Boekreview: Zandvoort, de Formule 1 komt thuis

André Hoogeboom heeft samen met zijn uitgever het boek 'Zandvoort, De Formule 1 komt thuis' uitgebracht. Kris Souverijn schreef er een review over, en zoals alleen zij dat kan. Lees en wordt wijzer.

Boekreview: Zandvoort, de Formule 1 komt thuis
© Kris Souverijn

Ik geef toe, ik heb tekenen van een leesverslaving. Misschien ken je het wel; helemaal de weg kwijtraken en kwijlen als je in een goede boekhandel staat, uitermate vrolijk worden als je een boek in handen hebt, vergeten te drinken als je leest, een boek in één keer uitlezen het liefst zonder pauze, het niet willen delen van het boek met anderen, geen tijdsbesef meer hebben. Zo kan ik nog wel doorgaan. Dus ik was als een kind in een snoepwinkel zo blij, - of beter gezegd als een boekverslaafde in een boekhandel zo blij – toen ik ein-de-lijk het boek "Zandvoort; de formule 1 komt thuis" op mijn deurmat zag liggen. Nadat ik alles uit mijn handen had laten vallen en ook niet werd gehinderd door enige schroom liet ik het thuisfront weten dat ze me niet hoefden te storen en gewapend met mijn leesbril vertrok ik naar mijn favoriete plekje in huis om mezelf onder te dompelen in tienduizenden woorden.

Want Zandvoort spreekt tot de verbeelding en zeker het circuit. Ik kom daar vaak en graag omdat ik 'iets' heb met mechanische sporten; auto, motor, karts… als het maar rijdt, geluid maakt en voorbij schiet. De laatste Formule 1 race kan ik me nog herinneren, net zoals de F1 demonstratie van onder meer Williams. De Marlboro Masters, DTM, paasraces, DNRT-races, noem maar op. Ik heb het allemaal gezien en ervaren. Hoe fijn is het om die boeiende historie van het unieke circuit in de duinen aan de Nederlandse kust met ups en downs terug te kunnen lezen in het boek. Het boek heeft het allemaal, die boeiende historie, de successen, de opkomst, de ondergang van Formule 1 en de overlevingsstrategie van het circuit om iets unieks te behouden. En als kers op de slagroomtaart: de terugkeer van Formule 1. Alleen daarom al is het boek de moeite waard om aan te schaffen.

Maar… toch lukte het me niet om in een goede lees-flow te komen. Ondanks dat het boek een kwalitatief schitterend boek is met harde kaft, stevig papier en een prettige leesafstand van de regels. Dat is echt top! "Deel 1: makkelijk is het nooit geweest." Ik denk dat die titel van het hoofdstuk de naam eer aan doet. Het boek is geschreven met een bepaalde ondertoon van misschien wel frustratie en dat kwam bij mij nogal negatief binnen. Ik heb me daarom de eerste 100 bladzijden moeten verbijten en soms ben ik een paar bladzijden teruggegaan om mijn gevoel opzij te zetten en te kijken of het anders las. Ja, er staan wat foutjes in, met namen, met data, maar dat was niet verantwoordelijk voor mijn gevoel. Het was het gevoel van vroeger was alles beter, zo kwam het op me over. Het geluid, de auto’s de romantiek. En dat is precies wat me stoort. We zijn namelijk een halve eeuw verder en stilstaan is geen optie. Ja, vroeger was het prachtig en ja, het is nu ook prachtig. Anders, dat wel, maar ook prachtig en lang leve de techniek, vernieuwing en veiligheid! Verder viel me op dat er veel herhalingen in het boek voorkomen. Ook wordt de dood van Williamson meerdere keren aangehaald en niet altijd even consequent. Ik ergerde me ook aan het feit dat de verdiensten van sommige coureurs als 'beperkt' werden omschreven, terwijl elk succes van de ‘oude en nieuwe garde coureurs' altijd bijzonder was en nog steeds is. De rol van Bernie Ecclestone wordt meesterlijk aangehaald. Ik denk dat Dirk Buwalda (voormalig perschef) hem kende, maar op de één of andere manier klopt het in mijn hoofd niet hoe gedachten van Il Supremo (Ecclestone) worden verwoord zonder hem zelf te hebben gesproken en een daadwerkelijke quote te gebruiken. Ik zeg niet dat het gelogen is, begrijp me goed, maar het voelt aan als 'hoe kun je weten hoe die man denkt als je hem niet zelf hebt gesproken en om een reactie hebt gevraagd. En… denkt hij er nog steeds zo over???'

Waar ik zelf erg in geïnteresseerd was (en nog steeds ben) is het (politiek) gespeelde spel van 'Hoe krijgen we de Formule 1 terug naar Zandvoort?' Uiteraard staat dit beschreven in het boek, maar slechts in een klein, summier stukje. En omdat ik vooral met vooruitgang bezig ben en het nu… vind ik het eigenlijk reuze interessant hoe dat is gebeurd, hoe het spel is gespeeld en wie aan welke touwtjes heeft getrokken. Wie zet zich in? Hoe zit het met de sponsoren? Wat is hun rol (geweest)? De gemeente, politiek en hoe zit het met de anti-bewegingen? Jammer dat dit niet is meegenomen in het boek, maar wellicht is dat wel voldoende materiaal om in een nieuw boek te stoppen.

Zandvoort, de formule 1 komt thuis. Aanschaffen? Zeker, het boek past prima in de verzamelingen die autosportliefhebbers hebben, mits je je niet ergert aan de toon, wat foutjes, etc. Wachten is nu op deel 2 waarin alles uit de doeken wordt gedaan hoe het Zandvoort is gelukt om het felbegeerde Formule 1 circus te mogen verwelkomen. Want ik ben ervan overtuigd dat daar een compleet boek over kan worden geschreven. Dus kom maar op met 'Zandvoort; hebbes en nu vasthouden'…

André Hoogeboom: Zandvoort; De Formule 1 komt thuis. De opkomst, ondergang en wederopstanding van een Nederlands racecircuit. Uitgave: Karakter. ISBN: 978-90-452-1926-4. 206 pagina's, hardcover.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!

Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2020 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.