Banden volgens Verstappen nog probleem: 'Het kan nog veel harder'
©Pirelli F1 Media

Banden volgens Verstappen nog probleem: 'Het kan nog veel harder'

24 nov 2018 - 06:49
Ries Boogert

Over de banden van Pirelli raakt men maar niet uitgepraat. Zo zouden de zachtste bandensoorten te snel slijten en loopt de temperatuur van het Italiaanse rubber te snel op, waardoor korrelvorming kan optreden.

Volgens Max Verstappen wordt er met Pirelli genoeg gepraat over de banden, maar gaan ze desondanks toch een verkeerde kant op. Zo liet Verstappen vrijdagavond weten in het Formule 1 Café van Ziggo Sport.

"Wij zitten nu al heel lang met Pirelli om de tafel over wat wij anders willen maar ik heb nu nog niet het gevoel dat daar iets uitkomt wat echt beter is. Ze zitten helemaal verkeerd met de band, ze hebben het over de degradatie maar het grote probleem is de hitte die we veroorzaken in de band."

"Daarom moeten wij na één snelle ronde daarna zo langzaam rijden om dat de temperatuur zó omhoog gaat in die band dat je gewoon geen grip meer hebt. Je moet gewoon banden hebben, en ook in de race, waar je gewoon vol gas mee kan gaan rijden. Nu, in de lange runs en in de race, is er geen één ronde waarin je vol gas rijdt."

"Het is alleen maar banden sparen, je mag hem niet laten glijden, in de snelle bochten die eigenlijk vol gas zijn moet je een beetje liften om de temperatuur laag te houden. Dat hoort eigenlijk niet in de Formule 1. Als je iets teveel naar achteren staat met de rembalans dan ben je binnen twee ronden je achterbanden kwijt en dat is best wel vervelend."

"Je rijdt in de race op 60%, in Mexico is het gewoon touren. Het is nog steeds moeilijk om een Formule 1-auto te besturen en om de banden goed te laten werken maar voor mijn gevoel kan het nog veel harder. Alleen dat kan je niet doen want dan gaat de band eraan."

Of de banden voor volgend jaar een verbetering laten zien is afwachten, want dat zal pas blijken wanneer de wintertests in volle gang zijn.

DELEN
Meer nieuws
ZIGGO SPORT F1
Word Ziggo-abonnee en volg alle F1-sessies, dus ook alle vrije trainingen, zonder etxra kosten. Surf direct naar Meer Met Ziggo, word abonnee en scoor meteen een waardebon van BOL.com.
MEEST GELEZEN
18 mrt. 05:02 - F1
Horner weet nog niet wat hij van Bahrein moet verwachten
17 mrt. 19:13 - F1
Het steigerende paard zakt door zijn hoeven in Melbourne
17 mrt. 20:17 - F1
Geen best weekend voor Williams F1, maar ook positieven
19 mrt. 05:03 - F1
Opinie: Slaat Red Bull Racing met Honda een nieuwe bladzijde om?
18 mrt. 04:47 - F1
Carlos Sainz jr: "Ik raakte in 2017 mijn Red Bull-ticket kwijt"
ZIGGO SPORT F1
Word Ziggo-abonnee en volg alle F1-sessies, dus ook alle vrije trainingen, zonder etxra kosten. Surf direct naar Meer Met Ziggo, word abonnee en scoor meteen een waardebon van BOL.com.
MEER Formule 1
Vandaag 20:20
Volgens Max Verstappen is inhalen nog steeds moeilijk
Vandaag 20:18
F1-circuit Silverstone krijgt wederom nieuwe asfaltlaag
19 mrt. 05:03
Opinie: Slaat Red Bull Racing met Honda een nieuwe bladzijde om?
19 mrt. 04:00
'Ontwerp voorvleugel SF90 oorzaak voor grip tekort op vooras'
18 mrt. 16:18
Sebastian Vettel moet het ontgelden in de Italiaanse media