stond toen twee-tiende voor Verstappen. Lewis Hamilton bleef steken op de derde tijd, op ruim een halve seconde van zijn teamgenoot. Hamilton reed op de harde banden, terwijl Bottas en Verstappen op mediums reden.

Na de eerste runs werd het een beetje rustiger op het asfalt, alleen Lewis Hamilton en Carlos Sainz gingen rond op het debuterende circuit in Florence. Er stonden op dat moment nog 60 minuten op de klok. Gezien de voorspelde slijtage van de Pirelli-banden, zouden de teams veel tijd besteden aan de long runs, om er achter te komen hoe lang de verschillende banden goed bleven. Tijdens de eerste training waren de teams daar al mee begonnen. Maar zover was het nog niet.

De tijd van Valtteri Bottas werd nogmaals aangevallen en dit keer waren het Daniel Ricciardo en Sergio Pérez die in de buurt kwamen. Maar de aanvallen zouden niet lang duren, omdat Lando Norris voor een rode vlag zorgde nadat hij in bocht 3 de controle over zijn McLaren MCL35 volledig verloor. Norris hield er niets anders dan een schrikmoment aan over en kon met de scooter teruggebracht worden naar zijn team in de pits. Er resteerde nu nog 48 minuten in deze laatste training op vrijdag.

De baan werd na 6 minuten weer vrijgegeven. En toen bleef er niet veel tijd meer over om nog snelle runs te rijden. Valtteri Bottas was er toch nog niet klaar mee en zette zijn 1:17.997 nog wat scherper en kwam tot een 1:16.989. Ook zijn teamgenoot Lewis Hamilton ging sneller in de rondte en liet een tijd noteren waarmee hij nog steeds meer dan twee-tiende te kort kwam op de tijd van Bottas. Max Verstappen liet ook een lage 1:17 noteren en Alex Albon kwam tot een vierde tijd, op ruim zeven-tiende van zijn teamgenoot. Vervolgens ging er extra brandstof in de tanks en begon iedereen aan de long runs. De rondetijden werden niet meer verbeterd.

Tot slot volgde er een tweede rode vlag, omdat Sergio Pérez, die nota bene uit de pitstraat kwam, Kimi Räikkönen in bocht 1 van de baan het grind in tikte. Minimale schade, maar veel schaamrood op de kaken van de Mexicaan. De stewards gaan het incident na deze sessie bekijken en beoordelen. Met nog 13 minuten op de klok ging het licht weer op groen en konden de coureurs alsnog hun programma's afwerken.

Tegen het einde van VT2 was de temperatuur gedaald naar 28 graden Celsius. Ook de temperatuur van het asfalt daalde daardoor en kwam uiteindelijk uit op 41 graden.

Vacature - MotorsportZ is op zoek naar F1-schrijftijgers (m/v) die autosport in hun aderen hebben vloeien en alles willen weten. Wat we onder andere nodig hebben zijn mensen van tenminste 16 jaar oud die in goed Nederlands een mooi en boeiend stukje kunnen schrijven. Geïnteresseerd of ken jij zo iemand? Check hier de vacature.

Door: Ries Boogert



0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Vind jij dat F2-coureur Mick Schumacher klaar is voor de Formule 1?
Volgende F1 Grand Prix
Eifel (Duitsland)
vrijdag 09 oktober 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 10 oktober 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 11 oktober 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Eifel (Duitsland)
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.